کره ای خوش تیپ و خوش فروش!

به گزارش مجله پارمیسفان، خودروهای دو کارخانه هیوندای و کیا همیشه یکی از پرفروش ترین خودروهای تولیدی در کره جنوبی بوده اند و به واسطه کیفیت ممتاز و پیشرفت در طراحی و استایل، از همان ابتدا یکی از گزینه های خرید خودرو بین ایرانیان بوده اند. در بین طیف تولیدات این خوروسازان کره ای و در سگمنت C سدان های چهار درب، خودروی کیا سراتو یکی از پرفروش ترین های شرکت کیا می باشد.

کره ای خوش تیپ و خوش فروش!

کارخانه کیا که فراوری خود را با سدان مالی و کوچک کیا پراید که همان فورد فستیوای از رده خارج شده آمریکایی بوده شروع نموده بود، بعد از فروش سهام خود به شرکت هیوندای، در این مجموعه ادعام شد و با افزایش طیف فراوریات خود با محصولاتی مانند ریو، اسپورتیج و سراتو راه خود را به سمت آینده ای درخشان ادامه داد. به نوعی تمامی محصولات کیا، یک همزاد در کارخانه هیوندای نیز دارند که از پلتفرم مشترکی استفاده می نمایند.

آنالیز طراحی نسل اول کیا سراتو

نسل اول خودروی کیا سراتو به لطف استفاده از موتور 1600 الی 2000 سی سی خودروی هیوندای الانترا و استفاده از پلتفرم مشترک فراوریی با آن خودرو، توانست بازار خوبی در منطقه خاورمیانه داشته باشد که یک خودروی میان رده مالی با ظاهری نه چندان شاداب بود و جزو خودروهای کم هزینه و بدون دردسر کره ای محسوب می شد. خودروهای کره ای هنوز هم بین خریداران ایرانی از نظر قیمتی نسبت به خودروهای ژاپنی ارزش خرید بالاتری دارند.

از از نظر استایل، این خودرو یک فرم افتاده در جلو و عقب داشت. اگر به کاراکتر لاین فرو رفته در پنل های جانبی خودرو توجه کنیم، اول از هر چیز یک فرم پرانتز مانند و کمانی از جلو به عقب خودرو دیده می شود که با دو نَک فرو رفته یادآور کارکترلاین های معروف آن موقع در خودروهای پژو می شوند که به وسیله طراح معروف پینین فارینا طراحی می شد، با این تفاوت که در پژو این خط از جلو و عقب سراسری است، اما در کیا این خط به طرفین باریک تر می شوند و در بدنه ادغام می گردند.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی هیوندای النترا مدل 2021

کیا سراتو نسل اول از نمای روبه رو

گریل جلو (یا همان جلوپنجره) با دو خط افقی و قرارگیری بج و لوگوی کیا در مرکز، حس یک لبخند ملایم را تداعی می نماید، اما با یک فاصله برجسته این لبخند به دو چراغ کمی خشمگین و کمی هیجان زده می رسند که در نگاه اول، بیننده فکر می نماید که این خودرو ردیزاین شده خودروی پژو 504 قدیمی است. گریل پایین بدون هیج حس خاصی فقط وجود دارد که نمایانگر این است که وظیفه به غیر از خنک کردن سیستم موتور ندارد و قرار نیست با یک خودروی خاص روبرو بشید. گلگیرهای کمی برجسته جلو و قوس ملایمی که از روی کاپوت به سمت شیشه جلو و سقف رفته است، به نوعی طبعیت از ترند روز همان زمانه بوده است.

کیا سراتو نسل اول از نمای عقب

اما در نمای عقب، قرار گرفتن چراغ های عقب تقریباً مثلثی (چیزی که آن روزها در خودروهای سی کلاس و A کلاس مرسدس بنز مرسوم بود) با فرم بدنه ادغام شده است که از بالا یک برجستگی باله مانند این دو چراغ را به هم ربط می دهد. وجود جای پلاک هم در بین چراغ های عقب مانند روتین خودروهای دیگر با لوگوی برجسته کیا خودنمایی می نماید. به طور کل، این خودرو از نظر استایل چیز زیاد هیجانی انگیزی ندارد و یادآور یک خودروی کاری و معمولی است که در کل نمره قبولی را می گیرد.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی مرسدس میباخ S کلاس 2021

آنالیز طراحی نسل دوم کیا سراتو

اما در نسل دوم این خودرو دچار تغییرات بنیادی و انقلابی شد. با ورود پیتر شرایر سر طراح اروپایی شرکت آئودی و فولکس واگن به عنوان مدیر بخش طراحی شرکت کیا، کمی خودروهای این کارخانه خطوطی منطقی تر گرفتند و به اصلاح اتونموده تر شدند و این کمپانی با تعریف یک هویت بصری مشترک که همانا اقتباس از چهره گربه سانانی مانند شیر و ببر در ترکیب گریل جلو و چراغ ها بوده است، سعی در این داشته که دارای هویت مستقلی برای فراوریات خود شود تا کیا را از دور هم بتوان نسبت به خودروهای دیگر تفکیک کرد و تمایز را دید.

اما از نظر فرمی و استایل، این نسل یک گام بلند رو به جلو بود. ترکیب چراغ ها و جلو پنجره به طرز چشمگیری زیبا تر شده بود به نحوی که چراغ های جلو در ادامه جلوپنجره و گریل بالایی به سمت طرفین امتداد پیدا نموده است و یک حرکت پله ای در زیر چراغ های جلو، زیبایی دو چندانی به این خودروی شرکت کیا داده است. این حرکت پله ای را می توان در جای جای عناصر تشکیل دهنده بدنه خودرو به خوبی مشاهده کرد؛ به نحوی که دیگر تبدیل به یک امضا برای برند کیا در آن دوران شده بود.

کیا سراتو نسل دوم از نمای روبه رو

خطوط بدنه حالت اتو نموده تری را با خط های شارپ و تیز القا می کردند که حس چالاکی و اسپرتی بیشتری را به بیننده تداعی می کرد و در بالای گلگیر جلو، جایی که به اصطلاح به آن Shoulder Line و یا خط شانه گفته می شود با یک حرکت تیز شدید باعث دو پله ای شدن حجم کاپوت جلو می شد که در امتداد آن فرم به یکباره تغییر نموده و ستون A به صورت جداگانه ای از شولدر حجم پردازی شده بود و با یک زاویه منفی نسبت به زاویه گوه ای شولدر لاین به سمت بالا رفته بود. شولدر در ناحیه خط Belt line یا خط میانگین بین فرم پنجره ها و پانل درب ها به سمت عقب به صورت ملایم تشدید شده است. ستون C پهن که باعث کوچک تر شدن فضای درب صندق شده هم به زیبایی این ترکیب اضافه نموده که زاویه شیشه عقب را خوابیده تر و حس پویایی بیشتری را القا می نماید. ریتم حرکت زاویه دار فرم های بدنه در کارکتر لاین زیرین درب های جانبی و خطوط کات لاین خودرو به خوبی هارمونی فرمی بین خطوط را به نمایش درمی آورند.

کیا سراتو نسل دوم از نمای پشت

چراغ ها در نمای عقب با ترکیبی از زوایای مختلف به خوبی در جای خود جانمایی شده اند که گرافیک اجزای تشکیل دهنده درون چراغ نیز به خوبی رد پای طرح گریل جلو را در خود به عاریت گرفته و ترکیب متناسبی از سادگی و زیبایی را که باعث افزایش طول عمر طرح هایی با دیدگاه اروپایی است را به ارمغان آورده است. از دید بنده به عنوان یک کارشناس طراحی صنعتی، این نسل از خودروی کیا سراتو، برترین و ماندگارترین طرح را در همه نسل ها دارد.

در یک بازه زمانی طلایی، دومین خودروساز بزرگ مملکت ما یعنی سایپا، نیز طی قراردادی اقدام به ارائه دو نمونه معمولی 1600 سی سی و آپشنال 2000 سی سی این خودرو نمود که با فروش و استقبال خوبی نیز روبرو شد که با بالاگرفتن آتش تحریم ها، سرنوشت فراوری این خودرو نیز مانند بقیه خودروهای ژاپنی و کره ای دیگر در هاله ابهام فرو رفت و باعث گسیل نمونه های چینی شد.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی سایپا شاهین

نگاهی به طراحی کیا سراتو نسل سوم

در نسل سوم این خودرو که در سال 2013 عرضه شد حس طرح های شرکت هیوندای بیشتر در آن مشاهده می شود و می تواند نمودی از جابجایی طراحان در این دو شرکت برای به اشتراک گذاشتن تجربیات باشد. به یکباره تمام خطوط اتو نموده و شارپ نسل بعدی تبدیل به خطوط نرم و ملایم شدند و مانند این بود که حجم خودرو ورم نموده است.

کیا سراتو نسل سوم از نمای روبه رو

چراغ ها مانند خودروهای تویوتا به صورت ورم نموده از جای خود بیرون زدند، خطوط پیرامونی و تشکیل دهنده آن ها قوس دار شده و فضای بیشتری برای قرار دادن لنزهای ترکیبی مختلف به طراحان داد است. زوایای تشکیل دهنده بدنه کمی بیشتر و آمیبی تر شده و خط اتونموده کارکتر لاین هم جای خود را به یک فرم بومرنگ مانند برعکس نسبت به نسل قبلی داد که علاوه بر زیبایی، نشان دهنده دیدگاه نو طراحان کیا بود، در جایی که خطوط آسیایی و شرق دور جای خود را در بین خطوط اروپایی باز کردند و اجازه ندادند که کیا ادامه روی فولکس و آئودی بشود.

در کل تمام عناصر که در نسل دوم بکار رفته بود را با خود به طرز هوشمندانه و رندانه ای به ارث برده بود. شاید این پیام را به طراحان اروپایی می داد که شما چرخ های به گل نشسته ما را بیرون بیاورید، و بعد اجازه بدهید که خودمان به سبک خودمان دوباره رانندگی کنیم.

کیا سراتو نسل سوم از نمای پشت

در نمای عقب هم همین الگو تکرار شده است. خطوط نرم تر شده اند و دیفیوزر عقب نیز با بزرگتر شدن، مزین به دو چراغ مه شکن شدند. وجود یک قطعه کرومی در خط Belt Line ، قطعات تریم کرومی در دستگیره درب های خودرو، و کشده تر شدن فضای داخلی با جلو رفتن ستون A و عقب تر رفتن ستون C حس پویایی بیشتری به فرم بدنه داده است و حس نوتری را نسبت به نسب قبلی ارائه نموده اند.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی ام وی ام 315 پلاس

نگاهی به طراحی کیا سراتو نسل چهارم

اما در آخرین نسل که نسل چهارم این خودرو محبوب به شمار میرود و در سال 2019 ارائه شده است، کیا مفاهیم نوتری را به خودروی سراتوی خود اضافه نموده است. چراغ های جلو برجسته هستند، اما این برجستگی به یکباره بر روی یک سطح از گلگیر بوجود نیامده و امتداد آن با برجستگی گلگیرها هم فرم هستند که فرم ارگانیک تری را به بیننده القا می نماید.

کیا سراتو نسل چهارم از نمای روبه رو

گریل پهن تر و افقی تر شده است و دیگر حالت لبخند را ندارد و تداعی نماینده فرم جدی تری در نمای جلو است. گریل پاینی حالتی تهاجمی تری دارد و دیگر از حالت دکوراتیو تبدیل به حالت خودرهای جدی اسپورت شده است که در طرفین به دو ورودی هوای مثلثی منتهی شده که کمی یادآوردنده خودروهای سری M برند بی ام دبلیو است. کارکتر لاین روی درب کمی ملایمتر شده و قطعه کرومی در بلت لاین، دیگر تمامی فریم شیشه های جانبی را در بر گرفته است که در خودروهای به رنگ تیره نمود بهتری دارد.

چراغ عقب کیا سراتو نسل چهارم

در نمای عقب کمی خطوط خشن تر و شارپ تر شده اند و المان گرافیک گریل جلو هم دوباره تکرار شده است، اما دو فرم مثلثی دو طرف سپر که در اصل جایگاه چراغ های دنده عقب و مه شکن هستند با ورودی های مثلثی جلوی خودرو هماهنگی فرمی کاملی دارد. فرم در نمای عقب دچار سردرگمی خاصی است و یک عقب گرد نسبت به دو نسل پیشن آن محسوب می شود.

جلوپنجره کیا سراتو نسل چهارم

به تازگی شرکت کیا با عرضه یک فیس لیفت نو بر روی خودروی سراتو سعی داشته که کمی خاکستر روی آتش را کنار بزند و چشم ها رو متوجه محصول میان رده برتر خود کند؛ به نحوی که با ارائه ورژن اسپرت GT در ناحیه گریل کمی متوصل به فرم های ریتمیک با نقوش درشت شده است که در خود قطعات تریم به رنگ قرمز را در بر دارند.

کیا سراتو نسل چهارم از نمای پشت

بعلاوه، در نمای عقب هم با پیوسته کردن فرم چراغ ها، سعی داشته که یک به روزرسانی پیرو ترند و گرایش روز بازار داشته باشد. اما شاید ما بیشتر منتظر نسل پنجم در سال پیش رو باشیم که فرم بهتر و تازه تری را از این محصول دوست داشتی ببینیم.

سخن سرانجامی

در سرانجام، لازم به شرح است که کیا سراتو در برخی از کشورها بنام K3 و Forte نیز عرضه می شود که گاهاً با کمی تغییر برای آن کشور سفارشی شده اند. این مقاله در خصوص آنالیز طراحی کیا سراتو سدان بوده است و نوع کوپه دو درب در این مقاله نمی گنجید و به امید خدا در آینده به صورت مفصل در خصوص آن شرح داده خواهد شد.

شما می توانید آخرین آگهی های خرید و فروش کیا سراتو را هم اکنون در سایت خبرنگاران مشاهده کنید و از قیمت روز آن آگاه شوید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2132

به "کره ای خوش تیپ و خوش فروش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره ای خوش تیپ و خوش فروش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید