احتمال گرانی بنزین در پی تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله آمریکا

به گزارش مجله پارمیسفان، تعطیلی بزرگترین خط لوله بنزین آمریکا که پس از یک حمله سایبری روی داد، ممکن است کرانه شرقی این کشور را با کمبود سوخت روبرو نموده و باعث بزرگترین افزایش قیمت بنزین در هفت سال گذشته گردد.

احتمال گرانی بنزین در پی تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله آمریکا

به گزارش خبرنگاران، شرکتهای فروش و توزیع سوخت در جست و جوی راههای دیگری برای رساندن بنزین هستند که معمولا به وسیله سیستم خط لوله شرکت کلونیال منتقل می گردد. منابع مطلع به بلومبرگ گفتند: عده ای هم با پیش بینی طولانی شدن این تعطیلی، به دنبال نفتکش برای ذخیره موقتی بنزین در خلیج آمریکا هستند.

شرکت کلونیال پایپ لاین اواخر روز آدینه پس از این که با حمله سایبری به سیستمهای فناوری اطلاعات خود روبرو شد، همه فعالیتهایش را متوقف کرد. این شرکت گفت در کوشش برای ازسرگیری فعالیت است اما هیچ زمانی را معین نکرد.

این حمله سایبری همزمان با آماده شدن صنعت انرژی آمریکا برای تامین تقاضای بالاتر برای سوخت در آستانه سفرهای تابستانی روی داد و ممکن است نگرانیهای بیشتری را در مورد تورم ایجاد کند زیرا قیمت همه کالاها با شروع احیای مالی، افزایش پیدا نموده است. آمریکاییها یک بار دیگر رفت و آمد به محل کار را شروع می نمایند و سرگرم برنامه ریزی برای سفر و رزرو پرواز هستند. اختلال طولانی فعالیت سیستم خط لوله شرکت کلونیال ممکن است میانگین قیمت ملی بنزین در آمریکا را برای نخستین بار از اکتبر سال 2014 به بالای سه دلار در هر گالن افزایش دهد. چنین قیمتی نگرانی مقامات فدرال نسبت به تاثیری که روی مصرف نمایندگان می گذارد را برخواهد انگیخت.

سیستم خط لوله کلونیال جدیدترین نمونه از زیرساخت حیاتی است که هدف حمله باج افزار قرار می گیرد. هکرها به شدت به دنبال نفوذ به خدمات حیاتی مانند شبکه های برق و بیمارستانها هستند. این تهدیدات فزاینده باعث شد کاخ سفید ماه گذشته طرحی را برای افزایش امنیت در نیروگاهها و زیرساختهای دیگر تهیه کند. نگرانی ویژه ای در مورد خطوط لوله وجود دارد زیرا نقش محوری در بسیاری از بخشهای اقتصاد آمریکا ایفا می نمایند.

به گفته الان لیسکا، تحلیلگر ارشد تهدید در شرکت امنیت سایبری رکوردِد فیوچر، به نظر می رسد در این حمله از یک گروه باج افزاری به نام دارک ساید استفاده شده است. شرکت امنیت سایبری فایرآی سرگرم تحقیق درباره این واقعه است. بلومبرگ به نقل از منابع مطلع نوشت: هکرها روز پنج شنبه و پیش از تعطیلی خط لوله، حدود 100 گیگابایت اطلاعات از شبکه کلونیال به سرقت بردند.

هکرها در حملات باج افزاری، نرم افزار مخرب را به شبکه های شرکتها و سازمانها ارسال می نمایند که به رمزنگاری اطلاعات می پردازند و سیستمها تا زمانی که قربانیان باج پرداخت ننمایند، قفل می مانند. این باج از صدها دلار تا میلیونها دلار می رسد که در قالب رمزارز پرداخت می گردد.

میانگین قیمت ملی بنزین در آمریکا روز آدینه دو دلار و 96 سنت در هر گالن بود. با توجه به ذخایر بالایی که وجود داشت، انتظار نمی رفت تا تعطیلات روز کارگر در انتها ماه مه، قیمتها افزایش چندانی پیدا نمایند. اگر فعالیت این خط لوله ازسرگرفته نگردد، فرایند افزایش قیمتها سرعت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک نگرانی اصلی در حال حاضر تامین تقاضا در جنوب شرقی آمریکاست که به سیستم کلونیال به شدت متکی است. رانندگان در آتلانتا ممکن است نخستین کسانی باشند که با افزایش قیمت بنزین روبرو می شوند. قسمت شمال شرقی می تواند بنزین را از اروپا تامین کند اما هر چه تعطیلی خط لوله طولانی تر گردد، هزینه تامین بنزین افزایش پیدا می نماید.

رویترز گزارش کرد مقامات دولت آمریکا همکاری نزدیکی با شرکت کلونیال دارند تا به این شرکت برای احیا از حمله سایبری یاری نمایند. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: واشنگتن کوشش می نماید از اختلال شدیدتر تامین سوخت اجتناب گردد و به کلونیال یاری کند هر چه سریعتر فعالیت شبکه خط لوله خود به طول 8850 کیلومتر از تگزاس تا نیوجرسی را ازسربگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1669

به "احتمال گرانی بنزین در پی تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال گرانی بنزین در پی تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید