کره جنوبی باید در پی راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم های ضدایرانی باشد

به گزارش مجله پارمیسفان، سفیر کره جنوبی در تهران با رئیس اتاق ایران ملاقات کرد. در این نشست اقدامات دولت کره جنوبی بعد از آغاز تحریم ها علیه ایران مورد انتقاد نهاده شد. بر اساس گفته های رئیس اتاق ایران، متاسفانه در این مدت نگاه مثبتی که نسبت به کره جنوبی در ایران وجود داشت، دچار خدشه شد.

کره جنوبی باید در پی راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم های ضدایرانی باشد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این ملاقات با اشاره به قدمت همکاری های تجاری بین ایران و کره جنوبی و قابل مشاهده بودن ردپای این کشور در انواع صنایع فعال در کشور، اثرات منفی ناشی از تحریم ها را از سوی کره جنوبی استثنایی توصیف کرد و گفت: متاسفانه عملکرد و سیاست های این کشور در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شد تا نگاه مثبت ایرانیان به کره جنوبی از بین برود.

او در ابتدا سطح فراوری ناخالص داخلی و رشد اقتصادی این کشور را مورد تاکید قرار داد و از آن به اسم الگوی حرکتی برای کشورهای درحال توسعه یاد کرد و ضمن تاکید بر قدمت روابط تجاری بین دو کشور حضور مداوم شرکت های مختلف کره ای در انواع صنایع فعال ایران، نگاه فعالان اقتصادی و مردم ایران به کره جنوبی را مثبت ارزیابی کرد.

شافی توضیح داد: متاسفانه با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، کره جنوبی علی رغم روابط خوب و دیرینه دو کشور، بیش از بسیاری کشورها از تحریم علیه ایران پیروی کرد و این موضوع موجب شد ذهنیت خوب فعالان اقتصادی در خصوص ارتباط با کره جنوبی به حس منفی تبدیل گردد.

رئیس اتاق ایران به مسدود شدن رقم قابل توجهی از منابع ایران در کره جنوبی اشاره نمود و گفت: این منابع اقتصادی ایران در شرایط تحریمی در کره جنوبی بلوکه شد و این کشور حتی در موارد پزشکی، دارویی و غذایی که موضوعات بشردوستانه هستند و جزو تحریم ها هم نبودند، حاضر به همکاری با ایران نشدند. در صورتی که ایران توانست با ژاپن که روابط نزدیک تری با آمریکا دارد در حوزه تامین دارو راحت تر همکاری کند.

شافعی کاهش سطح مناسبات تجاری بین ایران و کره جنوبی از حدود 17 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار را خسارت اقتصادی بزرگی برای هر دو کشور برشمرد و توضیح داد: رویکرد کره جنوبی در دوران تحریم علیه ایران موجب شد تا فعالان اقتصادی دنبال جایگزین باشند و این موضوع بدون شک بر فعالیت های آینده دو کشور اثرگذار خواهد بود.

رئیس اتاق ایران بعلاوه به شرایط تعدادی ازشرکت های ایرانی که با همتایان کره ای خود قرارداد امضا نموده و حتی مبالغی هم پرداخت کردند اما پیروز به دریافت کالاهای خود نشدند اشاره نمود و خواهان رسیدگی و حل وفصل این مسئله از سوی سفارت کره جنوبی شد.

او با بیان این مطلب که این کشور می تواند با توجه به احتیاجهای دارویی و تجهیزات پزشکی ایران از منابع مسدود شده استفاده و این احتیاجها را تامین کند. این اقدام می تواند برای آینده تعاملات دو کشور مفید باشد. از سویی از بین رفتن بازار ایران برای کره جنوبی می تواند مسئله مهمی باشد و باید برای آن موضوع، راهکاری اندیشیده گردد.

شافعی گفت: کره جنوبی باید برای تلطیف روابط تجاری بین دو کشور، روش های جبرانی را در نظر بگیرد تا در ادامه بتوانیم سطح همکاری ها را ارتقا دهیم.

کره جنوبی در پی احیای روابط تجاری با ایران است

یو کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در تهران هم به آسیب های ناشی از تحریم ها بر هر دو کشور اشاره نمود و با نگاهی به ملاقات خود با حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران، گفت: ایشان هم رویکرد کره جنوبی را مایه یاس ایران اسم کرد و از انتظارات بالای ایران از این کشور برای آینده سخن گفت. برای همین امروز به اینجا آمدم تا بتوانم با یاری شما در راستای احیای روابط دو کشور راهکارهایی را اتخاذ و دنبال کنم.

او ادامه داد: سال آینده باید آغاز فصل نوی از مناسبات بین دو کشور باشد. در این راستا فهرست بلند بالایی از اقداماتی تهیه شده که برای احیای روابط دو کشور باید انجام شوند و به تنهایی نمی توانم از پس آن برآیم بدین منظور به یاری شما احتیاج دارم.

سفیر کره جنوبی در تهران انتقاد و نارضایتی ایرانی ها از دولت کره جنوبی را منطقی توصیف کرد و یاداور شد: منشا مسائلی که در این رابطه روی داد کره جنوبی نبود و با وجود اینکه قربانیان اصلی تحریم ها مردم ایران بودند؛ اما اقتصاد کره هم از آن آسب دید.

یو کانگ هیون حجم منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را حدود 7 میلیارد دلار اسم کرد و اضافه کرد: علت وجود ایم حجم از پول ایران در کره جنوبی این است که قبل از آغاز تحریم ها 17 درصد صادرات نفت ایران وارد کره جنوبی و 16 درصد گاز وارداتی کره از ایران تامین می شد، برای همین این رقم تا این حد بالاست.

او با تاکید بر ابرازعلاقه دولت کره جنوبی درباره استفاده از منابع مسدود شده ایران در حوزه هایی که مورداحتیاج این کشور است، تاکید نمود: کره جنوبی در پی آینده نو است و در این راستا وعده می دهم که تمام کوشش خود را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور انجام دهم.

در ادامه رئیس اتاق ایران درباره استفاده از تمام ظرفیت های این اتاق برای احیای همکاری های تجاری و برطرف موانع و مسائل موجود بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد تا کمیته ای دائمی بین دو کشور برای برقراری ارتباط مستمر بین فعالان اقتصادی تشکیل گردد.

به باور شافعی ایران و کره جنوبی بعد از این می توانند همکاری های مشترک خود را فراتر از ایران برده و در سطح منطقه توسعه دهند.

سفیر کره جنوبی در تهران با استقبال از پیشنهاد مطرح شده، معاون خود را برای پیگیری موضوع و فراهم کردن زمینه تشکیل کمیته مشترک ، معرفی کرد. از این سو هم محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران از سوی شافعی، معرفی گردید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1789

به "کره جنوبی باید در پی راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم های ضدایرانی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره جنوبی باید در پی راهکارهای جبرانی در قبال تبعیت از تحریم های ضدایرانی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید