فرایند فراوری پارچه مبلی صفر تا صد

به گزارش مجله پارمیسفان، ممکن است برای شما هم سوال باشد، پارچه مبلی که استفاده می کنیم چه فرایندی را پشت سر گذاشته است؟ اطلاع از فرآیندها و مراحل فراوری پارچه مبلی می تواند در شناخت بیشتر این پارچه به شما یاری نموده و سبب می گردد تا در مواقع ضروری بتوانید برترین و با کیفیت ترین نوع پارچه مبلی را بخرید.

فرایند فراوری پارچه مبلی صفر تا صد

صنعت نساجی و فرایند فراوری پارچه مبلی یکی از مهم ترین صنایع موجود در ایران و دنیا است که انواع پارچه مبلی را با ضخامت، جنس، رنگ و طرح های متفاوت و بی نظیر فراوری و در اختیار افراد متقاضی قرار می دهد. مراحل فراوری پارچه مبلی دارای پیچیدگی های خاص خود است و با استفاده از انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، انواع پارچه های زیبا و با کیفیت فراوری می گردد.

ممکن است برای شما هم سوال باشد، پارچه مبلی که استفاده می کنیم چه فرایندی را پشت سر گذاشته است؟ اطلاع از فرآیندها و مراحل فراوری پارچه مبلی می تواند در شناخت بیشتر این پارچه به شما یاری نموده و سبب می گردد تا در مواقع ضروری بتوانید برترین و با کیفیت ترین نوع پارچه مبلی را انتخاب کنید. در ادامه این قسمت به چگونگی فراوری پارچه مبلی پرداخته و مراحل آن را به شما معرفی می کنیم.

مواد اولیه مورد احتیاج برای فراوری پارچه مبلی

برای فراوری انواع پارچه مبلی به مواد اولیه مختلفی احتیاج است، این مواد می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند؛ هر کدام از این مواد دارای ویژگی و ساختار متفاوتی است که سبب فراوری پارچه مبلی هایی با جنس و ضخامت های مختلف می گردد. در نظر داشته باشید مواد اولیه مورد احتیاج برای فراوری پارچه مبلی باید به صورت خام و بدون پردازش باشند، تمام مواد اولیه ای که برای فراوری پارچه مبلی وارد کارخانه می گردد باید کاملاً تمیز باشند و هیچگونه کثیفی و ناخالصی در آن وجود نداشته باشد، علاوه بر این، باید کیفیت آن آنالیز شده و در صورت وجود هرگونه اشکال مانند نامرغوب بودن، از استفاده آن خودداری گردد.

الیاف طبیعی برای فراوری پارچه مبلی

امروزه در فرایند فراوری پارچه مبلی به وفور از الیاف طبیعی استفاده می گردد، این الیاف به سه دسته گیاهی، حیوانی و معدنی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها به علت داشتن ویژگی های مثبت فراوان و کیفیت بالا می تواند برای فراوری پارچه مبلی شیک و زیبا مورد استفاده قرار بگیرد. از مهم ترین الیاف طبیعی برای فراوری پارچه مبلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کتان
  • پنبه
  • موهر
  • چرم طبیعی
  • پشم
  • ابریشم

معمولاً انواع الیاف طبیعی برای فراوری پارچه مبلی وزن سبک تر و ماندگاری بالاتری دارند. علاوه بر این، الیاف طبیعی دارای انعطاف پذیری بالاتر و مقاومت زیادی در برابر وارد شدن ضربه یا هرگونه آسیب فیزیکی هستند به همین علت برای فراوری انواع پارچه مبلی مرغوب، می توانند گزینه مناسبی به حساب بیایند.

الیاف مصنوعی برای فراوری پارچه مبلی

علاوه بر الیاف طبیعی، امروزه برای فراوری پارچه مبلی از انواع الیاف مصنوعی نیز استفاده می گردد. این الیاف ساخت دست بشر هستند و نمی توان آن ها را به صورت طبیعی در طبیعت پیدا کرد؛ از مهم ترین و پر استفاده ترین الیاف مصنوعی برای فراوری پارچه مبلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پلی استر
  • ویسکوز
  • چرم مصنوعی
  • نایلون
  • آکریلیک
  • آلفین

معمولاً الیاف مصنوعی دارای مقاومت زیادی در برابر ساییدگی و چروک شدگی هستند؛ علاوه بر این، قیمت آن ها نسبت به الیاف طبیعی کم تر است.

نحوه و مراحل فراوری پارچه مبلی

فراوری پارچه مبلی طی چندین مرحله و با استفاده از دستگاه های مختلف انجام می گردد؛ نحوه و مراحل فراوری پارچه مبلی به طور کلی به صورت زیر است:

  1. در مرحله اول اقدام به آماده کردن الیاف طبیعی یا مصنوعی و آنالیز آن ها از نظر کیفیت، نوع و ضخامت می نمایند.
  2. تمامی الیاف باید در همان ابتدای کار تمیز شده و تمام آلودگی ها و ناخالصی ها از روی آن پاک گردد.
  3. در این مرحله با استفاده از کاردینگ، اقدام به شانه کردن الیاف و موازی کردن آن ها با یکدیگر می نمایند. با شانه کردن و کاردینگ، الیاف کوتاه و بی کیفیت از بین می روند و الیاف به صورت یک دست در می آیند.
  4. در این مرحله اقدام به تاباندن الیاف به منظور آغاز فراوری پارچه می نمایند، علاوه بر این، می توان اقدام به ترکیب کردن مواد با یکدیگر و ساخت الیاف نو نیز کرد. در این مرحله انواع نخ تک رشته ای، نخ مخصوص دو یا سه لایه و نخ چند لا تابیده فراوری می گردد.
  5. این مرحله با نام تکسچرایزینگ شناخته می گردد و برای الیاف مصنوعی کاربرد دارد، در این مرحله با استفاده از فرآیندهای مخصوص، اقدام به نزدیک کردن خاصیت الیاف مصنوعی به الیاف طبیعی و افزایش خاصیت کشسانی آن ها می گردد.
  6. طی مراحل بعد نخ را روی بسته های مناسبی می بندند که برای بافت آماده گردد، سپس به منظور چله کشی، نخ های تار را بر روی یک اسنو یا نورد می پیچند تا فرایند فراوری الیاف پارچه به درستی انجام گردد.
  7. مرحله بعد که آهار زنی نام دارد به منظور کاهش پارگی و افزایش مقاومت تارها انجام می گردد، در این مرحله معمولاً از موادی مانند پلی اکریلیک اسید، کربوکسی متیل سلولز، نشاسته و پلی وینیل الکل به منظور افزایش مقاومت پارچه استفاده می گردد.
  8. این قسمت با نام پرز سوزی شناخته می گردد و در این مرحله اقدام به سوزاندن الیاف بیرون زده به منظور یکنواخت کردن سطح پارچه مبلی می نمایند؛ پرزسوزی بیشتر در فراوری پارچه های نخی و پارچه های پشمی دیده می گردد.
  9. در این مرحله اقدام به تمیز کردن و شست و شوی بافت پارچه با استفاده از مواد شیمیایی می نمایند که این کار باعث تمیز شدن و از بین رفتن تمام ناخالصی های سطح پارچه مبلی می گردد.
  10. این مرحله با نام مرسریزه کردن شناخته می گردد که در این قسمت اقدام به اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به منظور بالا بردن درخشش و مقاومت پارچه می گردد.
  11. در مراحل پایانی اقدام به رنگرزی پارچه و ایجاد طرح و نقش های مختلف روی آن می نمایند، علاوه بر این، تکنیک های مختلفی روی پارچه مبلی به منظور کاهش چین و چروک، افزایش مقاومت و یا ضد آب کردن آن پیاده می گردد.

سوالات متداول

  1. تفاوت الیاف طبیعی با مصنوعی در تهیه پارچه مبلی چیست؟

الیاف طبیعی معمولاً به صورت طبیعی از گیاهان یا جانوران تهیه می گردد، در صورتی که الیاف مصنوعی به وسیله انسان ساخته می شوند؛ این الیاف از نظر کیفیت، قیمت و ماندگاری با یکدیگر متفاوت هستند.

  1. قیمت پارچه مبلی به چه مواردی بستگی دارد؟

کیفیت فراوری، نوع الیاف استفاده شده، متراژ خرید و اندازه ظریف کاری های موجود، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت نهایی انواع پارچه مبلی به حساب می آید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1402 بروزرسانی: 11 شهریور 1402 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2313

به "فرایند فراوری پارچه مبلی صفر تا صد" امتیاز دهید

3 کاربر به "فرایند فراوری پارچه مبلی صفر تا صد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند فراوری پارچه مبلی صفر تا صد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید