ارائه نسخه جدید برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر

به گزارش مجله پارمیسفان، به گزارش خبرنگاران، شاپور رستمی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، با اشاره به نتایج گزارش کارگروه مشورتی برنامه و بودجه، منابع انسانی و مالی این معاونت گفت: با ارائه راهکارهای کارشناسی برای حل موضوع تخصیص و اعتبار شهرداری های مناطق مسائل تخصیص بودجه مناطق حل خواهد شد.

ارائه نسخه جدید برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر

وی با اشاره به اینکه بخشی از امور ستاد با پیش بینی مقررات مربوطه به مناطق قابل تفویض است، افزود: تیمی مشترک از معاونت برنامه ریزی و کارگروه مشورتی برنامه و بودجه برای آنالیز مسائل بودجه ای مناطق تشکیل و موضوعات قابل تفویض حوزه برنامه ریزی و بودجه به مناطق آنالیز و نهایی گردد.

سکینه اشرفی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردای تهران نیز در این نشست گفت: پروژه ها در شهرداری براساس نظام پدیدآوری تعریف نشده است در نتیجه نظام تخصیص و نظام تأمین بودجه با روند مطلوبی پیش نرفته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تمرکززدایی بودجه هستیم و از ستاد، اختیارات مان را به شهرداران مناطق تفویض خواهیم کرد، توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در شهرداری نظام بودجه ریزی مترقی برمبنای عملکرد است.

وی افزود: مسیر بودجه ریزی می تواند بر شفاف سازی هزینه ها یاری کند. امیدواریم با تشریک مساعی میان شهرداران مناطق و معاونت برنامه ریزی در نظام بودجه ریزی تحول ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تکلیف شورای اسلامی شهر تهران برای برنامه سوم توسعه شهر تهران توضیح داد: شورای اسلامی شهر تهران معاونت برنامه ریزی را مکلف نموده است برنامه سوم را بر اساس شهر تهران تهیه و تدوین کنیم نه بر معیار شهرداری تهران و بر همین اساس در حال بازآرایی برنامه سوم توسعه شهر تهران هستیم.

اشرفی در بازآرایی برنامه به آیین نامه ها و قوانین شهرداری تهران نیز اشاره نمود و گفت: برای سطح همکاری های سایر دستگاهها برای مدیریت شهر نیز در برنامه سوم برنامه هایی تدوین خواهد شد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا تعادل گرایی یکی از موضوعات مهم برنامه سوم دانست و گفت: یکی از احکام برنامه حکم خاصی است که برای تعادل بخشی مناطق تهران پیش بینی شده است که درصدی از کل بودجه تخصیصی و اعتبارات عمومی تهران به تعادل بخشی مناطق یاری خواهد نمود.

سکینه اشرفی همچنین در جلسه کمیته کالبدی و فضایی تدوین برنامه سوم توسعه شهری تهران هم اظهار کرد: افتخار شهرداری به نوشتن برنامه نیست، بلکه افتخار شهرداری به این است که حداقل 80 درصد برنامه ای که می نویسد را اجرا کند؛ نه اینکه برنامه ای نوشته گردد که قابل اجرا نباشد.

وی با بیان درصد اجرای پایین برنامه دوم شهرداری تهران، توضیح داد: نمی خواهیم برنامه سوم هم به سرنوشت برنامه دوم دچار گردد و از این رو، تأکید ما بر این است که در تدوین برنامه به اجرایی بودن آن توجه کنیم.

اشرفی در ادامه به صندلی اسناد فرادست از جمله قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، قانون برنامه ششم توسعه کشور و آیین نامه اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره نمود و گفت: یکی از اقدامات مهمی که در برنامه سوم توسعه شهر تهران به آن توجه شده، اجرای دقیق طرح جامع و بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه باید صندلی همکاری دستگاه های اجرایی در پایتخت دیده گردد، تأکید کرد: متأسفانه همه مسئولیت ها در تهران بر عهده شهرداری گذاشته شده و مسئولیت اصلی دستگاه های اجرایی به فراموشی سپرده شده است.

برای نمونه، در بحث برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار است که 30 درصد اعتبارات توسط شهرداری ها و 70 درصد آن توسط دولت تأمین گردد اما دولت از انجام تکالیف خود سرباز می زند.

اشرافی افزود: الزام شهرداری در انجام وظایف در حدود قوانین و مصوبات شورای شهر است و در برنامه توسعه شهر تهران هم، بیش از آنکه به دنبال ایجاد مسئولیت جدید برای شهرداری باشیم، باید به دنبال مطالبه از سایر نهادها باشیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به مهلت سه هفته ای شورای شهر تهران برای بازآرایی برنامه سوم توسعه شهر تهران گفت: تمامی احکام برنامه مجدد مورد آنالیز نهاده شد و نسخه به روزرسانی شده است که به زودی تقدیم اعضای شورای شهر تهران خواهد شد.

سکینه اشرفی با اشاره به آنالیز احکام پیشنهادی برنامه سوم توسعه شهر تهران در کمیته های تخصصی، اظهار کرد: در مهلت سه هفته ای برای بازآرایی برنامه پیشنهادی، نظرات و پیشنهادهای کمیته های تخصصی و اعضای شورای شهر تهران دریافت شد و در جلسات مشترک کارشناسی کمیته های ده گانه تدوین برنامه سوم، مورد ارزیابی و آنالیز نهاده شد.

اشرفی با بیان اینکه بازآرایی برنامه سوم مطابق با چارچوب ارائه شده به شورای شهر، در کمیته های تخصصی برنامه به سرانجام رسیده است، اضافه نمود: یکی از موضوعاتی که در بازآرایی برنامه مدنظر بود، بحث خلاصه کردن و استانداردسازی احکام برنامه بود؛ اگرچه پیشنهادهای زیادی درباره احکام ارائه شده بود اما درخواست ما از شورا این بود که پیشنهادهای آن ها توسط خود شهرداری در برنامه گنجانده گردد، زیرا اگر تعلق خاطر اجرایی به برنامه وجود نداشته باشد، در آینده اجرای آن با مشکل روبرو خواهد شد.

تمامی احکام برنامه که پیش از این تقدیم شورای شهر شده بود، در مهلت ارائه شده از سوی شورا، مورد ارزیابی فرآیندی، نتیجه گرایی و اثربخشی نهاده شد و در کنار آن، زمینه هر حکم در سیاست های کلی و قوانین بالادستی مورد آنالیز نهاده شد تا از تعارض در احکام نیز پیشگیری گردد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تاکید نمود: در بازآرایی اجرا شده از برنامه سوم توسعه شهر تهران، بخشی از احکام تکراری حذف و بخشی از احکام نیز که مشترک بین حوزه های مختلف بودند، در یکدیگر تلفیق شدند، البته بخشی از احکام پیشنهادی اعضای شورای شهر هم به عنوان حکم جدید در برنامه دیده شده و از این منظر، امیدواریم نسخه جدید برنامه، احکام منسجم تری نسبت به لایحه پیشنهادی قبلی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 96

به "ارائه نسخه جدید برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه نسخه جدید برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید