شروع بازسازی قلعه تاریخی ارنان مهریز

به گزارش مجله پارمیسفان، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست رسیده، شروع بازسازی قلعه تاریخی ارنان مهریز صورت گرفت.

شروع بازسازی قلعه تاریخی ارنان مهریز

مجاهد کرباسی گفت: قلعه ارنان بنایی است متعلق به دوران قاجار که در بخش مرکزی دهستان ارنان، روستای ارنان واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهریز ادامه داد: این قلعه دارای پلانی مستطیل شکل با طول 123 متر و عرض 83 متر است، باروهای چینه ای بلند 13 چین که در هر 50 سانتیمتر چینه، یک رج خشت کار شده و برج های دو طبقه در چهار گوشه حصار قلعه با ارتفاع 7 متر و 40 سانتیمتر واقع شده است.

کرباسی شرح داد: درصد بالایی از فضاهای مسکونی این قلعه دارای پلان های تقریبا هم تیپ و مشابه بوده و هر کدام از این فضاهای مسکونی دارای فضاهای خواب، نشیمن، انبار، مطبخ و سرویس بهداشتی و حیاط هستند. همچنین در چهار جبهه حصار قلعه، برج های دو طبقه با نقوش هندسی خشتی ساده و زیبا وجود دارد.

او با اشاره به اینکه مسجد قلعه به عنوان تنها فضای معماری متفاوت قلعه بشمار می آید، اضافه نمود: وجود یک کتیبه سنگی بر بدنه شرقی ورودی مسجد و همچنین نوشته ای بر بدنه بیرونی حصار جبهه جنوب شرقی قلعه، از خصوصیات در خور توجه این قلعه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهریز گفت: قلعه ارنان پتانسیل خوبی برای جذب گردشگری و معرفی تاریخ کهن این دیار دارد و بدین منظور بازسازی استحفاظی آن برای پیشگیری از آسیب به ماهیت قلعه آغاز شده که پوشش سقف، اجرای دیوار خشتی و چینه ای، استحکام بخشی، کاهگل بدنه و پشت بام از مهمترین اقدامات بازسازیی بناست.

منبع: همگردی
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2168

به "شروع بازسازی قلعه تاریخی ارنان مهریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی قلعه تاریخی ارنان مهریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید