اکسپلورر؛ شاسی بلند الکتریکی فورد بر روی پلتفرم فولکس واگن

به گزارش مجله پارمیسفان، فورد شاسی بلند الکتریکی جدیدی رونمایی نموده است که برای بازار اروپا طراحی شده و بر روی پلتفرم فولکس واگن ساخته می گردد. این ماشین که نامش اکسپلورر (Explorer) یا توریست است از اوایل سال 2024 به بازار خواهد آمد.

اکسپلورر؛ شاسی بلند الکتریکی فورد بر روی پلتفرم فولکس واگن

اکسپلورر نامی آشنا در محصولات فورد است و این کارخانه از دهه نود میلادی شاسی بلند بزرگی با همین نام در آمریکا و بعضی بازارهای دیگر می فروشد. مدیران فورد می گویند استفاده از نام اکسپلورر برای مدل تازه اروپایی، سابقه و آمریکایی بودن ماشین را یادآوری می نماید.

منبع تصویر،FORD

اما اکسپلورر اروپایی هیچ شباهتی به مدل آمریکایی ندارد. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که گروه فولکس واگن برای ماشین های الکتریکی خود ساخته است. فورد و فولکس واگن در سال 2019 گفتند که برای ساخت ماشین های الکتریکی همکاری می نمایند و فورد از پلتفرم فولکس واگن برای ساخت چند مدل استفاده خواهد نمود. در عوض فولکس واگن از تجربه فورد برای ساخت وانت بهره خواهد گرفت.

منبع تصویر،FORD

طراحان فورد کوشش نموده اند تا ماشین تا جای ممکن با مدل های دیگری که از پلتفرم فولکس واگن استفاده می نمایند متفاوت باشد. ظاهر اکسپلورر ساده است و طوری طراحی شده تا مقاومت کمتری در برابر جریان هوا داشته باشد و مسافت بیشتری با هر بار شارژ حرکت کند.

اکسپلورر در سه مدل مختلف عرضه می گردد. قوی ترین مدل یک موتور در جلو و یک موتور در عقب دارد که در مجموع 335 اسب بخار نیرو فراوری می نماید. فورد درباره مقدار حرکت ماشین با هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر ننموده، اما انتظار می رود بتواند تا 480 کیلومتر حرکت کند. به گفته کارخانه باتری ها در کمتر از نیم ساعت از ده درصد تا 80 درصد شارژ می گردد.

فورد به ارائه امکانات کاربردی در اکسپلورر توجه زیادی نموده است. نمایشگر 15 اینچی روی داشبورد را می توان به صورت خوابیده یا ایستاده قرار داد تا زمانی که نیازی به آن نیست جلوی چشم راننده را نگیرد. فضای زیر این نمایشگر با خاموش شدن ماشین قفل می گردد و برای گذاشتن لوازم با ارزش مانند کیف پول طراحی شده است. گنجایش کنسول وسط 17 لیتر است و آنقدر بزرگ است که بتوان یک لپ تاپ 15 اینچی را در آن جا داد.

منبع تصویر،FORD

از جمله فن آوری های ماشین سیستمی است که به طور اتوماتیک با یاری دوربین و حس گر از ماشین جلو سبقت می گیرد. این سیستم هنوز کاملا خودران نیست و هنگام استفاده از آن راننده باید دستش روی فرمان و حواسش به جاده باشد.

قیمت پایه اکسپلورر 45 هزار یورو (48 هزار و 500 دلار) است. نزدیک ترین رقیب این ماشین فولکس واگن ID. 4 است. جیپ اونجر، ماشین سال اروپا و نیسان آریا هم از دیگر رقیبان این ماشین هستند.

فورد علاوه بر مدل اکسپلورر، سال آینده یک شاسی بلند الکتریکی کوچک تر به نام پوما به بازار عرضه می نماید. هر دو مدل قرار است در کارخانه فورد در شهر کلن آلمان فراوری گردد و فورد می خواهد در شش سال یک میلیون و دویست هزار دستگاه از آن ها فراوری کند.

فورد هفته گذشته گفت که سال جاری در بخش خودروهای الکتریکی اش سه میلیارد دلار ضرر خواهد نمود. این شرکت تنها یک مدل الکتریکی در محصولاتش دارد و فروش این مدل به مقدار ای نیست که سرمایه گذاری هنگفت کارخانه در ساخت ماشین های الکتریکی را جبران کند. دو شاسی بلند الکتریکی تازه در بازارهایی پرسود و پررونق فروخته می گردد و فورد امیدوار است با آمدن آنها بتواند تا حدی این ضرر را جبران کند.

منبع: فوت و فن / bbc.com
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2251

به "اکسپلورر؛ شاسی بلند الکتریکی فورد بر روی پلتفرم فولکس واگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسپلورر؛ شاسی بلند الکتریکی فورد بر روی پلتفرم فولکس واگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید