14 استفاده عجیب پوست موز در کشاورزی!

به گزارش مجله پارمیسفان، باورتان نمی گردد که پوست موز، که از نظر ما قسمت دور ریختی موز به شمار میرود، چه استفاده های شگفت انگیزی در کشاورزی دارد!

14 استفاده عجیب پوست موز در کشاورزی!

موز منبع خوبی از فسفر و پتاسیم برای بدن ما است، و پوستش همان فایده را برای گیاهان مان دارد. آنها به سرعت تجزیه می شوند. پس به راحتی آنها را جدا کنید و در حفره ای که برای کاشت گیاهان تان کنده اید بیاندازید.

1- به عنوان کود!

استفاده از پوست موز به عنوان کود برای گیاهان یک افسانه بی پایه و اساس نیست! دلایل بسیاری وجود دارد که چرا خیلی از افراد از این کود گیاهی کامل به عنوان جانشینی برای کود های شیمیایی مضر استفاده می نمایند. پوست موز خیلی سریع تجزیه می گردد. پس اگر آن را در خاک دفن کنید منبع عالی از مواد مغذی را به خاک خود اضافه نموده اید.

2- دم کردن چای کمپوست!

به جای درست کردن یک توده بزرگ کمپوست که زحمت زیادی هم دارد، به راحتی چند پوست موز را در سطلی پر از آب بریزید و اجازه دهید برای چند روز در آن بماند. در خاتمه شما یک چای موزی سرشار از مواد مغذی دارید که گل ها و سبزیجات تان را قوی می نماید و با مواد مغذی که دارد رشد آنها را سرعت می بخشد.

3- تشویق گیاهان به گل دهی

همانطور که گفتیم پوست موز حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است، یعنی همان ماده مغذی کلیدی که گیاهان برای فراوری شکوفه های بزرگ و زیبا به آن احتیاج دارند. پتاسیم بعلاوه انتقال آب و مواد مغذی را در بین سلول های گیاهی تسهیل می نماید و آنها را از ابتلاع به بیماری های گیاهی مصون نگه می دارد. این ماده مغذی شگفت انگیز در واقع گیاهان را برای ورود به فاز زایشی و فراوری مثل آماده می نماید. از این رو یک پوست موز پوسیده شده کودی عالی برای گیاهان است و عمل گلدهی آنها را تشویق می نماید.

4- تقویت خاک

با کاشت یک یا دو پوست موز در خاک باغچه تان، یک شوک غذایی درست و حسابی به آن بدهید! تنها کافی است یک چاله به عمق 8 سانتی متر و دهانه ای به میزان درازای پوست موز در خاک بکنید. پوست موز ها را در خاک و از قسمت درونی شان در تماس با آن قرار دهید و سپس رویشان خاک بریزید. بعد از مدتی آنها مواد مغذی ضروری مثل آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر در خاک آزاد می نمایند.

5- درست کردن تله برای آفات گیاهی!

از این روش می توان برای مبارزه با تمام حشرات بالدار استفاده کرد. اگر حشرات دردسر بزرگی برای تان ایجاد نموده اند اما در عین حال نمی خواهید از روش های شیمیایی برای مبارزه با آنها بهره ببرید، پس یک موز و پوستش راهکار شما هستند! تنها کافی است که آنها را خرد کنید، در یک گلدان پلاستیکی قرار دهید و میزانی هم سرکه سیب به آن اضافه کنید. سپس چند سوراخ در درپوش گلدان ایجاد کنید. سوراخ ها باید به میزان ای بزرگ باشند که ورود حشرات بالدار به آنها راحت انجام گردد.

بعد از اتمام کار بوی موز و سرکه سیب حشرات را جذب می نماید، در نتیجه از سوراخ ها داخل گلدان می شوند و خاتمه به خاطر سقوط و گیر افتادن در مایع می میرند. این حیله ممکن است تمام آفات موجود در باغچه تان را از بین نبرد، اما قطعا یاری می نماید تا به سرعت از شر چندتایی از آنها خلاص شوید!

6- برای کنترل شته ها

این روش هنوز اثبات محکمی ندارد اما می توانید امتحانش کنید! در این روش به پوست موز یا قطعات خشک شده موز احتیاج دارید. پوست موز یا قطعات موز خشک شده را، هم می توانید از گیاهان آویزان کنید، و هم می گردد حفره ای به عمق 2 الی 2.5 سانتی متری درون زمین و در نزدیکی گیاه تان حفر کنید و آنها را در حفره دفن کنید. بعد از مدتی مشاهده می کنید که شته ها به سرعت می فرایند، چرا که آنها از بوی موز رسیده متنفر هستند!

7- اضافه کردن به کمپوست

پوست موز آسان و به سرعت از طریق باکتری ها تجزیه می گردد، پس یکی از برترین استفاده های پوست موز، اضافه کردن آنها به توده کمپوست است. برای قرار دادن آنها در مخلوط کمپوست، آنها را قطعه قطعه کنید یا در آب بخیسانید و یا به صورت یک محلول نیمه جامد به توده کمپوستان اضافه شان کنید؛ چرا که ریختن پوست موز به صورت کامل درون مخلوط کمپوست، حیوانات را به آن جذب می نماید. استفاده از پوست موز درون مخلوط کمپوست، موجب افزایش مقادیر فسفر و پتاسیم در ترکیب آن می گردد.

8- جذب نماینده پروانه ها و پرنده ها

از طریق قرار دادن چند پوست موز رسیده در باغچه تان، پرنده ها و پروانه ها را به آنجا بکشانید و جذب شان کنید. بعلاوه می توانید پوست موز را خرد کنید یا چند سوراخ در آن به وجود بیاورید تا بوی میوه راه بیافتد و برای حشرات مجذوب کننده تر گردد و بعلاوه دسترسی حشرات به میوه هم راحت تر گردد!

موز میوه بسیار مناسبی برای جذب زنبور های عسل، زنبور های معمولی و لارو پروانه ها است. فقط مطمئن شوید که پوست موز را در جایی بالاتر از سطح گلدان های تان قرار می دهید و بعلاوه نباید فراموش کنید که آن را درست قبل از غروب خورشید بردارید. در غیر این صورت تعداد زیادی حشرات شبانه مزاحم را به باغچه تان دعوت نموده اید!

9- تغذیه گیاهان هوازی!

گیاهان انگلی که تا سال ها زنده می مانند مثل خزه استگ هورن و الک هورن، سیستم ریشه ای فراوری نمی نمایند و بر روی خاک زندگی می نمایند. آنها بر روی ساقه گیاهان ریشه دارد متولد می شوند و تمام مواد مغذی که برای رشد احتیاج دارند را از هوای اطراف می گیرند. آنها را با اسپری پوست موز غبار پاشی کنید تا مطمئن شوید تمام مواد مغذی که برای رشد و زنده ماندن احتیاج دارند دریافت می نمایند.

10- تغذیه گیاهان با سرکه موز

گیاهان اسید دوست مثل گاردنیا، آزالیا و بلوبری از یک اسپری به موقع سرکه موز بسیار لذت خواهند برد. استفاده از سرکه در مقادیر کم خاصیت اسیدی را تقویت می نماید و محتوای آهن خاک را افزایش می دهد و به این گیاهان اسید دوست اجازه می دهد که بهتر رشد نمایند و شاخ و برگی سالم و شاداب فراوری نمایند. فقط کافی است میزانی پوست موز را به روش فراوری سرکه تخمیر کنید. اگر محلول ساختگی تان بوی شدید سرکه داشت، برای جلوگیری از سوختن گیاهان از طریق آن، سرکه تان را با میزان مناسبی آب مخلوط کنید و سپس استفاده نمایید.

11- زمین باغچه تان را آماده کنید

کود دهی خاک با ماده طبیعی مثل پوست موز، باعث اصلاح خاک و تغذیه آن می گردد و آن را برای کاشت گیاهان آماده می نماید. فقط کافی است پوست موزها را قطعه قطعه کنید و داخل خاک دفن کنید. پوست موز باعث بالا رفتن جمعیت باکتری های مفید خاک می گردد و کرم های سودمند را توانا می سازد تا هوای موجود در خاک و کیفیت خاک را بالا ببرند. مطمئن شوید آنها را در عمق مناسب و زیاد کاشته اید، در غیر این صورت ممکن است باعث تجمع حیوانات مزاحم مثل موش کور یا خرگوش ها شوند.

12- گیاهان هوازی تان را بر روی پوست موز قرار دهید!

وقتی می خواهید گیاهان هوازی تان را بچینید و بیارایید حتما یک پوست موز در زیر آنها قرار دهید. پوست موز را با خزه یا مالچ بپوشانید و گیاهان هوازی تان را در سر تا سر آن بچینید. پوست موز مانند کمپوست عمل می نماید و تجزیه می گردد و میزان زیادی مواد مغذی و لازم برای رشد گیاهان تان به آنها می دهد.

13- تغذیه گیاهان گوجه فرنگی

اگر می خواهید گوجه هاتان به خوبی رشد نمایند و قوی شوند و در خاتمه هم محصولات زیادی برای شما فراوری نمایند، پوست موز را نباید فراموش کنید! چون پوست موز خاک را با عناصری مانند پتاسیم، کلسیم و آهن تغذیه می نماید، در نتیجه میزان زیادی عناصر ضروری در اختیار گیاهان گوجه فرنگی درحال رشد، قرار می دهد. فقط کافی است یک چاله در پای گیاهان گوجه فرنگی تان بکنید. مراقبت باشید که در حین حفر به ریشه های گوجه فرنگی آسیب نزنید. سپس چند پوست موز را قطعه قطعه کنید و میزانی از آن را درون هر چاله بریزید. به همین راحتی!

14- جوانه هایتان را تغذیه کنید

چند پوست موز را به قطعات ریز خورد کنید، آنها را درست در زیر قسمت رویی خاک، یا در کف سینی کشت دانه ها دفن کنید. این کار میزان زیادی مواد مغذی مورد احتیاج گیاهان جوان را برایشا ن فراهم می نماید. فقط مطمئن شوید که دانه ها یا جوانه ها مستقیم با قطعات پوست موز در تماس نباشند، چرا که در غیر این صورت ممکن است ریشه های ظریفشان دچار سوختگی گردد.

پس دفعه دیگری که موز خریدید و یک شیر موز مقوی برای خودتان درست کردید به فکر تقویت گیاهان تان هم باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2141

به "14 استفاده عجیب پوست موز در کشاورزی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 استفاده عجیب پوست موز در کشاورزی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید