نبض دخل کسبه کند می زند

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران/آذربایجان غربی کرونا در حالی وارد دوسالگی خود شده که در این مدت مشاغل بسیاری تحت تاثیر آن قرار گرفته و افراد بسیاری بیکار شده اند.

نبض دخل کسبه کند می زند

تعطیلات و اعمال محدودیت های کرونایی بر کسب وکارها تاثیر مستقیم گذاشته و حمایت های بیشتر رااز سوی دولت می طلبد.

در کنار این موضوع عدم برنامه ریزی وتصمیم گیری درست مسئولین و بعضا نبود حمایت ها بر مسائل اصناف اضافه کرده است.

دولت فکری به حال اصناف بکند

حسین یکی از صاحبان قنادی در ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: سال گذشته و تعطیلی شب عید قنادی ها باعث شد بازار شب عید را از دست بدهیم.

وی شرح داد: از طرفی امسال نیز با وجود فعالیت قنادی ، حدود 80درصد کاهش فروش داشتیم.

حسین با اشاره به اینکه دولت دستور تعطیلی کسبه واصناف را می دهد ولی حمایتی از آنها نمی کند، اظهار کرد: پرداخت پول قبوض، بیمه ومالیات همه از مسائل این روزهای کسبه است که دولت باید فکری به حالشان بکند.

این صاحب قنادی با بیان اینکه 6نفر کارگر در مجموعه او کار می کنند، خاطر نشان کرد: سال گذشته دولت بجای بخشودگی دیرکرد و ثابت نگه داشتن حق بیمه کارگران در سال چند بار حق بیمه هارا افزایش داد.

وی درخصوص انتظارات اصناف از دولت در ایام کرونا نیز یاد آور شد: از دولت می خواهیم با تخصیص یارانه ویژه، بسته حمایتی کمک حال اصناف باشد.

تسهیلات اعطایی دولت دردی از کسبه درمان نمی کند

حسنی یکی از تولید کنندگان و فروشندگان لوازم چوبی در ارومیه به خبرنگاران گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه ، چوب و پارچه به جرات می توانم بگویم میزان فروش محصولات چوبی 60درصد کاهش یافته است.

این تولید کننده با تاکید به اینکه حداقل 40درصد از افراد شاغل دراین صنف یا ورشکسته یا کارگران خود را اخراج کرده اند، اظهار کرد: دولت سال گذشته به مشاغل آسیب دیده از کرونا تسهیلات با سود 12 درصد داد اما این وام هابا این میزان سود دردی از کاسب دوا نمی کند.

حسنی خاطر نشان کرد: متاسفانه تعطیلی هایی که دولت اعلام می کند بدون حساب و کتاب و نادیده دریافت بازاری ها است چرا که از یک سو کسبه و اصناف را تعطیل می کند از یک سو بانک ها ، بیمه و اداره مالیات باحجم عظیمی از رفت و آمد باز است.

وی ادامه داد: دولت باید حمایت های جدی تر از اصناف داشته باشد و مسائل مالی آنهارا با برنامه ریزی درست، حل نماید.

بیشتر کسبه متضرر شدند

علی پور یکی از فروشندگان لوازم خانگی در ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: شرایط خرید مردم به دلیل شیوع کرونا و مسائل مالی بسیار پایین بود و میزان فروش محصولات خانگی بسیار کاهش یافت و بیشتر کسبه در این ایام متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال شیوع کرونا این اصناف بودند که بیشترین تبعیت را از دستوردولت برای تعطیلی ها داشته اند، خاطر نشان کرد: دولت باید در کنار تعطیلی ها حمایت های خود را از کسبه بیشتر کند تا کسبه ای که در سال چندین بار مجبور به بستن مغازه های خودمی کنند کمتر آسیب ببینند.

این فروشنده لوازم خانگی یاد آور شد: اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، معافیت های مالیاتی ، تخفیف های بیمه ای و درنظر دریافت یارانه حمایتی ازجمله اقداماتی است که دولت می تواند دراین روزها کمک حال کسبه و بازارایان باشد.

تعطیلی ها فشار زیادی بر اصناف وارد کرده است

اصغر طاهری پور، رئیس اتاق اصناف ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران بابیان اینکه بیشتر اصناف در شهر محدودیتها را رعایت می کنند، اضافه کرد:اصناف با وجود مسائل مالی و دغدغه های که دارند بارها به دستور ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت تمکین کرده ولی درمقابل انتظاراتی هم از دولت جهت حمایت دارند.

طاهری پور با اشاره به اینکه تعطیلات ، فشار زیادی به اصناف و قشر کارگر وارد کرد، یاد آور شد: پرداخت حقوق کارگران، حق بیمه، مالیات، وصول چک و اجاره بها از جمله دغدغه های اصناف است که انتظار می رود دولت با پرداخت تسهیلات بانکی ویا رفع برخی موانع مسائل اصناف را تا حدامکان رفع کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 33هزار اصناف در سطح شهرارومیه فعالیت، خاطر نشان کرد: روزانه اکیپ هایی در شیفت صبح و عصر بر اجرای محدودیت ها نظارت می کنند.

به گزارش خبرنگاران؛ اصناف با وجود مسائل فراوان مالی در ایام شیوع کرونا با رعایت محدودیت ها و تعطیلی های متعدد تا به امروز عملکرد خوبی داشته اند اما آنچه از صحبت کسبه و اصناف تعیین است؛ دولت آنگونه که باید حمایت نکرده و تسهیلاتی که در سال گذشته برای کمک به مشاغل آسیب دیده از کرونا تخصیص داد دارای مسائل و موانعی بود که کسبه زیاد از این طرح استقبال نکردند.

آنچه مهم است این است که اصناف نیازمندحمایت های نقدی با تسهیلات ارزان وکم بهره هستند و اگر دراین شرایط فعلی مالی، دولت حمایت های لازم را اصناف و کسبه نداشته باشد شاهد بیکاری و ورشکستگی بسکمک از آنها خواهیم بود.

گفتنی است،براساس اعلام علوم پزشکی آذربایجان غربی، شهرهای استان به رنگ قرمز و نارنجی هستند و همزمان با سراسر کشور محدودیتهای کرونایی در این استان اعمال شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1613

به "نبض دخل کسبه کند می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبض دخل کسبه کند می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید