ورم لثه در اطراف دندان

به گزارش مجله پارمیسفان، ورم لثه یکی از بیماری های شایع دهان است. برای دانستن همه چیز در خصوص علل و درمان ورم لثه در اطراف دندان این مقاله را بخوانید.

ورم لثه در اطراف دندان

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

ورم لثه یکی از بیماری های شایع دهان است. برای دانستن همه چیز در خصوص علل و درمان ورم لثه در اطراف دندان این مقاله را بخوانید.

استرس می تواند سلامت لثه را تحت تاثیر قراردهد

تحقیقات اخیر بیان می نماید که استرس می تواند سلامت لثه ها را تحت تاثیر قرار دهد. استرس، اضطراب یا افسردگی اگر کنترل نگردد بهداشت دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این سطح استرس بالا می تواند سطح هورمون کورتیزول را مختل کند. نوسان این هورمون ممکن است منجر به التهاب و تورم لثه گردد.

لثه های متورم می توانند شرایط کاملا ناراحت نماینده ای را ایجاد نمایند. این یکی از شایع ترین علائم بیماری های دهان است. دو نوع تورم در لثه وجود دارد: (1) تورم ناشی از آبسه و (2) تورم فیبرید. بسیاری از تورم هایی که در حفره دهان دیده می شوند به دلیل آبسه هستند زیرا تورم فیبری بسیار نادر است و اغلب ایدیوپاتیک است.

علل تورم لثه چیست؟

بهداشت ضعیف دهان و دندان

یکی از رایج ترین علل تورم لثه، بهداشت ضعیف دهان و دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان و مسواک نزدن به صورت مرتب باعث ایجاد ابسه می گردد. که باعث رشد باکتری ها و در نهایت باعث عفونت های لثه می گردد. در مواردی دیده شده است که فاصله بین دندان ها به میزان ای کم است که با نخ دندان نمی گردد لای آن ها را تمیز کرد و باعث ایجاد پوسیدگی می گردد پوسیدگی ممکن است به کانال ریشه برسد، که در نهایت باعث ایجاد آبسه دندان می گردد که اگر درمان نگردد، باعث سفت شدن و تورم لثه می گردد.

بازسازی دندان

گاهی اوقات، دندان مصنوعی که برای بیماران ساخته می شوند و یا به آنها داده می گردد، بیش از حد تنگ هستند و یا بیش از حد در لثه ها فرو رفته اند در چنین مواردی باعث ایجاد سوزش و التهاب در لثه می گردد علاوه بر این، برخی دیگر پروتزهای دندانی، جابجایی پروتوز ها منجر به تورم لثه می گردد.

رژیم غذایی ناسالم

امروزه بسیاری از مردم غذاهای تصفیه شده که فقط شکر دارند، مصرف می نمایند. چنین رژیم غذایی نه تنها منجر به افزایش احتمال پوسیدگی و سایر مسائل دندان می گردد، بلکه منجر به افزایش خطر بیماری های پریودنتال می گردد. غذاهایی که دارای فیبر زیادی هستند مانند سیب و میوه های دیگر، سبزیجات خام و غیره احتیاج به جویدن زیادی دارند که به ماساژ و تقویت لثه یاری می نماید.

عوامل دیگر

عوامل دیگر شامل کمبود های تغذیه ای مانند کمبود ویتامین C و سیگار کشیدن برسلامت و بهداشت دهان و دندان تاثیر می گذارند. لثه های متورم ممکن است نتیجه عوارض جانبی برخی از داروها، مانند دیلتیازم، آمیلودیفین، فیلودفین، فنیتوین، و غیره، باشد. مسواک زدن محکم ممکن است منجر به خونریزی لثه گردد. گاهی اوقات، تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث تورم لثه گردد.

گزینه های درمان

داروهای گوناگونی برای درمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما مهمتر از همه این است که فرد باید قبل از درمان دلیل واقعی درد لثه را بداند البته در اصل باید مراقبت از دندان و مسواک زدن را دراولویت قراردهیم.

استفاده از نخ دندان اهمیت زیادی دارد و باید به آرامی انجام گردد. پاک کردن مواد غذایی از لابه لای دندان ها باعث جلوگیری از تورم لثه می گردد.

اگر شخصی احساس درد در لثه کند باید سریعا به دندان پزشک مراجعه کند زیرا تاجیر در این کار باعث تحلیل و از بین رفتن لثه می گردد.

اگر پس از مصرف برخی از داروها احساس درد در لثه و اطراف دندان ها داشتیم باید سریع به دندان پزشک مراجعه کنیم، و درخواست دارو های جاگزین کنیم و اگر دلیل تورم لثه هم تعیین نبود باز هم به دندان پزشک مراجعه کنید تا دلیل را تشخیص و درد را درمان کند.

اگر کسی سیگار می کشد باید آن را کنار بگذارد چون پس از مدتی نه تنها باعث ایجاد آسیب غیر قابل برگشت به دندان ها و لثه هایش می گردد، بلکه به ریه هایش هم آسیب وارد می نماید. ترک سیگار به میزان رژیم غذایی سالم ارزش دارد و یک اقدام پیشگیرانه است. این شرایط اغلب می تواند بسیار ناخوشایند باشد و در عین حال حفظ سلامت دهان اهمیت زیادی دارد بنابراین بهتر است قبل از هرگونه عوارضی، سعی کنید بیماری را درمان کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1866

به "ورم لثه در اطراف دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورم لثه در اطراف دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید