آموزش پرورش قارچ در منزل ، نکاتی که باید بدانید

به گزارش مجله پارمیسفان، پرورش قارچ اصول و شرایط خاصی دارد.از جمله شرایط مورد احتیاج تهیه کود گیاهی یا کمپوست و بذر و همچنین فراهم کردن محیطی با دما و رطوبت مناسب است.

آموزش پرورش قارچ در منزل ، نکاتی که باید بدانید

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

چند سالی است که تقاضا برای پرورش قارچ خوراکی افزایش یافته است. اما ضروری است قبل از اقدام به هر کاری با اصول اولیه آن و همچنین شرایط خاصی که آن کار می طلبد آشنایی کافی پیدا کنید. قارچ از آن خوراکی هایی است که شرایط خاصی برای پرورش و نگهداری دارد. در ادامه این مقاله با اصول اولیه و همچنین شرایطی که باید برای رشد قارچ ها در نظر گرفت آشنا می شوید.

تاریخچه کشت قارچ

بنا به گزارشات کشت قارچ برای اولین بار در فرانسه انجام شد اما تاریخ دقیق آن معلوم نیست. این کشت بر روی کود اسب و در هوای آزاد انجام گرفت که به تدریج این کشت ها به درون فضاهای بسته از جمله غارها انتقال یافت زیرا غارها محیط هایی با خاصیت عایقی بالا هستند که این خصوصیت باعث می شود که در زمستان گرم و در تابستان خنک بمانند و این همان چیزی است که کشت قارچ به آن نیاز دارد اما کشت قارچ در گلخانه برای اولین بار در سال 1754 در سوئد ابداع شد و پس از آن به سایر نقاط اروپا گسترش یافت. این صنعت حدود 50 سال قبل وارد ایران شد.

آشنایی با اصول و شرایط پرورش قارچ

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماه های مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می توان قارچ را در ماه های دیگر سال تعمیم داد. بطور کلی طرز کشت قارچ مخصوص به خود آن است و می توان آن را در محیط تاریک پرورش داد و به جز نور مستقیم آفتاب ، هر مقدار نور را تحمل می نماید.

برای پرورش قارچ به یک سالن نیاز دارید که بسته به میزان فراوری قارچ اندازه آن متفاوت است. ولی به طور میانگین برای پرورش پنج تن قارچ به یک سالن چهل متری نیاز دارید. پرورش قارچ نیز به اقدامات عایق کاری سالن برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه بندی و آماده سازی و نصب تجهیزات نیازمند است. همچنین تهویه در محیط اتاق کشت باید بطور یکنواخت انجام شود و نبایستی روی سطح کشت را بیش از حد نیاز هوا داد و تهویه بایستی در کلیه نقاط اطاق بطور یکنواخت باشد. در موقع تشکیل قارچ ، محیط اطاق نیاز به رطوبت دارد. بطور متوسط بهترین درجه رطوبت برای کشت بین 70 تا 80 درصد می باشد. بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین 10 تا 15 درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز ، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتری ها ، حشرات و قارچ های مضر باشد.

اولین و مهمترین ماده ای که برای پرورش قارچ باید با آن آشنا شد بستری است که قارچ روی آن رشد نموده و از آن تغذیه می نماید که به آن کمپوست گفته می شود. در کل به کودهای گیاهی کمپوست می گویند و چون کودی که قارچ در آن رشد می نماید ترکیبی فرآوری شده از کاه و مواد دیگر است و یک نوع کود گیاهی به حساب می آید به آن کمپوست گفته می شود.

فرآیند کمپوست سازی به ظاهر فرآیند ساده ای است اما برای بدست آوردن کمپوستی مرغوب با بازده بالا نیاز به دستگاه های پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و از همه مهم تر تجربه و تخصص بالایی می باشد و تمام این موارد نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارند و به همین دلیل بیشتر فراوری نمایندگان قارچ، کمپوست مورد نیاز خود را به صورت آماده و بذر زده شده از شرکت های معتبر خریداری می نمایند.

بذر قارچ با بذر بقیه گیاهان متفاوت است و درواقع چیزی که به آن بذر قارچ گفته می شود دانه های گندم پخته شده هستند. قارچ وقتی به بلوغ می رسد پره های پشت کلاهکش باز می شود و از بین پره ها گردی در هوا پخش می شود با نام هاگ یا اسپور که با چشم عادی قابل دیدن نیستند. این اسپورها برای زنده ماندن نیاز به تغذیه دارند به همین دلیل گندم ها را می پزند که نرم شوند تا اسپور قارچ بتواند از آن ها استفاده بکند. فایده دیگری هم که پختن گندم دارد این است که به اصطلاح گندم عقیم شده و دیگر جوانه نمی زند و به این صورت تمام مواد غذایی آن برای اسپورها باقی می ماند و صرف رشد جوانه گندم نمی شود.

به محض آنکه رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا نمود بایستی قارچ های رسیده را جمع آوری نمود. قارچ هایی که ترک برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاریابی ندارند. علاوه بر این وزن آن کم می شود و همچنین قارچ هایی که زودتر از موقع چیده شوند وزن آن ها سبک بوده و از قارچ های درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارد.

در موقع جمع آوری نباید از سبدهای عظیم برای این منظور استفاده نمود. زیرا فشار قارچ های روی سبد موجب می شود که قارچ های زیرین خراش برداشته و سیاه شوند برای جمع آوری قارچ ، کافی است کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن از زمین جدا شود و بلافاصله ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کرد و قارچ تمیز را داخل سبد گذاشته و حتی المقدور جمع آوری با دستکش انجام گیرد. بهره برداری هر 15 روز یکبار انجام می گیرد و این برنامه مدت دو تا سه ماه به طول می انجامد.

مشکلاتی که وجود دارد

پرورش قارچ خانگی با مشکلاتی هم روبه روست. مثلا اینکه ممکن است تمامی بستر کشت پرورش دهندگان دچار بیماری مایکوگن و یا تار عنکبوتی شود و محصول آن ها نابود شود بنابراین پرورش قارچ خانگی با ریسک بالایی همراه است که گاهی خطر نابودی همه محصول کشت شده را به دنبال دارد.

تخمین هزینه

یکی از قارچ داران در این رابطه می گوید: هزینه های پرورش قارچ بیش از هر چیزی به مدیریت و نحوه فراوری قارچ و البته میزان فراوری و کیفیت محصول فراوری شده دارد. بنابراین نمی توان به طور دقیق هزینه نهایی را تخمین زد. اما به طور کلی برای یک سالن پرورش 5 تنی قارچ با متراژ 40 متر هزینه کمپوست ، بذر ، نیروی انسانی ، عایق کاری محیط و ... در حدود 6 الی 7 میلیون تومان برآورد هزینه دارد. مبلغ آب و برق و گاز هم ماهیانه به مبلغ فوق اضافه می شود. در این میان سود حاصل از فروش بستگی به نیاز بازار و کیفیت محصول فراوری شده دارد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1296

به "آموزش پرورش قارچ در منزل ، نکاتی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش پرورش قارچ در منزل ، نکاتی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید