مشارکت نفتی ایران-چین در شرق آسیا

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران: یک مقام مسئول با تشریح برنامه صادرات روزانه 150 هزار بشکه نفت فوق سنگین ایران به اندونزی از توافق سه جانبه ایران، چین و اندونزی برای ساخت یک پالایشگاه نفت سنگین اطلاع داد.

مشارکت نفتی ایران-چین در شرق آسیا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،حسن خسروجردی در تبادل نظر با مهر با اشاره به توافق نهایی و سه جانبه سرمایه گذاران ایران، چین و اندونزی برای ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت در شرق آسیا، گفت: قرار است این پالایشگاه نفت فوق سنگین با ظرفیت روزانه 150 هزار بشکه در شرق جزیره جاوه اندونزی احداث گردد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در این طرح پالایشگاهی ایران، اندونزی و چین هر یک سهمی از اجرای پروژه را بر عهده دارند، توضیح داد: تامین خوراک نفت فوق سنگین و بخشی از منابع مالی جز مسئولیت سرمایه گذاران ایرانی در این طرح پالایشگاه سازی است.

این مقام مسئول با اشاره به اخذ موافقت یکی از معاونان وزارت نفت برای تامین خوراک نفت فوق سنگین این پالایشگاه، گفت: مذاکرات با شخص بیژن زنگنه وزیر نفت هم برای تامین بلند مدت خوراک نفت خام فوق سنگین در قالب قراردادی بلند مدت در حال اجرا است.

خسروجردی با یادآوری اینکه با توافق اجرا شده حدود 85 درصد منابع فاینانس این طرح پالایشگاهی توسط فاینانسورهای چینی تامین خواهد شد، بیان نمود: علاوه بر این، به منظور تامین خوراک نفت سنگین این پالایشگاه اخیرا یک هیات رسمی تجاری دولت اندونزی به تهران آمد و در پروتکل همکاری های مشترک مالی بین دو کشور بندی مبنی بر تامین خوراک نفت این پالایشگاه امضا شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران با یادآوری اینکه در کنار احداث این پالایشگاه نفت فوق سنگین، ساخت پنج پالایشگاه میعانات گازی هم در اندونزی در دستور کار سرمایه گذاران سه کشور قرار گرفته بود، تاکید نمود: اما با توجه به احداث پالایشگاه های جدید میعانات گازی در ایران همچون ستاره خلیج فارس و سیراف در عسلویه، ایران امکان تامین بلندمدت خوراک میعانات گازی در اندونزی را ندارد.

وی، حجم سرمایه گذاری احداث این 6 پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی را بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار مطرح نمود و گفت: در شرایط فعلی مذاکرات به منظور امضای قرارداد بلند مدت فروش نفت خام فوق سنگین با شرکت ملی نفت و وزارت نفت ایران در حال اجرا است.

سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی هفته گذشته در تبادل نظر با بیزینس تایمز از تمایل اندونزی به منظور امضای قرارداد بلند مدت خرید نفت از ایران در صورت لغو تحریم های این کشور است.

صوفیان جلیل سودیرمان وزیر هماهنگ کننده امور مالی اندونزی هم با اشاره به واردات روزانه حدود 800 تا 900 هزار بشکه نفت توسط این کشور، تصریح نموده است: احداث پالایشگاه نفت در دستور کار کمیسیون مشترک مالی بین دو کشور قرار گرفته است.

براساس توافقی که بین کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان فرآورده های نفتی و کنسرسیومی نفتی به رهبری شرکت کرسیندو ریسورز اندونزی اجرا شده، قرار شده که در این کشور آسیایی تا سقف 300 هزار بشکه ظرفیت جدید پالایشگاهی ساخته گردد.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 394

به "مشارکت نفتی ایران-چین در شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت نفتی ایران-چین در شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید