آلاینده ترین کشور های دنیا کدامند؟

به گزارش مجله پارمیسفان، اوضاع به قدری بحرانی است که آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی نموده که در صورت ادامه این فرایند، میزان فراوری گاز های گلخانه ای تا سال 2050 احتمالا 130 درصد افزایش می یابد

آلاینده ترین کشور های دنیا کدامند؟

خبرنگاران| پیشرفت تکنولوژی و صنعت، به نوعی راه رفتن بر لبه تیغ است. از طرفی با پیشرفت صنایع، زندگی انسان نسبت به گذشته به مراتب بسیار راحت تر شده، اما این پیشرفت ها چندان بی خطر نیستند و هر صنعتی علاوه بر مزایایش، دارای مضرات بسیار خطرناکی ست. مهم ترین خطری که صنعت پیش روی انسان می گذارد، آلودگی محیط زیست دنیای و انتشار گاز های گلخانه ای، و به تبع آن، گرم شدن کره زمین است که کل گونه های حیات روی زمین را تحت تاثیر قرار داده است و در بلند مدت، این خود ما انسان ها هستیم که بیشترین آسیب را از این موضوع خواهیم دید و به نحوی، دود این بی مسئولیتی نسبت به طبیعت، به چشم خودمان خواهد رفت.

به گزارش خبرنگاران؛ اوضاع به قدری بحرانی است که آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی نموده که در صورت ادامه این فرایند، میزان فراوری گاز های گلخانه ای تا سال 2050 احتمالا 130 درصد افزایش می یابد. به نظر می رسد آلوده ترین کشور ها آگاهی دارند که باید میزان انتشار دی اکسیدکربن خود را کاهش دهند، اما با وجود توافقاتی مانند پروتکل کیوتو، این انتشارات همچنان در حال افزایش است. تقریباً همه کشور های دنیا کم و بیش مسئول سطح بالای آلودگی دنیای هستند؛ اما پنج کشور، نسبت به سایر کشور ها بیشترین نقش را در این آلودگی ها دارند.

در این مقاله مشاهده می کنید که کدام کشور ها بیشترین میزان انتشار دی اکسیدکربن را به اتمسفر وارد می نمایند. انتشار گاز های گلخانه ای با منشاء انسانی عامل اصلی تغییر آب و هوا است. اثرات آن ها بر روی گرم شدن کره زمین ویرانگر است و این انتشارات باید به طور فزاینده ای کاهش یابد تا از اعمال فشار های زیاد انسان بر روی سیارۀ زمین جلوگیری گردد.

1-چین (30 ٪)

پرجمعیت ترین کشور دنیا دارای بازار صادرات عظیمی است که شاهد رشد صنعت آن هستیم و به یک خطر جدی برای کره زمین تبدیل می گردد. فقط در پنج استان در کشور چین که میزبان بیشتر این صنایع هستند، دی اکسیدکربن بیشتری نسبت به سایر کشور های دنیا ساطع می گردد. در نتیجه، در سال های اخیر، پکن هشدار های قرمز مداومی را برای آلودگی محیط زیست تجربه نموده است.

چین عظیمترین کشور آلوده نماینده هوا شناخته شده است. میزان انتشار دی اکسید کربن در هوا توسط چین حدود دو برابر آمریکا یعنی 10357 میلیون تن در سال برآورد شده است.

2-ایالات متحده آمریکا (15 ٪)

آمریکا عظیمترین قدرت صنعتی و تجاری دنیا است. اگرچه در چند وقت اخیر مهمترین اقدامات برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را به دنبال داشته، اما در عمل بیشتریت آن ها ناکافی بوده است. سطح آلودگی آن محدود به شهر های عظیم نیست. بسیاری از مناطق روستایی نیز متوجه عواقب این آلودگی شده اند.

آمار های منتشرشده از سوی پروژه دنیای کربن نشان می دهد این کشور سالانه 5414 میلیون تن دی اکسید کربن در هوا منتشر می نماید و بدین ترتیب نقش مهمی در تخریب محیط زیست و گرم شدن هوا دارد.

3-هند (7 ٪)

به گفته سازمان دنیای بهداشت، از بین 15 شهر آلوده در دنیا، 14 شهر متعلق به کشور هند است. این کشور از سال 1981 قانونی را برای محافظت از کیفیت هوا وضع نموده است، اما سوزاندن سوخت های فسیلی به طور قابل توجهی رشد نموده و در نتیجه هند مقام سوم را در رتبه بندی آلوده ترین کشور ها در دنیا به خود اختصاص داده است.

هند با انتشار 2274 میلیون تن دی اکسید کربن در رتبه سومین کشور آلوده نماینده هوا، روسیه با 1617 میلیون تن در رتبه چهارم، ژاپن با فراوری 1237 میلیون تن در رتبه پنجم، و آلمان با فراوری 798 میلیون تن در رتبه ششم از این نظر قرار گرفته اند.

4-روسیه (5 ٪)

عظیمترین کشور دنیا از نظر جغرافیایی به دلیل وابستگی زیاد به محصولاتی مانند نفت، زغال سنگ، گاز و سوخت های فسیلی در این رتبه بندی ظاهر می گردد. همچنین، این کشور در چند دهه گذشته چندین مورد اضطراری زیست محیطی را تجربه نموده و دچار سطح بالای جنگل زدایی و شکار حیوانات است.

5-ژاپن (4 ٪)

خاتمه، قدرت عظیم دیگر آسیا پس از چین این فهرست را تکمیل می نماید. ژاپن عظیمترین مصرف نمایندۀ سوخت های فسیلی در دنیا و پنجمین انتشار دهنده گاز های گلخانه ای است. این شرایط به دلیل سطح بالای توسعه شهری و صنعت است که به نظر می رسد اهمیت کمی برای طبیعت دارد.

ایران هفتمین کشور آلاینده دنیا

بر اساس گزارش ها ایران نیز بین 10 کشور عظیم آلوده نماینده هوا قرار گرفته است. برآورد های پروژه دنیای کربن نشان می دهد ایران سالانه 648 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در هوا منتشر می نماید و در رتبه هفتم دنیا از این نظر قرار گرفته است.

در حالی که کشور هایی مثل چین، آمریکا و ژاپن عمدتاً به دلیل فعالیت های صنعتی باعث انتشار گاز های گلخانه ای در هوا می شوند ایران به دلیل مصرف بی رویه سوخت های فسیلی در منازل و همچنین پرت گاز در میادین نفت و گاز در صندلی هفتم دنیا از نظر انتشار گاز های گلخانه ای در هوا قرار گرفته است.

پس از ایران، عربستان با انتشار سالانه 601 میلیون تن دی اکسید کربن در دنیا به عنوان هشتمین کشور آلوده نماینده هوا، کره جنوبی با 592 میلیون تن در رتبه نهم و کانادا با 557 میلیون تن در رتبه دهم از این نظر قرار گرفته اند.

منبع: فرادید
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1442

به "آلاینده ترین کشور های دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلاینده ترین کشور های دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید