برنامه 4 ساله دولت برای بخش مسکن

به گزارش مجله پارمیسفان، رئیس جمهوری با مطرح کردن 5 درخواست مهم خود از متولی بخش مسکن در دولت، دستور داد مسوولان وزارت راه و شهرسازی در فرصتی دو ماهه اولویت های خود را برای پاسخ به این خواسته ها طراحی و به دفتر وی ارائه نمایند. قرار است این برنامه جهت گیری دولت در بخش مسکن طی دست کم چهار سال پیش رو را معین کند.

برنامه 4 ساله دولت برای بخش مسکن

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش مجله ی دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین دکتر حسن روحانی، در حالی 5 سرفصل کلی را به عنوان مهم ترین خواسته ها از متولی بخش مسکن در دولت مطرح نموده است که به عنوان اولین خواسته مطرح شده، برنامه ریزی موثر برای ایجاد تحرک در بخش مسکن مورد تاکید قرار گرفته است.

هم اکنون رونق بازار مسکن در دو بخش معاملات مسکن و همچنین ساخت و ساز دو هدف عمده ای است که در بازه زمانی کنونی از سوی متولی بخش مسکن پیگیری می گردد؛ هر چند بازار معاملات خرید و فروش مسکن و بازار ساخت و ساز واحدهای مسکونی از سال 95 در راستا رونق قرار گرفته و از عمق رکود حاکم بر این دو بازار به طور نسبی کاسته شده، اما همچنان در هیچ یک از این دو حوزه، رونقی که انتظار می رفت تحقق نیافته است.

ایجاد تحول برای توسعه سرمایه گذاری در بافت های فرسوده به عنوان مهم ترین اولویت بخش مسکن جهت گیری دیگر رئیس جمهور برای حل چالش های کنونی در این حوزه است؛ دولت و وزارت راه و شهرسازی از ابتدای استقرار دولت یازدهم در چهار سال گذشته، همیشه بر بازسازی، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری در صدر مهم ترین اولویت ها در بخش مسکن تاکید نموده اند.

این جهت گیری به تاکیدهای اجرا شده از سوی رئیس جمهوری در ماه های اخیر مربوط می گردد که اقدام های ضربتی برای سرعت بخشیدن به جریان نوسازی در بافت های فرسوده از سوی متولی بخش مسکن را گوشزد نموده بود.

در چهارسال گذشته، وزارت راه و شهرسازی همیشه سیاست بازآفرینی شهری را به عنوان سیاست غالب این وزارتخانه در نوسازی بافت های فرسوده پیگیری نموده است.

دولت ضمن خودداری از مداخله و تصدی مستقیم در ساخت و سازهای بافت فرسوده، محله محوری و نوسازی محله های فرسوده را در قالب سیاست بازآفرینی شهری در دستور کار قرار داده است.

پرداخت تسهیلات نوسازی و تامین یارانه سود تسهیلات دو ابزار مورد احتیاج وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد اهداف نوسازی است.

سیاست گذاری مناسب برای تقویت سرمایه گذاری به منظور تسهیل برخورداری مسکن اولی ها و زوج های جوان سومین تاکید رئیس جمهوری برای حل مسائل و بحران های کنون در حوزه مسکن است.

در چهار سال گذشته، متولی بخش مسکن با همکاری سیستم بانکی سیاست حمایت از متقاضیان مصرفی و خانه اولی ها را به صورت طراحی سبدی متنوع از تسهیلات بانکی ساخت و خرید مسکن پیگیری نموده است.

به همین منظور راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم، از اقدام هایی است که برای حمایت از سمت تقاضای مصرفی مسکن خانه اولی ها اجرا شده است.

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل این صندوق و سایر راستاهای دسترسی به تسهیلات خرید ملک برای سایر متقاضیان خرید مسکن مانند دسترسی به تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن از دیگر اقدام های اجرا شده در این حوزه است.

هم اکنون متولی بخش مسکن، کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند ضروری است سبد طراحی شده تسهیلات، از تنوع، انعطاف و عمق بیشتری بهره مند گردد؛ چرا که دسترسی نداشتن به سقف تسهیلات مناسب و همچنین ناتوانی در پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات از سوی بخش های کم درآمد منجر به محرومیت گروه های مهم متقاضی خرید مسکن از تسهیلات بانکی شده است.

کوشش برای تحقق رشد بالاتر سرمایه گذاری در مسکن روستایی چهارمین طرح مورد تاکید رئیس جمهوری به متولی بخش مسکن است؛ هم اکنون متولی ساخت و سرمایه گذاری در حوزه مسکن روستایی بنیاد مسکن است و وزارت راه و شهرسازی کمتر در این مورد مداخله می نماید.

رئیس جمهور در عین حال برطراحی سازوکارهای پایدار برای تامین اقتصادی سرمایه گذاری در بخش مسکن نیز تاکید نموده است. وزارت راه و شهرسازی در چهارسال گذشته برای طراحی سازوکارها و ابزارهای اقتصادی و پولی بخش مسکن کوشش نموده است.

درعین حال بعضی از این سیاست ها به دلیل مخالفت سیاست گذاران پولی یا به اجرا در نیامده یا اجرای آن با تاخیر اجرا شده است؛ در صورت همکاری متولی اقتصاد کلان کشور و همچنین سیاست گذاران پولی برای طراحی و اجرای ابزارها وسازوکارهای تامین اقتصادی در بخش مسکن به طور قطع اقدام های مورد نظر در این حوزه اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 877

به "برنامه 4 ساله دولت برای بخش مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه 4 ساله دولت برای بخش مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید