ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بهار سال جاری چه تعداد خودرو فراوری کردند؟

به گزارش مجله پارمیسفان، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو سه خودروساز عظیم کشور بهار سال جاری را در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته با ثبات نسبی فراوری پشت سر گذاشتند. اما در ادامه فروش آنها افزایش یافت. البته این در حالی است که تعداد فروش باز هم کمتر از رقم فراوری بوده است.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بهار سال جاری چه تعداد خودرو فراوری کردند؟

خبرنگاران - بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به بورس، این خودروسازان در سه ماه ابتدایی سال جاری حدود 204هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت فراوری نموده اند. با این حال مقدار فروش آنها در بازه زمانی تحت آنالیز، 186هزار دستگاه بوده است.

بنابراین حدود 9درصد (معادل 18هزار دستگاه) از خودروهای فراوریی در بهار سال جاری، فروش نرفته و راهی انبار شده اند. چندی پیش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گزارشی گفت که موجودی انبار خودروسازان کاهش یافته است. حال آمار فروش سه ماه آنها نشان می دهد که با وجود کاهش خودروهای دپویی (در اردیبهشت) فرایند دپوی خودرو ها در انبار همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد کمتر بودن فروش نسبت به فراوری در بهار سال جاری، باز هم با دو مساله اصلی، یعنی فراوری محولات ناقص و دپوی خودروها به هوای افزایش قیمت مربوط می گردد. بخشی از خودروهایی که فروش نرفته و روانه انبار شده اند، به علت ناقص بودن محصولات امکان تجاری سازی نداشتند.

این خودروها با کمبود قطعه روبرو اند و برای تجاری سازی، باید منتظر بمانند تا قطعات کسری تامین و پس از تکمیل کاری روانه بازار شوند. از سوی دیگر به علت تداوم سیاست قیمت گذاری دستوری، خودروسازان گاه محصولات خود را با وجود کامل بودن، عرضه نمی نمایند. زیرا به گفته آنها، هزینه فراوریشان از قیمت های اعلام شده شورای رقابت بیشتر است و زیان می دهند.

خودروسازان برای اعلام قیمت های نو صبر می نمایند

بنابراین خودروسازان صبر می نمایند تا قیمت های نو اعلام گردد و آنگاه محصولات موردنظر خود را به بازار ارائه دهند. در کارنامه فروش بهاری سه خودروساز عظیم کشور، بیشترین مقدار فروش به ایران خودرو اختصاص پیدا نموده است. این شرکت بهار سال جاری بالغ بر 89هزار دستگاه انواع خودرو فروخت. این رقم نسبت به بهار 99 افزایش حدود 13هزار دستگاهی را نشان می دهد. ایران خودرو در مقایسه با فراوری 97هزار دستگاهی اش در بهار، 8 هزار دستگاه کمتر فروخته است.

سایپایی ها هم در بازه زمانی تحت آنالیز، نزدیک به 82هزار دستگاه خودرو فراوری نموده اند. اما فروش شان نزدیک به 80هزار دستگاه بوده که تقریبا 8 هزار دستگاه بیشتر از بهار سال گذشته است.

در نهایت پارس خودرو هم تیراژی 24هزار و 600دستگاهی در کارنامه بهاری اش به ثبت رسانده است. این در حالی است که تنها حدود 17هزار دستگاه محصول در این بازه زمانی فروخته است. پارس خودرو برخلاف ایران خودرو و سایپا با کاهش فروش در بهار سال جاری و نسبت به فصل مشابه سال گذشته روبرو شده است.

آمارها می گویند فروش سومین خودروساز عظیم کشور در سه ماه ابتدایی سال جاری، حدود 5هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بیت ران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1779

به "ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بهار سال جاری چه تعداد خودرو فراوری کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بهار سال جاری چه تعداد خودرو فراوری کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید