ظریف: اجرای گام سوم ایران تا ساعاتی دیگر به موگرینی اعلام می گردد، اروپا با اجرای تعهدات خود، لطفی به ایران نمی کند، مذاکرات بیاریتز برای اثبات اجرای تعهدات اروپایی ها بود

به گزارش مجله پارمیسفان، وزیر امورخارجه گفت: اجرای گام سوم را در چند ساعت آینده رسما به موگرینی اعلام می کنم.

ظریف: اجرای گام سوم ایران تا ساعاتی دیگر به موگرینی اعلام می گردد، اروپا با اجرای تعهدات خود، لطفی به ایران نمی کند، مذاکرات بیاریتز برای اثبات اجرای تعهدات اروپایی ها بود

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش ، محمدجواد ظریف عصر امروز پنجشنبه در فرودگاه جاکارتا و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اروپا و اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که تحریم ها را بر نمی دارد و می تواند مسائل ایران را ظرف 24 ساعت حل نماید گفت: آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکند و ما از او نه توقع حل مشکل داریم و نه او می تواند مسائل ما را حل نماید.

او ادامه داد: تصوراتی که وی درباره توانمندی های خودش دارد اگر بتواند مشکل مردم آمریکا که هر چند وقت یکبار توسط یک هفت تیرکش بی حساب و کتاب جان خودشان را در تعداد وسیع از دست می دهند آنها را حل نمایند که وظیفه شان است و برای مردم ایران مشکل درست ننمایند برای ما کافی است.

ظریف درباره رویکرد اروپایی در قبال اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران نیز اعلام نمود: اروپایی ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهدات شان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آنها این اجازه را نخواهد داد. شما از رژیم و دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری قرار داده، انتظار دارید این فشار را کم کند حتما این کار را نخواهد کرد.

وزیر امورخارجه خطاب به اروپایی ها اظهارکرد: شما نمی خواهید به ایران امتیازی بدهید و قرار نیست به ایران لطفی بکنید شما قرار است تعهدات خودتان را انجام دهید این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست.

ظریف اضافه کرد: اروپایی ها تعهداتی را در قالب برجام داشته اند. بند سه ضمیمه دو برجام نشان می دهد این تعهدات حتی صدور قوانین هم نیست بلکه اجرای قوانین است و نتیجه اجرای آن قوانین و اروپایی ها در اجرای تعهداتشان که ارتباطی هم با آمریکا ندارد تخلف کردند.

او گفت: اروپایی ها خبر داشتند که آمریکا با سیاست خشنی وارد شده بازهم یازده تعهد دادند و این تعهدات را چندین بار تکرار کردند و این تعهدات را اجرا نکردند در واقع هم اجرای تعهدات برجامی شان را نقض کردند هم تعهداتی که بعد از خروج آمریکا داشتند نقض کردند.

وزیر امورخارجه ادامه داد: اگر اروپایی ها بخواهند منتظر اجازه کشوری بمانند که برای فشار بر ایران از برجام خارج شده حتماً این اجازه صادر نخواهد شد.

ظریف با بیان این که اروپایی ها برای ایران احتیاج نیست کاری بنمایند برای خودشان کار نمایند.گفت: من در سفری که به اروپا داشتم در تمام ملاقات ها تکرار کردم که ما حتما از این مرحله عبور می کنیم و همه حقوقی داریم در قالب برجام که آن را اجرا خواهیم کرد و هم از این مرحله با سربلندی عبور می کنیم کما اینکه تاکنون هم مقدار زیادی از خساراتی که در سال اول خروج آمریکا از برجام بر کشور وارد شدبه سمت جبران آن خسارت حرکت کردیم.

وزیر امورخارجه با تاکید بر این که اقدامی که آقای روحانی برای اجرای گام سوم اعلام کردند را در چند ساعت آینده رسما به خانم موگرینی اعلام می کنم که البته اقدام بسیار مهمی است گفت: البته این هم مانند اقدامات قبلی ما به شکلی اجرا شده که قابل بازگشت است. یعنی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور قانون مدار در چهارچوب حقوق و وظایف خود عمل می نماید اروپایی ها اگر به وظایفشان عمل نمایند این اقدام همانند دو اقدام دیگر که قبلا اجرا شده امکان دارد برگردد.

او در پاسخ به سوال درباره اظهارات برایان هوک و مشخص جایزه برای کسانی که اسناد مالی سپاه را افشا نمایند گفت: آمریکایی ها هم از مردم ایران و هم از نمایندگان مردم ایران که سپاه هم نماینده سرفراز مردم ایران است شکست خورده اند و حتماً نمی توانند با این اقدامات جلوی دفاع از ایران و جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: کار بسیار شرم آورتر دیگری که برایان هوک انجام داده ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن به او پیشنهاد صریح داده و اصلاً هم کوشش ننموده در لفافه دیپلماتیک بگنجاند و گفته است من اسمم این است و مسئولیت این است و شما می توانید کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید که اگر این کار را نکنید زندگی بسیار بدی در آینده خواهید داشت. این نشان دهنده نه تنها سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست که مجبور می گردد برای اینکه سیاست شکست خورده اش را علیه ایران پیش ببرد.

او ادامه داد: اینکه فردی که به قول خودشان نماینده ویژه در امور ایران هست و عنوان پر طمطراقی دارد بیاید و به ناخدای یک کشتی نفتکش چنین پیامی بفرستد، هم تطمیع و هم تهدید کند و هم باج گیری کند. آمریکا به خودش نگاه نمایند ببیند به چه روزی افتاده است که همانند گانگسترها و اعضای مافیا عمل می نماید.

وزیر امور خارجه تاکید نمود: آقای ترامپ گفت که یک بار دیگر آمریکا را بزرگ و قدرتمند می نماید آیا این قدرت است که به یک ناخدا نامه بنویسید بگویید یا کشتی را تحویل بده و از ما پول بگیرید. آیا این غیر از دزدی دریایی است.

او اضافه کرد: اقدام آمریکا با زمانی که در فیلم های وسترن کابوها و گاوچران ها این کار را می کردند خیلی فرق نمی کرد. این گونه استفاده از قدرت مالی نشان دهنده استیصال سیاسی و بین المللی آمریکا و نشان دهنده این است که ایران بسیار پیروز بوده تا آمریکا را منزوی کند به طوری که نماینده ویژه آمریکا به دریوزگی بیفتد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت مذاکرات ایران و فرانسه چه خواهد شد، توضیح داد: این بستگی به فرانسه دارد. مذاکرات ما با فرانسه مذاکرات خوبی بوده است، اما مذاکراتی که با فرانسه داشتیم در خصوص آمریکا نبوده است بلکه درباره نحوه و چگونگی عمل فرانسه به تعهدات خود در چارچوب برجام بوده است.

او ادامه داد: تبادل نظرهایی که آقای عراقچی به همراه معاون بانک مرکزی و معاون وزیر نفت داشتند و مذاکراتی که من هم در بیاریتز داشتیم برای این بود که مطمئن باشیم اتحادیه اروپا می تواند تعهدات خود را اجرا کند.

: نمی توان امنیت منطقه را از بیرون خرید

ظریف گفت: اگر فرانسوی ها فکر می نمایند احتیاج دارند برای اجرای تعهداتشان از آمریکا اجازه بگیرند ما همان موقع به آنها گفتیم و باز هم می گویم که این اجازه صادر نخواهد شد. آمریکایی ها باید ببینند که اروپا آماده است در برابر زورگویی آنها از حقوق خودش دفاع کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما از هیچ کس نمی خواهیم از ایران دفاع کند ما خودمان از ایران دفاع کردیم و خواهیم کرد اما آنها ضروری است از حقوق خودشان دفاع نمایند و اگر نمی توانند از حقوق خودشان دفاع نمایند که دیر یا زود هم به این نتیجه خواهند رسید آن وقت مجبور هستند تصمیم دیگری بگیرند.

او درباره دیدار های روز گذشته خود در بنگلادش گفت: سفر بنگلادش سفر بسیار خوبی بود که هم نخست وزیر، وزیر خارجه و رئیس مجلس را دیدیم و هم فرصتی بود که با ایران شناسان و اساتید زبان فارسی صحبت کنیم.

ظریف گفت: جلسه اقتصاد آبی اقیانوس هند هم فرصت خوبی بود که موضوعاتی مانند سیاست های خصمانه و خطرناک آمریکا در اقیانوس هند و منطقه ما در آن مطرح شد و هم فرصت خوبی بود تا ملاقات کوتاهی با وزرای خارجه که در آنجا حضور داشتند، انجام دهیم.

او سفر بنگلادش را مجموعاً سفر مختصر و مفید بیان کرد و گفت: سفر به اندونزی از سفر بنگلادش هم کوتاه تر خواهد بود فردا دیدار مفصلی با وزیر خارجه خواهیم داشت و بعد به سمت تهران می رویم.

ظریف تاکیدکرد: ایران و اندونزی در سازمان همکاری اسلامی، دنیا اسلام، عدم تعهد و موضوعات مختلف بین المللی مواضع نزدیکی به همدیگر داشته اند و همواره با هم همکاری نموده اند. این سفر هم فرصت بسیار خوبی است که با دوستانمان در اندونزی تبادل نظر داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 425

به "ظریف: اجرای گام سوم ایران تا ساعاتی دیگر به موگرینی اعلام می گردد، اروپا با اجرای تعهدات خود، لطفی به ایران نمی کند، مذاکرات بیاریتز برای اثبات اجرای تعهدات اروپایی ها بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: اجرای گام سوم ایران تا ساعاتی دیگر به موگرینی اعلام می گردد، اروپا با اجرای تعهدات خود، لطفی به ایران نمی کند، مذاکرات بیاریتز برای اثبات اجرای تعهدات اروپایی ها بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید