راهنمای خرید خودروی استیشن

به گزارش مجله پارمیسفان، ماشین استیشن چی بخرم؟ اگر در پی یافتن پاسخی برای این سوال هستید، مطلب درستی را باز نموده اید. در این مطلب از راهنمای خرید خوردوی استیشن قصد داریم تا برترین ماشین های استیشن بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

راهنمای خرید خودروی استیشن

استیشن واگن کلاسی خاص از خودروست که در کشور ما استفاده از آن ها چندان رایج نیست. بنابراین، بهتر است در ابتدا بیشتر با این کلاس بندی خودرو آشنا شویم.

خودروی استیشن چیست؟

در یک تعریف ساده، خودروهای استیشن ترکیبی از هاچبک و سدان هستند. در واقع استیشن واگن ها (Station Wagon) کلاسی از خودرو هستند که ظاهری شبیه به هاچبک دارند اما از نظر ابعاد با سدان برابرند.

در نسخه های قدیمی تر، برندها برای طراحی خودروهای استیشن تنوع و خلاقیت چندانی به خرج نمی دانند. بیشتر استیشن ها همان شکل و شمایل خودروهای سدان را داشتند که فقط سقف و شیشه های عقب آن ها تا انتهای خودرو امتداد یافته بود.

مزیت خاص این خودروها فضای بیشتر ایجاد شده برای صندوق عقب، در اثر کشیدگی طولی سقف بود. از آنجا که فضای بزرگ صندوق عقب برای خانواده های پرجمعیت و افراد اهل سفر حسن بزرگی محسوب می شد، استفاده از استیشن واگن ها به مرور افزایش یافت. اما با فراوری و توسعه حضور شاسی بلندها کم کم خودروهای استیشن در بازار طرد شده و تقریباً به فراموشی سپرده شدند.

در ایران در اوج محبوبیت استیشن ها هم، استقبال چندانی از این خودروها نشد. اگر بخواهیم راهنمای خرید خودروی استیشن برای مخاطبان بازار خودروی ایران را ارائه دهیم، باید تنها به چند خودروی قدیمی بسنده کنیم. خودروهای مانند پیکان استیشن، پراید استیشن و پژو 405 استیشن سه مورد از شناخته شده ترین خودروهای استیشن بازار ایرانر بودند (شاید هم هستند).

در ادامه این مطلب، ابتدا مروری بر تاریخچهٔ شکل گیری و ساخت این خودروها خواهیم داشت و سپس با برترین ماشین های استیشن بازار ایران آشنا می شویم.

اولین خودروی استیشن معروف به استیشن واگن

سیر تحولات خودروهای استیشن واگن در طول تاریخ

در حدود 110 سال پیش، در سال 1910 اولین خودرو با ظاهری متفاوت از خودروهای معمول در آمریکا به دنیا آمد. سازندگان بدنه خودروهای فورد با نوآوری، این بدنه نو را طراحی و با کنار هم گذاشتن قطعات چوبی ساخت آن را تکمیل کردند.

تغییرات در این خودروی نو در قسمت عقب و با هدف ایجاد فضای وسیع تر برای صندوق عقب خودرو ایجاد شده بود. پس از این اقدام از سوی شرکت فورد، بسیاری از خودروسازان در آمریکا و اروپا خصوصا انگلیس، فرانسه و آلمان با الهام از طرح اولیه، اقدام به ساخت خودروهای مشابهی کردند. این خودروها با توجه به نوع طراحی شان بیشتر برای جابه جایی افراد بین استان ها و ایستگاه های قطار مورد استفاده قرار می گرفتند و به همین دلیل، به نام استیشن واگن معروف شدند.

پس از چند دهه توسعه و محبوبیت این خودروها، در دهه 50 میلادی قسمت چوبی حذف و اولین استیشن واگن تمام فلزی با نام سابربن (Suburban) به وسیله کارخانه شورولت ساخته شد. بعد از شورولت، برندهای دیگری نیز به طراحی و ساخت این خودروها پرداختند. خودروهای استیشت تا اواسط دهه 70 میلادی در اوح محبوبیت خود بودند. در دهه 80 کمپانی کرایسلر با طراحی و عرضهٔ مینیون ها، استیشن واگن ها را به حاشیه برد و پس از آن، ظهور خودروهای شاسی بلند و محبوبیت سریع آن ها در دنیا، استیشن واگن ها را به انزوا کشاند.

پس از گذشت سال ها، با پیشرفت صنعت خودروسازی بسیاری از برندها در طراحی خودروهای استیشن بازنگری کردند و جذابیت ظاهری بیشتری به این خودروها بخشیدند. این عامل باعث شده تا امروزه در کشورهای پیشرفته اقبال عمومی جامعه به سمت این خودروها برگردد.

در واقع، ظاهر کسالت بار استیشن های قدیمی باعث می شد تا خرید خودروهای سدان منطقی تر به نظر برسد. اکنون با توجه به اینکه ابعاد استیشن واگن ها با نسخه های سدان تفاوتی ندارد، کارایی بیشتر این خودروها به واسطه فضای صندوق بزرگ، مجددا آنها را به چرخه رقابت باز گردانده است.

ب ه نظر می رسد با این فرایند، در آینده ای نزدیک ماشین های استیشن نو بتوانند سهم قابل توجهی از تقاضا در بازار را به خود اختصاص دهند. تشابه ظاهری این کلاس خودرو با کراس اوورها، بعضی خودروسازان را به فکر استفاده از تکنولوژی چهارچرخ متحرک در استیشن واگن ها انداخته است. باید منتظر بود و دید این تغییرات مثبت و طراحی های به روز شده آنقدر قدرت دارند که بتوانند استیشن ها را به روزهای اوج بازگردانند یا خیر.

برترین ماشین های استیشن بازار ایران

همانطور که در در ابتدا ذکر شد، این کلاس از خودرو در کشور ما تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است. با مراجعه به سامانه های خرید و فروش خودرو، جای خالی این خودروها در بازار معاملات به وضوح به چشم میخورد.

اگر پیکان، پراید و پژو 405 استیشن را از رده خارج کنیم، ناگزیر باید برترین ماشین های استیشن بازار ایران را تنها به خودروی هیوندای i40 استیشن محدود کرد. البته در بسیاری از منابع به اشتباه، مزدا 3 هاچ بک را نیز خودروی استیشن می نامند، در صورتی که این خودرو در کلاس هاچبک های بزرگ قرار می گیرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا برترین خودروهای استیشن بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

1 - هیوندای i40 استیشن

در سال 2015 و پس از سال ها، خودروی استیشن هیوندای به کشور وارد شد. این خودرو که می توان آن را از جمله فراوریات نسل نو استیشن ها دانست، طراحی زیبا و مقبولی دارد. مانند بیشتر خودروهای این برند کره ای، انتظار می رفت که هیوندای i40 استیشن هم بتواند در بازار جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند، ولی واردات محدود باعث شد، این امر هیچوقت محقق نشد.

طراحی نمای روبه رویی این خودرو بی شباهت به هیوندای النترای محبوب نیست. هماهنگی خوبی که میان کشیدگی طولی و قوس سقف وجود دارد، نقطه قوت طراحی این خودرو است.

هیوندای در این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر GDI بهره برده است که با 2 لیتر حجم، میتواند 178 اسب بخار قدرت و 213 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. هیوندای i40 دیفرانسیل جلوست و برای انتقال قدرت در آن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا صد 10.8 ثانیه، حدبیشتر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 7.8 لیتر از دیگر ویژگیهای فنی هیوندای i40 استیشن است.

فرمان برقی با چهار حالت تنظیم، کیلس استارتر، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه دریچه تهویه عقب، جایگاه 10 حالته برقی راننده با امکان تنظیم گودی کمر، جایگاه جلو 6 حالته، گرمکن جایگاه های جلو و عقب، کول باکس، آینه های جانبی تاشو اتوماتیک، سقف پانوراما، آینه دید عقب الکتروکرومیک و … از جمله امکانات رفاهی این خودرو محسوب می گردد.

از نظر تجهیزات ایمنی هیوندای i40 استیشن مجهز به سیستم کشش و پایداری، ترمزهای ABS و EBD و 9 کیسه هوا (عادی، جانبی، پرده ای و عقب) است. عملکرد مناسب سیستم تعلیق، فرمان پذیری خوب، بعلاوه هماهنگی موتور و گیربکس نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو است.

از نقاط ضعف این خودرو می توان به واردات بسیار محدود آن اشاره نمود که بیشترین تاثیر را، در بازار دست دوم این خودرو می گذارد. با این وجود اگر در پی خرید برترین ماشین های استیشن هستید، حتماً هیوندای i40 استیشن را در فهرست انتخاب خود قرار دهید. چرا که با قیمتی ارزانتر می توانید خودرویی با امکانات و تجهیزات مشابه با فضای بزرگتر داشته باشید (و البته شاید این خودرو تنها انتخاب معقول برای خرید خودروی استیشن در بازار ایران باشد).

آگهی های خرید و فروش هیوندای i40

پراید استیشن (مشهور به پراید سفری)

2 - پیکان، پراید و پژو 405 استیشن

تقریباً همه ما حداقل یکبار خاطر ه ای از مسافرت های 10-12 نفره و سوار بر یک خودرو در دهه های 50 و 60 شنیده ایم. در دوران آن شکل از سفرها، پیکان استیشن با اضافه شدن حجم صندوق و فضای کابین با استقبال خوبی روبرو شد.

پس از پیکان و در راستای این تجربه نسبتا پیروز، سایپا با پراید و ایران خودرو با پژو 405 شانس خود را در بازار خودروهای استیشن امتحان کردند. پراید و پژو استیشن با اقبال خوبی روبرو نشدند و می توان هر دوی این خودروها را از طرح های شکست خورده خودروسازان داخلی دانست. هر سه مدل استیشن عنوان شده کاملاً مشابه نمونه های سدان خود هستند و تنها تفاوت ایجاد شده در قسمت عقب این خودروها به چشم می خورد.

آگهی های خرید و فروش پراید استیشن

جمع بندی؛ ماشین استیشن چی بخرم؟

در انتها و در پاسخ به پرسش خودروی استیشن چی بخرم؟ در جوابی قاطعانه و با اطمینان، می توانیم تنها گزینه موجود یعنی هیوندای i40 استیشن را معرفی کنیم، که البته با توجه به تعداد محدود وارد شده به کشور پیدا کردن این خودرو برای خرید، نمی تواند کار چندان راحتی باشد.

امیدواریم که مطلب برترین ماشین های استیشن بازار ایران برایتان مفید بوده باشد. در حال حاضر، ایرانی های تمایل بیشتری به خرید خودروهای کراس اوور و شاسی بلند دارند. بنابراین شاید بد نباشد که مطالب برترین خودروهای کراس اوور بازار ایران و برترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران را مطالعه کنید تا با برترین های هر کلاس آشنا شوید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا به نظر شما خرید یک خودروی استیشن واگن در ایران تصمیم درستی است؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2131

به "راهنمای خرید خودروی استیشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید خودروی استیشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید