استاندار چهارمحال و بختیاری:دولت از طرح های گلخانه ای حمایت می نماید

به گزارش مجله پارمیسفان، استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بروز خشکسالی در یک دهه اخیر گفت: تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی به رونق مالی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال یاری خواهد نمود و دولت از ایجاد طرح های گلخانه ای در استان حمایت می نماید.

استاندار چهارمحال و بختیاری:دولت از طرح های گلخانه ای حمایت می نماید

جهت دریافت خدمات اجرای معنی روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اقبال عباسی، در انتها سفر خود به شهرستان لردگان در جمع خبرنگاران در چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: ترویج فعالیت های کشاورزی در قالب راه اندازی و توسعه گلخانه ها در دستورکار مسوولان جهاد کشاورزی استان باید قرار داشته باشد.

وی اضافه نمود: راه اندازی و توسعه گلخانه های فراوری محصولات کشاورزی یک کار با سرمایه مناسب، سود بالا، بازگشت سرمایه سریع و نوین است.

عباسی توضیح داد: دولت برای توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف مالی از جمله کشاورزی با هدف رونق مالی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، بسترسازی و زیرساخت های مورد احتیاج را تامین می نماید.

وی یادآور شد: در این راستا امکانات زیرساختی و زیربنایی مانند آب، برق، گاز، جاده و تسهیلات بانکی ارزان قیمت از سوی دولت تامین و به سرمایه گذاران ارایه می گردد.

عباسی گفت: تبیین، اطلاع رسانی و تبلیغات در مورد فعالیت های بخش خصوصی در کنار اقدامات دولتی در دستورکار مسوولان دستگاه های اجرایی مختلف قرار گیرد.

هم زمان با دومین روز دهه فجر امسال 30 طرح مالی، زیرساختی و خدماتی با اعتباری افزون بر 553 میلیارد ریال، اشتغالزایی 347 نفر و کاربری های مالی، زیرساختی، کشاورزی، گردشگری، دامپروری، آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی، فضای اداری و صنعتی به طور همزمان افتتاح، بهره برداری و یا کلنگ زنی شد.

لردگان در 180 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تا انتها امسال 15 هکتار بر ظرفیت گلخانه ای بخش کشاورزی این استان اضافه نموده خواهد شد.

با توجه به سیاست دولت در کاهش کشت صیفی و سبزی جات در محیط باز و افزایش بهره وری در فراوری، توسعه ظرفیت گلخانه ها در دستورکار جدی وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده است.

انجام مطالعات و صدور پروانه تاسیس برای افزایش و توسعه 40 هکتار ظرفیت گلخانه در بخش کشاورزی استان اجرایی شده است و در حال حاضر سطح گلخانه های فعال استان حدود 30 هکتار است.

با توجه به بعضی مسائل و آماده نبودن زیرساخت ها، امسال 15 هکتار از این طرح گلخانه های در دست اجرا، تجهیز و در مرحله تکمیل نهاده شد و در آینده نزدیک بهره برداری خواهد شد.

این وسعت گلخانه در راستای اجرای پروژه فراوری و اصلاح بازسازی و نوسازی واحدهای گلخانه ای از مجموع پروژه های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی استان است و برای پرداخت تسهیلات با نرخ8 درصد به متقاضیان دارای شرایط محدودیتی وجود ندارد.

با تحقق و بهره برداری کامل 15 هکتار گلخانه در دست اجرا، امکان ایجاد زمینه اشتغال برای 15 نفر به صورت مستقیم فراهم می گردد و بیش از 3 هزار تن بر فراوریات محصولات گلخانه ای این استان اضافه نموده خواهد شد.

فراوری و برداشت سالانه 8 میلیون و 500 هزار گل شاخه بریده از گلخانه های این استان یکی از ظرفیت های بخش کشاورزی است و هم اکنون به طور میانگین در هر مترمربع 110 شاخه گل رز فراوری می گردد.

گل رز فراوریی چهارمحال و بختیاری در 10 رقم از نظر تنوع رنگ، به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و شرایط آب و هوایی مناسب فراوری می گردد.

سالانه 8 هزار تن محصول گوجه و خیار در استان برداشت می گردد و محصول گوجه فرنگی در 144 هکتار و خیار نیز در 140 هکتار کشت می گردد که بسیار آب بر است.

در صورت برداشت این میزان محصول در گلخانه، با کمتر از یک دهم آب دهی چندین برابر بهره وری افزایش محصول وجود خواهد داشت.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های کارون، زاینده رود و بخشی از دز است و با داشتن بیش از یکهزار و 500 متر ساحل آب های جاری و با بیش از 2 هزار متر ارتفاع از سطح دریا و نیز خاک مستعد، مکان مناسبی برای فراوری گل و توسعه گلخانه است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 772

به "استاندار چهارمحال و بختیاری:دولت از طرح های گلخانه ای حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندار چهارمحال و بختیاری:دولت از طرح های گلخانه ای حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید