چگونه از وابستگی به شکر رها شویم؟

به گزارش مجله پارمیسفان، شاید خیلی هم میلی به غذا خوردن نداشته باشیم اما شیرینیجات در اندازه های کوچک، کالری زیادی را وارد بدن ما می کنند و به سادگی تناسب اندام ما را به هم می زنند. اما اعتیاد به شیرینی و شکر چیست؟ آیا واقعا چیزی شبیه به اعتیاد است یا واقعا اثرات مشابهی در بدن دارد؟

چگونه از وابستگی به شکر رها شویم؟

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، قندها عملکرد جالبی در بدن دارند. شما با خوردن قندها، قند خونتان را به سرعت بالا می برید.

شکر همانطور که خیلی سریع قند خون شما را بالا می برد و موجب ترشح انسولین می شود، به همان سرعت و به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند. این نوسان شدید قند خون باعث ایجاد گرسنگی کاذب و ضعف می شود و این چرخه را ادامه می دهد.

فرصتی برای از بین بردن اعتیاد به شکر

زمان آن رسیده است که به اعتیاد خود غلبه کنید. معتاد بودن به قند خطرات زیادی را متوجه سلامت عمومی شما می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند به طور مستقیم با چاقی، بیماری های قلبی عروقی و بسکمک از موارد بهداشتی دیگر مرتبط است.

توجه داشته باشید که وقتی از اعتیاد صحبت می کنیم، ترک کردن آن تا چه میزان سخت است. بنابراین شما کاری شبیه ترک کوکائین انجام می دهید و از این بابت گمان نکنید که کار کوچکی است که شما از عهده آن بر نمی آیید. اعتیاد به شکر بسیار قوی است.

خوردن قندهای سالم را هم محدود کنید

عسل، شکر قهوه ای و سایر نوشیدنی های سالم اما شیرین، ممکن است سالم به نظر برسند اما حاوی شکر هستند. شیرینیجات چه از زنبور عسل باشد و چه از نیشکر، باعث افزایش قند خون شما می شود.

مصرف چه میزان شکر بسیار زیاد است؟

اگر مانند مردم امریکا باشید احتمالاً روزانه 19 قاشق چایخوری و یا بیشتر، قند مصرف می کنید. این میزان به گفته کارشناسان بسیار بالا است. اما چه میزان شکر باید بخورید؟ مصرف شکر در بین زنان تا میزان حداکثر 6 قاشق غذاخوری و در بین مردان حداکثر 9 قاشق است.

در مورد اعتیاد به شکر حتی اگر اعتیاد واقعی نباشد، شما هوس شکر می کنید، کنترل خود را از دست می دهید و در نتیجه بیش از آنچه برنامه ریزی کرده اید می خورید!

منابع غذایی خودتان را اصلاح کنید

واقعیت این است که این میزان نیاز غذایی به قند وجود ندارد. ما منابع غذایی داریم که پر از قندهای پنهان است.

شما یک شبه چاق نمی شوید و یا به بیماری قلبی مبتلا نخواهید شد. یک شبه تراکم استخوانتان از دست نمی دهید اما به تدریج اعتیاد به قند اثرات مضری برای شما به بار می آورد.

یک کوکی در خانه، یک نوشیدنی شیرین درراه، عصرانه و...! وقت آن رسیده است که منابع غذایی خود را اصلاح کنید. بدن می تواند از پروتئین، چربی و کربوهیدرات زندگی کند و نیازی به مصرف این میزان قند ندارد.

مغز و شکر

سوخت سلول های مغزی ما قند است. مغز ما قند را به مثابه پاداش می بیند و این اتفاق موجب می شود که شما در پی قند باشید. اگر اغلب قند زیادی مصرف می کنید، آن پاداش را تقویت می کنید که می توانید این عادت را بشکنید.

در اولین قدم شیرینی های خوب را انتخاب کنید

اگر خیلی اهل شیرینیجات، نوشابه و سایر محصولات پر شکر هستید، منابع سالم تری را انتخاب کنید. انواع توت ها یا میوه های پوره شده روی جوی دو سر را امتحان کنید. میوه های خشک شده، یخ زده و کنسرو شده(بدون قند اضافه) را کشف کنید. یک لیوان شیر کم چرب یا ماست کم قند هم می تواند به شما کمک کند.

بگذارید پروتئین به شما کمک کند

خوردن پروتئین یکی از راه های آسان مهار کردن هوس شکر است. غذاهای حاوی پروتئین آهسته هضم می شوند و باعث می شوند که شما کم کم احساس سیری کنید.

پروتئین باعث نمی شود قند خون شما بالا برود. همچنین می توانید برای کسب پروتئین از مرغ ، ماست کم چرب، تخم مرغ، آجیل و لوبیا استفاده کنید.

مصرف فیبر؛ یک راه حل مناسب

فیبر از بسکمک از جهات به مبارزه با هوس شکر کمک می کند. فیبرها تا زمان مناسبی ما را سیر نگاه می دارند و انرژی بالایی به ما می دهند.

فیبرها با توجه به اینکه قند خون شما را بالا نمی برند، باعث گرسنگی ناگهانی شما نمی شوند. میوه، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید.

ورزش؛ از بین بردن هوس شکر

ورزش می تواند به از بین بردن هوس شکر کمک کند و روش غذا خوردن را تغییر دهد. شما وقتی ورزش می کنید کم کم احساس بهتری خواهید داشت و غذاهای سالم تری می خواهید.

هر ورزشی که دوست دارید، اعم از پیاده روی، دوچرخه، یا شنا را انجام دهید. از زمان کم تر شروع کنید تا حداقل هفته ای 150 دقیقه آن را بالا ببرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1107

به "چگونه از وابستگی به شکر رها شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از وابستگی به شکر رها شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید