آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است

به گزارش مجله پارمیسفان، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است.

آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است

کردستان یکی از استانهای گردشگر پذیر ایران است که در تمامی فصول سال گردشگران بسیاری را بسوی خود می کشاند، در این میان برای پی بردن بهتر به حقایق و مشاهده جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعت بی نظیر آن که همچون نگینی سبز در غرب کشور می درخشد، همراهی یک تورلیدر باسواد و آگاه برای در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید و ارزشمند به گردشگران امری لازم است.

به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با این حرفه به سراغ دانا حیدری، یکی از تورلیدرهای پیروز استان کردستان رفتیم و پای صحبت های او نشستیم. آنچه در ذیل می خوانید حاصل گفت وگو با این تورلیدر جوان، فعال و اهل و ساکن شهرستان مریوان پیرامون اینکه آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است، می باشد:

لطفا به عنوان اولین سؤال، بفرمایید تورلیدری به چه معناست؟

تورلیدری به معنای راهنمایی و راهنمایی گردشگران و ارائه اطلاعات مرتبط در خصوص محلی است که گردشگر ها قصد دارند از آن بازدید نمایند؛ یک تور لیدر باید بتواند با اجرای دقیق برنامه های از پیش تعریف شده، تاریخچه فرهنگی و طبیعی منطقه مورد نظر را معرفی کند.

ویژگی های یک تورلیدر خوب چیست؟

یک تورلیدر خوب باید تخصص فنی و اطلاعات کافی در حیطه کاری خودش از جمله تاریخ و جغرافیای منطقه، معماری، مردم شناسی، مراسم و جشن ها، جاذبه های گردشگری، قوانین جامعه های مختلف، محصولات کشاورزی و… داشته باشد و بتواند با مسافران و کل زیرمجموعه خود ارتباط تاثیرگذاری را برقرار کند؛ بعلاوه داشتن خصلت رهبری، اعتماد به نفس، توانایی برقراری و ایجاد ارتباط، داشتن فن بیان، مدیریت بحران، مدیریت زمان، ابتکار عمل، اشتیاق، سلامتی جسمی و روانی، ثبات شخصیتی و… از دیگر ویژگی های یک راهنما و تورلیدر متخصص است.

چطور شد که وارد حرفه تورلیدری شدید؟

بنده در سال 96 رئیس انجمن صنفی بازار مریوان بودم و پس از دیدار با یکی از مدیران آژانس های مسافرتی مریوان و پیشنهادشان برای همکاری در یک گردهمایی گردشگری، باعث شد که برای اولین بار و با توجه به اینکه شناخت کاملی از مریوان داشتم، در برگزاری تور با آژانس مربوطه همکاری داشته باشم و در آنجا اولین تجربه ام را کسب کنم. البته جالب است بدانید اولین تجربه کاری بنده لیدر بودن لیدرهایی بود که به این گردهمایی آمده بودند و سختی این کار را فقط یک تورلیدر میتواند درک کند و آنجا بود که دیدم این شغل با تمام سختی هایش بسیار مجذوب کننده است و انگیزه ای ایجاد شد تا در دوره های آموزشی شرکت و به صورت رسمی راهنمای گردشگری شوم.

فعالیت هایتان از ابتدا تا به حال چگونه بوده است؟

اولین تور رسمی که در خرداد سال 98 برگزار کردم فم تور مریوان و سروآباد بود که خوشبختانه با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی رکورد گردشگرپذیری مریوان شکست و این یکی از دستاوردهای مهم و خوب برای من بود. شرکت در نمایشگاه گردشگری تهران نیز بسیار مفید بود و سعی کردم جاذبه های طبیعی و تاریخی کردستان و بویژه شهرستان مریوان را بیش از پیش به علاقمندان معرفی و نظر بسیاری از آژانس های شرکت نماینده در نمایشگاه را به مریوان جلب کنم.

بعلاوه فم توری با هزینه شخصی برای خبرنگاران مریوان برگزار کردم تا اطلاعات بیشتری در خصوص جاذبه های گردشگری مریوان کسب نمایند؛ البته در سال 97 استارت پروژه پلتفرم گردشگری را زدم و در سال 1400 توانستم مجوزهای فعالیتش را اخذ نمایم که این پلتفرم می تواند بزودی تبدیل به یکی از مهمترین و معتبرترین مراجع گردشگری ایران گردد.

به عنوان یک تورلیدر کدام مکان گردشگری را در ایران دوست دارید؟

بنده بیشتر جاذبه های طبیعی بکر و هیجانی را دوست دارم؛ هر چند تمام منطقه ها ایران با توجه به شرایط تاریخی و جغرافیایی آن بسیار زیبا و مجذوب کننده است و البته جای خوشحالی است که در استان کردستان نیز پتانسیل های خوبی از نظر تنوع آب و هوایی، تاریخی، فرهنگی و… وجود دارد که می تواند به رونق گردشگری یاری شایانی نماید.

کدام جاذبه شهرستان مریوان برای گردشگران داخلی و خارجی لذت بخش تر است؟

بازدید از دریاچه زریبار، تنوع خوراکی های محلی، هه لپرکی، برگزاری آئین های مختلف مانند عید نوروز، فستیوال تئاتر خیابانی مریوان، جاذبه های بکر و طبیعی مریوان و روستاهای هدف گردشگری، شهر لک لک ها، فرهنگ و مهمان نوازی مردم منطقه، صنایع دستی کم نظیر آن بویژه کلاش که ثبت جهانی شده و… همیشه برای گردشگران بسیار مجذوب کننده بوده است.

ذهنیت گردشگر های داخلی و خارجی قبل از سفر به استان و ایران چگونه است؟

متاسفانه ذهنیت اشتباهی برای گردشگر ها قبل از سفر به ایران ترسیم شده است، آنها فکر می نمایند مردم ایران به شدت سختگیر هستند اما پس از سفرهایی که به کردستان داشته اند این ذهنیت تغییر نموده و حتی بیشتر گردشگران در پی خرید زمین و ملک هستند که برای زندگی به اینجا بیایند.

چه پیشنهادی برای تورلیدرها و آژانس های داخلی دارید تا گردشگر ها با شناخت بهتری از ایران و ایرانیان از کشور خارج شوند؟

ما در برهه زمانی هستیم که به تبلیغات گسترده و پیوسته ای از جمله برگزاری دوره های آموزشی و کنفرانس های بین المللی و اطلاعات بروز شده به شدت نیازمندیم تا بتوانیم بصورت تخصصی اقدام های مثبتی برای معرفی و شناساندن جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه انجام دهیم؛ به همین منظور توجه به بحث آموزش در حوزه گردشگری به تحقق افزایش تورهای ورودی استان یاری خواهد نمود.

سخن خاتمهی؟

به نظر بنده لازمه رونق گردشگری در هر شهر و دیاری، رضایت و آسایش خیال گردشگران است و این رضایت زمانی حاصل می گردد که زیرساخت های گردشگری مهیا باشد؛ وجود بناهای تاریخی، جاذبه های طبیعی، فرهنگی و… به تنهایی برای رونق گردشگری کافی نیست و باید این پتانسیل های کم نظیر با برگزاری آموزش های مستمر، به برترین شیوه و بصورت تخصصی به وسیله فعالان گردشگری معرفی گردد. در خاتمه از جامعه گردشگری انتظار می رود به افراد تازه کار هم برای کسب تجربه اجازه فعالیت بدهند، بعلاوه آموزش نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و گردشگری کردستان را به عنوان یک فرصت، با علم روز و داشتن تخصص و تجربه توسعه دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2101

به "آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزشهای مهارتی و کاربردی لازمه رونق گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید