چگونه محیط کاری ایمن داشته باشیم؟

به گزارش مجله پارمیسفان، در ابتدا ایمنی و سلامت به طور حاشیه ای مورد توجه مدیران قرار می گرفت و گاهی اوقات به صورت یک وظیفه تکمیلی از مسئولیت های عمومی مدیران فرض می شد. بعضی مدیران اعتقاد دارند که به کارگیری یک متخصص یا مسئول ایمنی و سلامت برای پاسخ به این مسئولیت و عمل به هر تعهدی در این زمینه کافی می باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چگونه محیط کاری ایمن داشته باشیم؟

تحقیقات در استرالیا نشان داده است که بیشتر از 80 درصد مدیران، آموزشی در زمینه ایمنی و سلامت ندیده اند و عدم آموزش و عدم تأمین منابع کافی از طریق کارفرمایان به منظور پوشش قوانین ایمنی و سلامت، مهمترین مسائل در استرالیا هستند. این امر نشان می دهد که تفکر اغلب کارفرمایان بدون تغییر مانده و بیشتر بهبود ها بدلیل فشار های خارجی می باشد. البته باید توجه داشت که در بیشتر کشور ها و از جمله ایران شورا هایی جهت نظارت بر ایمنی و سلامت وجود دارند که به کارفرمایان جهت ارتقاء سطح ایمنی و سلامت فشار می آورند. مانند اغلب فعالیت های مدیریت منابع انسانی، ایمنی و سلامت حرفه ای نیز به تعهد زیادی نیاز دارد که همه قسمت ها را شامل می شود.

جراحت ها و بیماری های مرتبط با کار باعث ضایع شدن منابع انسانی سازمان می شود و افزایش تصادفات در کار باعث ایجاد اختلال در خطوط پایین سازمان می شود که این عوامل علاوه بر زیان مالی موجب عدم توانایی سازمان در نگهداری کارکنان توانمند می شود. ایمنی و سلامت حرفه ای تنها رعایت حال دیگران نیست بلکه یک جنبه ضروری و اساسی از بهره وری هر سازمانی می باشد و اگر سازمان ها بتوانند نرخ و میزان حوادث حرفه ای، بیماری ها و استرس نامطلوب را کاهش دهند، کیفیت زندگی کاری کارکنان بهبود پیدا کرده و آنها اثربخش تر خواهند بود. تصادفات کمتر، بیماری ها و علائم استرس کمتر و وجود کیفیت زندگی کاری نتیجه موارد زیر است:

بهره وری بیشتر مطابق با روزهای زیان و غیبت کمتر.

اثربخشی بیشتر از کارکنانی که بیشتر درگیر کار شده اند.

کاهش نرخ استراحت های پزشکی و استعلاجی و پرداخت ها به دلیل دعاوی علیه شرکت.

کاهش نرخ ترک خدمت و غیبت مطابق با افزایش رضایت کارکنان.

افزایش انعطاف پذیری و قابلیت تطبیق در محیط کار در نتیجه افزایش مشارکت و احساس مالکیت.

نرخ انتخاب بالاتر به دلیل افزایش جذابیت سازمان به عنوان یک قسمت از کار.

ایجاد یک محیط کار ایمن از نظر عقلی قابل قبول است و در این راه تعهد مدیریت عالی بسیار اهمیت دارد و رویکرد آینده نیز اتکا به رهبران ایمنی است.

عوامل کلیدی بهبود ایمنی و سلامت حرفه ای محیط کار

-1فرهنگ

بدون یک فرهنگ مناسب با این اعتقاد که جراحت ها و بیماری ها می توانند قابل اجتناب باشند افراد آغاز به مریض شدن، زخمی شدن و مردن خواهند کرد. افراد آغاز خوبی در محیط کار نخواهند داشت و امکان ترک خدمت افراد شایسته وجود دارد. پیروی از رویه های توسعه، ارتباطات درست آموزشی، توجه به جزئیات، هماهنگی، مسئولیت فردی، آموزش کلی و جزئی کارکنان و افزایش دقت افراد ارزش های اساسی یک فرهنگ مناسب می باشد و تعهد به آنها باید از مدیریت عالی آغاز شود و به سمت مشارکت همه کارکنان در ایمنی و سلامت حرفه ای برود.

-2سیستم ها

در سازمان ها سیستم های مرتبط با ایمنی و سلامت حرفه ای باید حاضر و فعال باشند. این سیستم ها شامل القاء، آموزش، سیاست ها، استانداردها، ممیزی، فعالیت های ایمنی، ارزیابی عملکرد و طرح های بهبود می باشند. به علاوه این سیستم ها باید شامل مکانیزم های رسمی و بادوام برای شامل شدن همه کارکنان در برنامه های ایمنی و سلامت حرفه ای باشند. اساس این کار ایجاد یک فرهنگ حمایت کننده و حذف رویه های بوروکراتیک است تا اهداف فراموش نشده و کارکنان آسیب نبینند.

-3سخت افزار

شامل طرح، وسیله و مواد است. نکته مهم در اینجا طراحی خرید، نصب و عملیات بر اساس نیاز های ایمنی است. در تهیه سخت افزار باید دغدغه های ایمنی و سلامت در نظر گرفته شود و از مناسب بودن و ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2058

به "چگونه محیط کاری ایمن داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه محیط کاری ایمن داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید