ایجاد برنامه جامع و ملی گردشگری ایران با یاری یونسکو

به گزارش مجله پارمیسفان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: معرفی جاذبه های گردشگری بالقوه ایران در سطح بین الملل بسیار مهم است؛ ما برای معرفی ایران کم کار کردیم شاید به این دلیل باشد که به فرهنگ، تاریخ کهن خود مغرور شدیم و معتقد بودیم چون تمدن ساز هستیم همه ما را می شناسند.

ایجاد برنامه جامع و ملی گردشگری ایران با یاری یونسکو

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز یکشنبه 17 آذر در دیدار با مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری، سابرینا سالیس هماهنگ نماینده امور گردشگری ایران در دفتر منطقه ای یونسکو، سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: ایران کشور بزرگ و زیبایی است و برای دیدن تمام نقاط آن، زمان زیادی ضروری است.

او اضافه کرد: امیدوارم برنامه جامع و ملی گردشگری کشور با یاری یونسکو ایجاد گردد. مدتی است توجه دولت به حوزه گردشگری زیاد شده و به عنوان یک موضوع اقتصادی مهم به آن نگاه می گردد. معاون گردشگری کشورمان اقدامات خوبی در این زمینه شروع کردند اما احتیاج به یک برنامه جامع گردشگری داریم تا ما را راهنمایی کند امیدوارم این برنامه منجر به پروژه گردد و بدانیم به شکل دقیق چه کاری را باید انجام دهیم، به او گفتم این برنامه نباید به یک کتابچه برای کتابخانه ها تبدیل گردد.

دکتر مونسان توضیح داد: در موضوع فرهنگ، ارتباط مردم با مردم موضوع بسیار مهمی بوده و آنچه که به صلح و امنیت جهانیان می تواند یاری کند شناخت بیشتر مردم ها از یکدیگر است. به نظر من بهترین راه برای ارتقای گردشگری ارتباط مردم با مردم است که هم جنبه اقتصادی دارد و هم فرهنگی، امیدواریم بتوانیم با یاری شما بتوانیم یک برنامه خوب اجرا کنیم.

او اضافه کرد: معرفی جاذبه های گردشگری بالقوه ایران در سطح بین الملل بسیار مهم است، من هم با نظر سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران برای معرفی بیشتر ایران موافق هستم، ما برای معرفی کشورمان کم کار نموده ایم شاید به این دلیل باشد که به فرهنگ و تاریخ کهن خود مغرور شدیم و معتقد بودیم چون تمدن ساز هستیم همه ما را می شناسند.

دکتر مونسان بیان نمود: متأسفانه با توجه به مسائل سیاسی که وجود دارد تبلیغات دروغین علیه ما در جهان انجام می گردد. مردمان ما بسیار مهربان هستند باید ایران را بیشتر به مردم جهان معرفی کنیم.

او اضافه کرد: ذهنیت تمام گردشگران خارجی در سفر به ایران با آنچه که قبل از سفر تصور می کردند بسیار متفاوت است بنابراین یکی از چالش های مهم ما معرفی درست و واقعی ایران به جهانیان است به این منظور برای تحقق برنامه جامع گردشگری حمایت می کنیم تا برنامه ها به خوبی پیش برود.

ایران باید به رهبر منطقه در زمینه گردشگری فرهنگی تاریخی تبدیل گردد

سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اضافه کرد: در سپتامبر سال گذشته برای فعالیت های فرهنگی و شرکت در کنفرانس گفت وگوی بین ادیان به همدان سفر کردم و با محمدحسن طالبیان و حجت الله ایوبی دیدار داشتم. امیدوارم این همکاری ها گسترش پیدا کند. در این فاصله چندین دیدار با ولی تیموری معاون گردشگری داشتم و در زمینه برنامه های کلان گردشگری صحبت کردیم و اکنون گزارش پیشرفت این برنامه ها را به اطلاع شما می رسانیم.

او اضافه کرد: در این برنامه قصد داریم علاوه بر شناسایی احتیاجهای ایران از تخصص یونسکو برای ایجاد یک شبکه تخصصی استفاده کنیم و نخستین نشستی که با معاون گردشگری ایران داشتم قرار شد یک چهارچوب کلی تهیه کنیم تا بدانیم برنامه جامع گردشگری به چه شکل باشد. ایران بازیگر کلان است به این منظور به همراه سازمان جهانی گردشگری بر روی این برنامه کار می کنیم.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران توضیح داد: سازمان جهانی گردشگری در ایران دفتر ندارد به این دلیل یونسکو کوشش می نماید خدمات این سازمان را معرفی و در ایران پیاده کند، هدفمان این است تا با یاری یکدیگر گردشگری در ایران را توسعه بدهیم، نباید تنها به جنبه اقتصادی و توسعه آن نگاه کرد بلکه باید در زمینه فرهنگی هم بر روی آن کار کنیم. ایران از منظر فرهنگی بسیار مهم است و باید از ظرفیت های میراث فرهنگی ایران برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

او اضافه کرد: کارگروه و نشستی که در سپتامبر سال گذشته در کرمانشاه برای آموزش راهنمایان گردشگری برگزار گردید بر روی جنبه میراث فرهنگی آن نیز تأکید شد، ما باید این موضوع را در برنامه جامع گردشگری ایران در نظر بگیریم. باید این برنامه را به پروژه های بودجه ای یونسکو که اروپا آن را تأمین اقتصادی می نماید متصل کنیم به این دلیل با مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری تعامل داشتیم. او تجربه زیادی در زمینه گردشگری و توسعه پایدار آن دارد و می تواند چهارچوب اختیارات و شرایط این برنامه را معین کند و به شکل هفتگی مشاوره بدهد. قرار شد تا ماه ژانویه این چهارچوب در اختیار ما قرار بگیرد و بعد از جمع بندی کلی توسط سازمان جهانی گردشگری، یونسکو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا ژانویه سال آینده تدوین و به تصویب برسد.

سوتکوفسکی بیان نمود: از معاون گردشگری و میراث فرهنگی ایران و دیگر شرکای ما در این کشور تشکر می کنم زیرا برای ما باعث افتخار است چنین متحدانی در ایران داریم که کار ما را تسهیل می نمایند.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اظهار کرد: یونسکو دو رویکرد اصلی دارد، در رویکرد منطقه ای قصد داریم با توسعه گردشگری ایران بتوانیم این کشور را به رهبر منطقه در زمینه گردشگری فرهنگی تاریخی تبدیل کنیم و مرکزی برای آموزش مربیان و راهنمایان و تورهای گردشگری منطقه باشد. در رویکرد دوم یونسکو به دنبال موضوع میان رشته ای گردشگری هستیم یعنی به جنبه های اقتصادی و فرهنگی آن نیز توجه گردد.

او اضافه کرد: قصد داریم در برنامه جامع گردشگری ایران، توسعه پایدار گردشگری را برای پایگاه های جهانی که به ثبت رسیده اند، داشته باشیم تا علاوه بر حفظ آن بتوانیم برای این مجموعه ها درآمدزایی کنیم. همچنین برای جوامع محلی که در اطراف این مکان های تاریخی وجود دارند از نظر صنایع دستی و اقامتگاه ها اشتغال زایی ایجاد کنیم تا تمام عناصر موجود پوشش داده گردد. با انجام این کار الزامات گردشگری را برآورده نموده ایم و هم به جنبه فرهنگی و اقتصادی آن توجه شده است.

سوتکوفسکی توضیح داد: در این برنامه جامع به موضوع اطلاع رسانی نیز توجه شده است نه تنها بازیگران داخلی و دولتی بلکه باید بازیگران بین المللی از جاذبه های گردشگری بالقوه ایران آگاهی داشته باشند.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اظهار کرد: باید در برنامه جامع گردشگری مدیریت ریسک هم در نظر گرفته گردد تا بتوانیم موانع بالقوه بعدی را شناسایی کنیم، برگزاری این نشست ها می تواند یاری کند تا ما بتوانیم تصویر درست و واقعی از ایران در سطح جهان ارائه کنیم.

سازمان جهانی گردشگری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت می نماید

مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری از دکتر مونسان برای این دیدار تشکر کرد و گفت: برای تهیه این چهارچوب یاری می کنم تا برنامه جامع گردشگری در ایران که بسیار مهم است، اجرایی گردد. در این برنامه به دنبال این هستیم تا سرمایه گذاران خارجی و داخلی گرد هم بیایند تا بتوانیم هم چهارچوب اختیارات را معین و هم فعالیت ها را اجرایی کنیم.

او اضافه کرد: یکی از اهداف ما این است تا بر روی احتیاجهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شکل صحیح کار کنیم و دانش کارکنان این وزارتخانه را افزایش دهیم یکی از چالش هایی که در زمینه گردشگری وجود دارد به کارگیری افراد با دانش های مناسب است تا بتوانند از عهده چالش های موجود در این بخش بربیایند. هفته گذشته در نشستی که در سازمان جهانی گردشگری داشتم و بخش آسیایی نیز حضور داشت بر هرگونه حمایت به ویژه فنی که این وزارتخانه در ایران احتیاج دارد، تأکید شد. امیدوارم دکتر مونسان در نشست فیتور مادرید اسپانیا حضور داشته باشند.

نوتاریانی توضیح داد: در برنامه مدیریت ریسک باید عوامل طبیعی و اقلیمی نیز در نظر گرفته گردد، تا صنعت گردشگری بتواند در وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله خود را بازیابی کند. سازمان جهانی گردشگری در این زمینه برنامه هایی داشته و اجرا نموده است.

تشکیل تیم مشاوره قوی متشکل از کارشناسان متخصص از بخش های دولتی و خصوصی برای تدوین برنامه جامع گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری کشور در ادامه این دیدار گفت: از روز شنبه 16 آذر به شکل عملیاتی کار تدوین برنامه جامع گردشگری کشور را شروع کردیم تا کنون این برنامه دو بار در کشور صورت گرفته یک بار در سال 1354 و یک بار هم در سال 1380 که پیروز نبود از آن به بعد هیچ برنامه مدونی برای توسعه گردشگری در یک افق بلندمدت نداشتیم. بعد از حضور در معاونت گردشگری موافقت اجرای این برنامه را از دکتر مونسان گرفتیم و در دیدار هایی که سال گذشته با دبیر سازمان جهانی گردشگری داشتیم این برنامه مطرح و موافقت او نیز اعلام شد تا اینکه در اسفند سال گذشته در حاشیه سفر دکتر مونسان به مادرید به شکل یک توافقنامه کتبی امضا شد از آن تاریخ به بعد رایزنی ها و مشورت ها در سطوح مختلف معاونان و دبیر کل دفتر منطقه ای یونسکو شروع شد.

او اضافه کرد: تیم مشاوره سازمان جهانی گردشگری انتخاب شد و به موازات آن ما نیز یک تیم مشاوره قوی متشکل از کارشناسان متخصص از بخش های دولتی و خصوصی تشکیل دادیم. همچنین با توجه به این که بخشی از ظرفیت های ما در بخش گردشگری به گردشگری فرهنگی تاریخی مربوط می گردد با یونسکو نیز گفت وگو کردیم تا به ما یاری کند تا بتوانیم از مشاوره های فنی و اعتبارات اقتصادی برای تحقق این برنامه استفاده کنیم.

تیموری توضیح داد: اکنون این پروژه مشترک با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو شروع شده است. برای تحقق برنامه جامع گردشگری برنامه هایی را برای دیدار های مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری، سابرینا سالیس هماهنگ نماینده امور گردشگری ایران در دفتر منطقه ای یونسکو، سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی، نمایندگان و دستگاه های مرتبط با گردشگری، بخش خصوصی، فعالان گردشگری و دانشگاه های حوزه گردشگری در نظر گرفته ایم.

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: همچنین برای شناسایی و معرفی ظرفیت های ایران در زمینه گردشگری سلامت، مذهبی، فرهنگی تاریخی برای آنها برنامه سفر به استان های قم، اصفهان، گیلان و اردبیل در نظر گرفته شده است. همچنین در 23 آذر نشست جمع بندی این بازدیدها و دیدارها برگزار می گردد.

در برنامه جامع گردشگری باید به مدیریت ریسک توجه گردد

سابرینا سالیس هماهنگ نماینده امور گردشگری ایران در دفتر منطقه ای یونسکو در ادامه گفت: در برنامه جامع گردشگری ایران باید به مدیریت ریسک توجه گردد، اولویت اصلی یونسکو این است تا یک برنامه کلی اجرا گردد و مالکیت و رهبری آن نیز بر عهده مردم ایران باشد. تصویری که من در سفر به ایران داشتم با آنچه که شنیده بودم کاملا متفاوت بود، به این دلیل باید تمام عوامل منطقه ای در این مدیریت و برنامه گنجانده گردد تا بتوانیم تصویر درستی از ایران ارائه دهیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 667

به "ایجاد برنامه جامع و ملی گردشگری ایران با یاری یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد برنامه جامع و ملی گردشگری ایران با یاری یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید