کمیسیون اروپایی پرونده نقض قوانین اروپا علیه آلمان را به جریان می اندازد

به گزارش مجله پارمیسفان، در پی حکم بحث برانگیز اخیر دادگاه قانون اساسی آلمان درباره بانک مرکزی اروپا که برخلاف حکم دیوان دادگستری اروپا است، کمیسیون اروپایی پرونده نقض قراردادهای اروپایی علیه آلمان را به جریان می اندازد.

کمیسیون اروپایی پرونده نقض قوانین اروپا علیه آلمان را به جریان می اندازد

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه پاسایر نویه پرسه، بعد از حکم بحث برانگیز اخیر دادگاه قانون اساسی آلمان درباره بانک مرکزی اروپا، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی یک پرونده نقض قرارداد اروپایی علیه آلمان را در دستور کار قرار می دهد.

رسانه های آلمانی این خبر را با استناد به نامه رئیس کمیسیون اروپایی به سون گیگولد یکی از سیاستمداران اروپایی حزب سبز آلمان منتشر کرده اند.

در این نامه که خبرگزاری آلمان آن را منتشر کرده است آمده است: من این موضوع را خیلی جدی می گیرم.

بانک مرکزی اروپا از ماه مارس سال 2015 به این سو، برای مقابله با پیامدهای بحران مالی سال 2008 و با هدف افزایش نسبی تورم و ایجاد رونق در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی کرده است. این سیاست پولی و مالی بانک مرکزی اروپا اکنون به اختلاف نظر حقوقی بین دیوان دادگستری اروپا و دادگاه قانون اساسی آلمان در کارلزروهه دامن زده است.

دادگاه قانون اساسی آلمان که بر شکایات مربوط به نقض احتمالی قانون اساسی توسط دولت یا نهادهای اروپایی نظارت می نماید روز سه شنبه (16 اردیبهشت) آشکارا و برخلاف حکم دیوان دادگستری اروپا خواهان آنالیز حقوقی نقش بانک مرکزی اروپا و سیاست خرید اوراق قرضه دولتی شده است.

بانک مرکزی اروپا عملا با خرید اوراق قرضه دولتی در اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا مداخله ای داشته است که از نظر دادگاه ناظر بر قانون اساسی فدرال آلمان، احتیاج به آنالیز حقوقی دارد. دیوان دادگستری اروپا این اقدام بانک مرکزی اروپا را از منظر حقوقی تایید کرده است. حکم این دادگاه اما نتوانسته نظر موافق و مساعد قضات دادگاه قانون اساسی آلمان را سبب گردد.

پنج قاضی دادگاه کارلزروهه به بانک مرکزی اروپا سه ماه فرصت داده اند تا دلایل مالی اتخاذ چنین سیاستی را اعلام کند.

دولت آلمان در واکنش به رای دیوان دادگستری اروپا گفته است که در شرایط کنونی اتخاذ تصمیم درباره این اقدام بانک مرکزی ممکن نیست. برلین اعلام کرده است که پیگیری موضوع را به مذاکرات بانک مرکزی آلمان با بانک مرکزی اروپا واگذاشته است و اعلام کرده که به فراخور نتیجه این مذاکرات و آنالیز ها تصمیم خواهد گرفت.

این اولین بار در تاریخ اروپاست که عالی ترین دادگاه یک کشور عضو رای دیوان دادگستری اروپا را زیر سوال برده و برای همکاری بانک مرکزی آلمان در برنامه خرید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی اروپا شروطی مشخص کرده است.

منتقدان، این رای دادگاه قانون اساسی را بدعتی می دانند که از این پس در کشورهای دیگر هم برای دورزدن آرای دادگاه های اروپا به آن استناد خواهند کرد و می تواند منشا نوعی از اغتشاش حقوقی در سطح اتحادیه گردد.

بانک مرکزی اروپا نهادی مستقل است و عملکرد آن تا این لحظه تحت نظارت هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار نداشته وصرفا احکام دیوان دادگستری اروپا برای آن معیار بوده اند.

دیوان دادگستری اروپا اعلام کرده است که عملکرد بانک مرکزی اروپا در راستای ثبات بخشی به واحد پول اروپایی (یورو) که وظیفه این بانک است، بوده و از منظر حقوقی نیز صحیح بوده و بدیهی است که سیاست های این بانک و از جمله سیاست پولی ناظر بر خرید اوراق قرضه دولتی تاثیرات مالی معینی به همراه دارد.

دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان در مقابل معتقد است که خرید اوراق قرضه دولتی عملا نوعی سیاست وزری مالی است و با سیاست وزری در عرصه پولی ارتباط ندارد و لذا در چارچوب اختیارات بانک مرکزی اروپا نبوده و از این منظر سیاستی مجاز نبوده است.

در صورت عدم کسب توافق بین دولت آلمان و بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی آلمان می تواند از همراهی با این نهاد مالی اروپایی امتناع ورزد. چنین اقدامی گرچه منجر به فروپاشی بانک مرکزی اروپا نخواهد شد، اما ضربه ای جدی به این نهاد مالی خواهد بود.

حالا سون گیگولد از کمیسیون اروپایی درخواست کرده است که یک پرونده به اتهام تخلف از قرارداد اروپایی را علیه آلمان به جریان بیندازد.

فون در لاین در پاسخ خود به این سیاستمدار اروپایی گفته است که این حکم آلمان در حال حاضر دقیقا مورد ارزیابی قرار می گیرد. بر اساس یافته ها ما مراحل بعدی احتمالی تا نقض قرارداد اروپایی را مورد آنالیز قرار می دهیم.

در نامه رئیس کمیسیون اروپایی آمده است که حکم دادگاه قانون اساسی آلمان مسائلی را مطرح می نماید که هسته اصلی حاکمیت اروپایی را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته وی سیاست پولی اتحادیه اروپا یک صلاحیت انحصاری است. قوانین اتحادیه اروپا بر قوانین ملی مقدم است و احکام دادگاه اروپایی برای همه دادگاه های ملی لازم الاجرا است.

فون در لاین تاکید نمود که دادگاه عالی اروپا در اوکزامبورگ همواره حرف آخر را درباره قوانین اتحادیه اروپا می زند. اتحادیه اروپا یک جامعه حقوقی و ارزشی است که کمیسیون اروپایی در هر زمانی از آن دفاع می نماید.

به گفته سون گیگولد اختلافات بین دیوان عالی اروپا و دادگاه قانون اساسی آلمان جامعه حقوقی اروپا را تهدید می نماید. وی تاکید نمود که دادگاه قانون اساسی آلمان بانک مرکزی آلمان، دولت و مجلس این کشور را وارد یک مناقشه با بانک مرکزی اروپا می نماید.

وی از همه نهادهای اروپایی خواست در این مناقشات از دادگاه عالی اروپا حمایت نمایند.

وی رویارویی دادگاه قانون اساسی آلمان با دادگاه عالی اروپا را خطری برای پایداری منطقه ارز مشترک اروپایی ارزیابی کرد. وی این اقدام را دعوت دیگر دادگاه های ملی برای دور زدن دادگاه عالی اروپایی دانست.

فرانس مایر از حقوقداان اروپایی هم این حکم دادگاه قانون اساسی آلمان را مانند یک بمب اتمی ارزیابی کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1011

به "کمیسیون اروپایی پرونده نقض قوانین اروپا علیه آلمان را به جریان می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون اروپایی پرونده نقض قوانین اروپا علیه آلمان را به جریان می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید