5 مقصر اصلی آسیب به پوست را بشناسید

به گزارش مجله پارمیسفان، پوست شما تحت تأثیر محرک های آسیب زننده از نور خورشید گرفته تا مواد شوینده و دود سیگار قرار گرفته است و این تاثیر، می تواند خود را با هر چیزی از قرمزی تا چین و چروک و در برخی موارد حتی سرطان پوست نشان دهد. با پنج علامت مهم آسیب پوستی آشنا شویم و راه مقابله با آن را آنالیز کنیم.

5 مقصر اصلی آسیب به پوست را بشناسید

1. نور آفتاب

فرامرز سمیعی، مدیر جراحی و معاون رئیس بخش پوست در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید: خورشید بزرگ ترین دلیل آسیب پوستی است. پرتوهای فرابنفش خورشید اجزای مختلف پوست مانند کلاژن و الاستین که به صاف نگه داشتن پوست شما یاری می نماید، را از بین می برد. این پرتوها بعلاوه بر ملانوسیت ها تأثیر می گذارد که می تواند منجر به تغییر رنگدانه های پوست شما گردد. نکته دیگر اینکه اثرات خورشید به عنوان عامل ایجاد پیری، چین و چروک، لکه های قهوه ای و احتمالاً سرطان پوست روی پوست شما، ثابت شده است.

برای جلوگیری از آسیب های پوستی که در اثر آفتاب ایجاد می گردد ، متخصصان پوست توصیه می نمایند در اواسط روز که پرتوهای خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارند، از آفتاب خودداری کنید، لباس های محافظتی مانند کلاه بپوشید و از یک ضد آفتاب با طیف گسترده بهره ببرید که در برابر اشعه UVA و UVB از پوست محافظت می نماید. نباید فراموش کنید که برای حفظ تاثیر ضدآفتاب، باید هر دو ساعت یکبار مجدداً از آن بهره ببرید.

2. رادیکال های آزاد

یکی از راه هایی که خورشید به پوست شما آسیب می زند ، فراوری مواد مضر به نام رادیکال های آزاد است که مولکول های اکسیژن ناپایدار با یک الکترون واحد هستند. به طور خلاصه، پزشکان فکر می نمایند که نور ماوراء بنفش خورشید می تواند منجر به آسیب به DNA و آسیب پوستی گردد. دکتر سمیعی می گوید. رادیکال های آزاد حتی ممکن است نقشی در پیشرفت سرطان پوست داشته باشند. آنها بعلاوه نتیجه قرار گرفتن در معرض دخانیات یا سایر عوامل محیطی هستند. بعضی از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E هستند که می توانند به کاهش تأثیرات رادیکال های آزاد بر روی پوست شما یاری نمایند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه که حاوی آنتی اکسیدان (به خصوص توت، کلم بروکلی، هویج و اسفناج) است، بعلاوه می تواند باعث تقویت پوست سالم گردد.

3. سیگار

به طور کلی، پوست یک سیگاری به مقدار پوست یک فرد غیرسیگاری، سالم نیست و بهبود نمی یابد. پوست این افراد تمایل به چین و چروک دارد. سیگار کشیدن باعث می گردد رگ های خونی شما منقبض شده یا تنگ تر گردد و این باعث می گردد مقدار مواد مغذی و اکسیژن موجود به پوست کاهش یابد و آن را سالم نگه دارد. در نتیجه، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، به این معنی که به راحتی نمی تواند به شکل دیگری برگردد. این کمبود مواد مغذی بعلاوه باعث ضعف در بهبودی پوست هنگام زخم شدن می گردد. در خانم ها، استعمال سیگار باعث پایین آمدن مقدار استروژن می گردد و خشک شدن پوست را همراه دارد. چین و چروک در سیگاری ها، ممکن است در اوایل دهه سی زندگی ظاهر گردد، اما ترک سیگار می تواند در جلوگیری از پیری زودرس به آنها یاری کند.

در این زمینه بخوانید:

5 نکته که در خصوص ضد آفتاب نمی دانید

4. تحریک نماینده های مواد شوینده

سمیعی می گوید، بعضی مواد شیمیایی در مواد تمیز نماینده و مواد شوینده لباسشویی می توانند باعث ایجاد پوست قرمز و تحریک شده و آلرژی در افراد مستعد شوند. به عنوان مثال، آمونیاک و سفیدنماینده تمایل به تحریک پوست دارند. تماس با این مواد شیمیایی ممکن است التهاب پوستی (درماتیت) ایجاد نمایند که باعث پوسته شدن، تحریک و حتی گاهی سوختگی شیمیایی می گردد. افرادی که دارای پوست حساس هستند، ممکن است نسبت به دیگران آسیب بیشتری ببینند.

ساده ترین راه برای محافظت از پوست خود در برابر مواد تحریک نماینده، جلوگیری از تماس مستقیم با این مواد است این کار را می توانید با پوشیدن دستکش هنگام تمیز کردن و شستن ظرف ها یا استفاده از محصولاتی که آسیب کمتری وارد می نمایند، انجام دهید. بعلاوه، مرطوب کردن پوست شما می تواند یاری بزرگی باشد. فرایند درمان برای بعضی از افراد با تجویز آنتی هیستامین یا استروئید از سوی پزشک متخصص ممکن است.

5. لبخند و اخم

با بالا رفتن سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. در نتیجه، بر روی پوست شما احتمالاً چین و چروک هایی ظاهر می گردد، حتی اگر اخم نکنید و بخندید. راهی برای جلوگیری از حرکت اجزای صورت وجود ندارد، پس شما باید جلوی آسیب های دیگر مانند تاثیر اشعه خورشید بر چین و چروک های پوستی را با استفاده از ضد آفتاب بگیرید.

منبع: everyday health

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1910

به "5 مقصر اصلی آسیب به پوست را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مقصر اصلی آسیب به پوست را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید