وزیر اقتصاد: هیچ محدودیتی در روابط چین و ایران وجود ندارد

به گزارش مجله پارمیسفان، پکن- خبرنگاران- وزیر امور مالی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تجارت و صنعت نقشی حیاتی و مهم در توسعه روابط چین و ایران ایفا می نماید تاکید نمود هیچ محدودیتی در روابط دو کشور وجود ندارد و فضای سیاسی روابط، آماده بهره برداری از فرصت های مختلف مالی و تجاری است.

وزیر اقتصاد: هیچ محدودیتی در روابط چین و ایران وجود ندارد

به گزارش خبرنگاران فرهاد دژپسند دوشنبه شب در نشست فرصت های سرمایه گذاری و تجاری ایران و چین در پکن با اشاره به قدمت روابط دو کشور گفت: در عصر جدید نیز دولت های دو کشور با بهره گیری از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی دو ملت و برپایه صلح و استفاده از منافع متقابل در کوشش هستند تا علاوه بر همکاری در سایر حوزه ها، ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی میان دو کشور را توسعه دهند.

وی گفت: صنایع نفت و گاز و پالایشگاه و پتروشیمی، سیمان، فولاد، خودرو، صنایع دوستدار محیط زیست و طیف وسیعی از زیرساخت ها مانند راه و راه آهن، حمل و نقل و صنایع هوایی، ساخت فرودگاه، ارتقا فناوری صنایع سبک و هر آنچه کشور 80 میلیونی ایران در میان بازار 300 میلیونی منطقه می تواند فراوری و مصرف نماید، از جمله پتانسیل های سرمایه گذاری است که در دسترس کارآفرینان و فعالان اقتصادی چینی است.

دژپسند اضافه کرد: آمادگی داریم سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله سیستم فاضلاب حدود 100 شهر در ساحل شمال و جنوب و شیرین کردن آب را به سرمایه گذاران چینی واگذار کنیم.

به گفته وی با اعلام ابتکار یک پهنه یک راه از سوی شی جین پینگ رییس جمهوری چین و پتانسیل های سرشار جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این طرح، زمینه برای توسعه همکاری ها از گذشته نیز مساعدتر شده است.

با تور چین همراه بشید.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری اثرگذار و مهم در جاده ابریشم باستانی، همیشه خود را مرتبط با ابتکار یک پهنه - یک راه می داند و از ابتدا به این موضوع علاقه مند بوده است.

به گفته وی ایران در زمینه تامین امنیت انرژی برای کشورهای حوزه یک پهنه - یک راه با توجه به منابع سرشار نفت و گاز و فرصت های گسترده ای که در این بخش برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می آورد از جمله در صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی بخش نفت و گاز، می تواند به عنصری کلیدی در این طرح مبدل شود.

وی توضیح داد: موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران به نحوی است که با 15 کشور همسایه است و به عنوان هاب منطقه تلقی می شود لذا در پروژه یک پهنه - یک راه می تواند نقش اساسی داشته باشد در همین زمینه همکاری با این طرح نیز همیشه از اهداف مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دژپسند اضافه کرد: با توجه به تاسیس نهادهای اقتصادی مرتبط با یک پهنه یک راه از جمله بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای موسس آن است و صندوق جاده ابریشم، می توان از منابع این نهادهای اقتصادی در جهت گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری تحت چارچوب ابتکار یک پهنه یک راه بهره برد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در حوزه همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه، چین در پنج سال گذشته هموار شریک اول تجاری ایران بوده است به طوری که حجم تعاملات تجاری دو کشور در سال 2018 به بیش از 35 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته وی در سال 2018 میلادی، رقم صادرات ایران به چین حدود 21 میلیارد و 100 میلیون دلار و رقم واردات ایران از چین هم 14 میلیارد و 370 میلیون دلار بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروزه دو کشور ایران و چین هر دو با بدعهدی و عدم تعهد به توافقات و معاهدات بین المللی آمریکا روبرو هستند این کشور بدون توجه به تعهدات قبلی خود تعرفه های جدید وضع می نماید و یکجانبه از برجام خارج می شود.

وی ادامه داد: اما امروزه برخلاف دوران قبل،بیشتر کشورهای دنیا بویژه بلوک های تاثیرگذار قدرت در سطح نظام بین الملل مانند شرق آسیا به ویژه چین، نه تنها به سیاست ها و اقدامات یکجانبه ایالات متحده آمریکا معترض شده اند، بلکه در عین حال در صدد تعریف و پیشنهاد راهکارهای عملیاتی برای اجتناب از اثرات مخرب این یکجانبه گرایی بر روابط اقتصادی و سیاسی دو و چندجانبه بین المللی هستند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز دوشنبه در راس یک هیات اقتصادی برای حضور در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و چین وارد پکن شد.

هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و چین فردا سه شنبه در پکن برگزار می شود.

در این اجلاس راهکارهای گسترش همکاری های ایران و جمهوری خلق چین در حوزه های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی و بانکی، انرژی و کشاورزی، علمی، آموزشی و فرهنگی در قالب کمیته های تخصصی آنالیز می شود.

دیدار با وزیر اقتصاد، دیدار با تجار ایرانی و چینی و حضور در همایش تجاری مشترک از جمله برنامه های سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران به چین است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 149

به "وزیر اقتصاد: هیچ محدودیتی در روابط چین و ایران وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر اقتصاد: هیچ محدودیتی در روابط چین و ایران وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید