دن هاخ، نام واقعی شهر لاهه در هلند!

به گزارش مجله پارمیسفان، نام اصلی شهر لاهه

درباره شهر لاهه تا چه میزانی اطلاعات دارید؟ بیسترین میزان اطلاعاتی که به طور متوسط ممکن است درباره این شهر داشته باشد این است که اصلا لاهه نام دادگاهی بین المللی است که توسط سازمان ملل و در مواقعی خاص تشکیل می گردد. کمی که این میزان اطلاعات را گسترش بدهیم، هستند کسانی که بگویند این دادگاه برای این لاهه نامیده می گردد چون که در شهر لاهه در هلند قرار گرفته است. باید بگوییم که این گفته ها تحت شرایطی درست و در تحت شرایطی دیگر کاملا نادرست هستند. لاهه در هلند است اما نام اصلی شهر لاهه چیز دیگری است! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، راز نام اصلی شهر لاهه را کشف کنیم.

دن هاخ، نام واقعی شهر لاهه در هلند!

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید.

همه چیز درباره نام اصلی شهر لاهه

اگر نام لاهه را در یکی از مرورگرهای اینترنتی خود به فارسی جستجو کنید، نتایجی همچون جاذبه های گردشگری لاهه، راهنمای سفر به لاهه و از این قبیل نتایج برای شما نشان می دهد. اما در گوشه سمت راست سیستم شما در بالا، کلمه The Hague نوشته شده است. ما به شما اطمینان می دهیم که این املای کلمه لاهه نیست و کاملا با آن با آن فرق می نماید. موضوع این است که شهری به نام لاهه در هیچ کجای جهان وجود ندارد و نام اصلی شهر لاهه در واقع دن هاخ (Den Haag) است. البته در گویش انگلیسی زبان ها این شهر هاخ (The Hague) نوشته می شود. دن هاخ و یا به اصطلاح ما لاهه، شهری در قسمت غربی کشور هلند است که اتفاقا شهری مهم در این کشور به حساب می آید و به عنوان پایتخت و مرکز ادارای این کشور معرفی می شود.

حال این سوال ممکن است برای شما پیش بیاید که چرا اسم این شهر برای ما تا به الان لاهه معرفی شده است؟ لاهه (La Haye) در واقع یک واژه فرانسوی است که در زبان فارسی جایگزین اسم دن هاخ، نام اصلی شهر لاهه در هلند شده است و فارسی گویان به تقلید از فرانسوی ها به این شهر لاهه می گویند. حال چرا لاهه؟ دلیل آن این است که زمانی که در سال 1806 میلادی فرانسویان که به قصد اشغال وارد این شهر شده بودند آن را لاهه نامیدند.

دلیل این هم که این شهر به عنوان مرکز و پایتخت اداری کشور هلند معرفی می شود این است که از زمانی که فرانسوی ها پایشان را به این شهر گذاشتند، تمامی امور اداری را در آن متمرکز کردند. البته اقامت ملکه وقت بئاتریس نیز در این مسئله بی تاثیر نبوده زیرا، از آن موقع به بعد بود که بیش از 90 در صد ادارات و دفاتر بسیار مهم در کشور هلند و حتی دفاتر کنسول گری و سفارت ها به این شهر منتقل شدند و از آن موقع به بعد کلیه امور اداری و سیاسی در این شهر پی گرفته شد.

دن هاخ که نام اصلی شهر لاهه است زمانی به این اسم بیشتر به همه جهان شناخته شد که در مقام و مسند یک دادگاه مرجع و یک مرکز قضایی بین المللی که در بیشتر اوقات سیاسی است، در بین سال های 1899 میلادی تا 1907 میلادی با برگزاری کنفرانس های لاهه در زمینه صلح دیگر نقش تثبیت شده خود را پیدا کرد. این لفظ به قدری برای هلندی ها و یا حتی نقشه گوگل مپ نا آشنا است که اگر این اسم را در هر کدام از این موقعیت ها وارد نموده و یا ادا کنید، بدون شک نتیجه ای برای شما در بر نخواهید داشت. در آمستردام به هر کسی که بگویید که لاهه کجاست، شما را هدایت می نماید که دوباره اسم مقصد خود را آنالیز کنید.

THE HAGUE WEATHER

دن هاخ که نام اصلی شهر لاهه است، قدمت و تاریخ غنی دارد. رومانورم که امپراطور روم باستان بود این کشف را بنیان نهاد و در آن قلعه های مختلف ساخت. یکی از قلعه های مهمی که رومانورم در این شهر ساخت و هیچ وقت هم کامل نشد، جایی بود که خود او تصمیم به زندگی در آن را داشت ولی او از جهان رفت و هیچ وقت در آن قلعه زندگی نکرد. این قلعه معروف حتی امروزه هم موجود است. شهر دن هاخ که نام اصلی شهر لاهه در هلند است بر طبق آخرین سرشماری هایی که از آن انجام شده، بیش از نیم میلیون نفر در خود جمعیت دارد.

این شهر زیبا و استراتژیک به عنوان سومین شهر پر جمعیت کشور هلند بعد از روتردام و شهر آمستردام معرفی می شود. دن هاخ یکی از نواحی هلند است که در تمامی سال دارای آب و هوایی بسیار معتدل است و ملایم. البته نباید از بادهایی که در این شهر وزیده می شود چشم پوشی کرد زیرا گاهی اوقات این بادها به قدری قوی هستند که می توانند شما را از جایتان بلند نمایند.

اگر قصد دارید تا شهر دن هاخ را ببینید، بهترین فصل برای سفر به آن، فصل های پاییز و بهار هستند و تنها دلیل مطبوع بودن این دو فصل برای سفر به دن هاخ با نام اصلی شهر لاهه این است که حداقل باد از جا بلندتان نمی نماید. در دن هاخ یکی از جالب ترین فعالیت هایی که برای گردشگران وجود دارد، شکم گردی و سر زدن به رستوران ها و کافه های مختلف است. در دن هاخ حتما به رستوران های ساحلی سر بزنید تا با اصل غذای هلندی آشنا شوید. غذاهای هلندی همچون: پوفرچس، هائودسه کاس، شاه ماهی هلندی، سوسیس دودی، بیتر بالن را حتما میل کنید.

البته کافه های دن هاخ را نیز نباید فراموش کنید زیرا کافه رستوران های این شهر مخصوصا شب ها بسیار زیبا و شلوغ هستند. کوفی ورکیرد، اشتروپ وافل و پای سیب را حتما مزه کنید و از فضای اطرافتان لذت ببرید. شهر دن هاخ از لحاظ کامل بودن سیستم حمل و نقل نیز بسیار کامل و توسعه یافته است. دوچرخه، تراموا، مترو، تاکسی، اتوبوس، قطار، قایق، کشتی و هواپیما در این شهر برای همه در دسترس است.

بعضی از دیدنی ترین جاذبه های دن هاخ، نام اصلی شهر لاهه

  • کاخ صلح | The Peace Palace

کاخ صلح یکی از زیباترین جاذبه های دست ساز بشری است که در دن هاخ واقع شده است زیرا این کاخ از آجرهایی سرخ رنگ و با نظم و ترتیبی فوق العاده ساخته شده اند. اما تنها عامل جذابیت کاخ صلح، سازه آن نیست بلکه امروزه در این کاخ، آموزشگاه حقوق بین الملل، دیوان بین المللی عدالت و کتابخانه حقوق بین الممل در این کاخ قرار گرفته است.

  • پارک مادورودام | Madurodam

معمولا در کشورهای اروپایی سبکی از ساخت سازه های پارکی و تفریحی وجود دارد که به آن مینیاتوری می گویند و در دن هاخ که نام اصلی شهر لاهه است پارکی به نام مادورودام به این سبک وجود دارد. این پارک دارای دکوراسوینی مینیمال اما کاملا مینیاتوری و جذاب است.

  • کلیسای سنت جیمز | The Grote of Sint-Jacobskerk

این کلیسا متعلق به 6 قرن پیش است و به خاطر معماری شش ضلعی خود بسیار مشهور شده است. یکی از بهترین نماها از دن هاخ را می توانید از بالای این کلیسا ببینید.

  • تالار شوالیه ها | Ridderzaal

ساختمان قرن سیزدهمی در دن هاخ وجود دارد که به آن، تالار شوالیه ها می گویند. این ساختمان که تا قبل از این که به تصاحب و اختیار دولت دربیاید حتی به عنوان بیمارستان هم مورد استفاده قرار گرفته بوده، یکی از بازمانده های هنر گوتیک در این شهر است.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 205

به "دن هاخ، نام واقعی شهر لاهه در هلند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دن هاخ، نام واقعی شهر لاهه در هلند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید