بازسازی ساختمان: آغاز بازسازی امامزاده سلطان سید احمد هزاوه

به گزارش مجله پارمیسفان، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آغاز بازسازی امامزاده سلطان سید احمد هزاوه صورت گرفت.

بازسازی ساختمان: آغاز بازسازی امامزاده سلطان سید احمد هزاوه

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مصطفی مرزبان اظهار کرد: پس از آنالیز های اولیه بنای تاریخی امامزاده احمد در روستای هزاوه شهرستان اراک، برطرف آسیب رطوبت صعودی بنا در قسمت ازاره دیوارهای تاریخی بر اثر بارندگی ها در سال گذشته، در دستور کار نهاده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در ادامه اضافه کرد: برای انجام بازسازی این بنای تاریخی در حدود 2 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده و در مدت یک ماه انجام خواهد شد.

او گفت: عمده آسیب رطوبت از کف و صعودی است و احداث استخر و کانال آب انتقالی برای شرب مزارع وابسته به بقعه که یکی از عوامل اصلی و مخل و آسیب رسان بوده که در بدنه و دیوار سازه ای اصلی بنا با استفاده از ملات ماسه و سیمان از دفع رطوبت جلوگیری و داغی رطوبت و موجب عملکرد ناقص کانال دفع رطوبت شده است.

مرزبان اضافه کرد: در این مرحله از بازسازی حفر کانال دفع نم (زهکش و ناکش) در حدفاصل دیوارهای سازه ای بیرونی بنا بازسازی و از ناحیه پی ایزوله خواهد شد و بعلاوه دوخت و دوز ترک های موجود در زیر بازشوها، خالی نمودن بندهای فرسوده در نما، بازسازی موردی آجرهای فرسوده و اجرای آجرهای تاریخی یخ بر شده در نما و در نهایت اجرای بندکشی با استفاده از ملات سنتی (با اضافه کردن شیره آهک)، برداشت کف فرش آجری پیرامونی و اجرای کف فرش نو با توجه به ایزوله کردن سراسری محوطه موصوف انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: این بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است که در دوره قاجار بخشهایی به آن الحاق شده است. بنا دارای یک گنبد مخروطی از نوع رک ترک چین است و از یک فضای چهار ضلعی تشکیل شد. ورودی بنا در ضلع شمال قرار گرفته است و عمده تزئینات آن آجرکاری و کاشی کاری است.

مرزبان یادآور شد: امامزاده سید احمد روستای هزاوه به شماره 30132 در تاریخ 1389/11/19 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2078

به "بازسازی ساختمان: آغاز بازسازی امامزاده سلطان سید احمد هزاوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: آغاز بازسازی امامزاده سلطان سید احمد هزاوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید