برنامه ریزی برای صنایع دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری سازی

به گزارش مجله پارمیسفان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور شب گذشته 16 آبان 1398 در ویژه برنامه جشنواره ملی فرهنگ اقوام در شبکه افلاک استان لرستان حضور یافت.

برنامه ریزی برای صنایع دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری سازی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ابتدای این برنامه با اشاره به سفر خود به استان لرستان و جاذبه های بی نظیر این استان گفت: به عنوان یک ایرانی به خود می بالم که در کشوری زندگی می کنم که ظرفیت های مختلف آن به خصوص در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانی مثل لرستان تا این اندازه بالاست.

او اضافه کرد: بهانه سفر من به لرستان بازدید از جشنواره ملی فرهنگ اقوام لرستان است که از 16 تا 20 آبان ماه در کنار دژ تاریخی و باشکوه قلعه فلک الافلاک در حال برگزاری است.

محمودیان با اشاره به حضور 27 استان کشور با قابلیت ها و توانمندی های مختلف در این جشنواره شرح داد: این جشنواره در این سطح و به صورت ملی با این توانمندی ها و وسعت برای اولین بار است که در لرستان برگزار می شود.

او در خصوص برنامه های معاونت صنایع دستی برای ارتقای این صنعت گفت: برای صنایع دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری سازی برنامه ریزی شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی را یکی از هدف گذاری های این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: یکی از مزیت های اشتغال در صنایع دستی نیاز به سرمایه کم برای ایجاد کسب و کار پایدار نسبت به بقیه کسب و کارهاست.

او تعداد بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی استان را چهار مورد برشمرد و تاکید کرد که قطعا این تعداد بازارچه کفایت فروش محصولات 52 رشته صنایع دستی استان را ندارد، بنابراین ایجاد بازارچه های فروش صنایع دستی، سایت های تجارت الکترونیک و ترویج صنایع دستی با ابزار و روش های مختلف یک ضرورت به نظر می رسد.

محمودیان وظایف اصلی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی را سیاست گذاری، حمایت و نظارت دانست و شرح داد: ما به عنوان دولت در سیاست گذاری موظف هستیم برای تسهیل کسب و کار، برای فرصت سازی به جهت اشتغال و رونق اقتصادی برای ذی نفعان این حوزه که بالغ بر 2میلیون نفر را شامل می شود فعالیت کنیم.

او اضافه کرد: در طرح تجاری سازی که با اولویت در سال 97 آغاز شده است، در جهت پیشبرد طرح شبکه سازی تمامی زنجیره تولید، آموزش، ترویج و فروش صنایع دستی مدنظر قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور میزان صادرات صنایع دستی را بر اساس آمار گمرکات کشور را 289 میلیون دلار دانست و گفت: این در حالی است که بخش اعظمی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی است که روشی برای سنجش آن وجود ندارد.

او طرح خانه ایرانی را یکی از طرح های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جهت ترویج و فروش صنایع دستی دانست و گفت: در این طرح، تمامی وسایل خانه حتی الامکان از محصولات صنایع دستی استفاده خواهد شد.

محمودیان با تاکید بر حرکت در جهت ثبت جهانی شهرهای ملی گفت: در سال گذشته ایران در زمینه ثبت شهرها و روستاها با فاصله زیاد مقام اول جهان را کسب کرد.

او در خصوص ثبت بروجرد به عنوان شهر جهانی ورشو نیز گفت: حضور بنده و تیم کارشناسی وزارتخانه در جهت رفع نواقص و کارهای اصلاحی و تکمیلی به منظور کمک به جهانی شدن این شهر است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 618

به "برنامه ریزی برای صنایع دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای صنایع دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید