کتاب ها چند دسته دارند؟

به گزارش مجله پارمیسفان، برخی از کتاب های داستانی روایتی تاریخی دارند یعنی اتفاق اصلی داستان در خلال یک واقعۀ تاریخی روی می دهد.

کتاب ها چند دسته دارند؟

به گزارش ، اگر در پی خرید حضوری یا اینترنتی کتاب هستید و نمی دانید چه بخوانید، حق دارید! کتاب ها در دسته بندی های مختلف زیادی قرار می گیرند و خیلی آسان نیست که بتوان برایشان حد و مرز قائل شد، چون کتاب گزیده ای از خود زندگی است و حد و مرز مشخص کردن برای جنبه های زندگی آن قدر ها هم آسان نیست.

با تمام این حرف ها به صورت کلی کتاب ها را می توانیم به دو دستۀ داستانی و غیر داستانی تقسیم بندی کنیم.

مطالعۀ ادبیات داستانی (رمان و داستان کوتاه) فواید بسیاری دارد، از درمان استرس گرفته تا تقویت تخیل و وسعت دادن به دایرۀ لغات ما. کتاب های غیر داستانی هم که بطور مستقیم درک و اطلاعات ما را بالاتر می برند.

بعضی از کتاب های داستانی روایتی تاریخی دارند یعنی اتفاق اصلی داستان در خلال یک واقعۀ تاریخی روی می دهد و نویسنده ضمن آنکه نگاهی به آن دورۀ تاریخی دارد، داستان را پیش می برد. این کتاب ها لزوما بازگو نمایندۀ تمام واقعیات تاریخی نیستند، اما برای آن دسته از افراد که می خواهند ضمن لذت بردن از یک داستان پرکشش، جنبه هایی از تاریخ را هم ببینند گزینۀ مناسبی است، رمان سینوهه، پزشک فرعون؛ یا رمان راز داوینچی دو نمونه رمان تاریخی خوب هستند.

بعضی رمان ها در دلشان یک موضوع فلسفی را پیش می کشند و کمی چالش برانگیزتر ظاهر می شوند. این رمان ها در نزد خوانندگان جدی ادبیات بسیار محبوب هستند و بیشتر رمان های عظیم تاریخ در این دسته قرار می گیرند.

محفل فلسفی یکشنبه ها، دنیای سوفی و شازده کوچولو در این دسته قرار می گیرند.

بعضی از کتاب ها ما را به سفر های اکتشافی می برند و بعضی از قضایای علمی را به میان می کشند. این کتاب ها بسیار هیجان انگیزند و بیشتر در آینده سیر می نمایند و از آنجا که بر مبنای تخیل نویسنده شان خلق شده اند به آن ها اسم علمی - تخیلی داده اند، مانند داستان های ژول ورن. آیزاک آسیموف.

خواندن داستان های جنایی، پلیسی و معمایی هم در نوع خود جالب است. پیچیدگی های این نوع داستان ها فکر را به شدت درگیر می نماید و خواننده را برای حل معما به چالش می کشد. داستان های هرکول پوآرو و خانم مارپل از این نوع هستند.

در اغلب این داستان ها پای موجودات عجیب و خیالی، ارواح یا زامبی ها درمیان است و در بعضی دیگر ممکن است قهرمان داستان در تلۀ اوهام و خیالات خود به دام افتاده باشد (روان شناختی)، بعضی داستان های معمایی هم می توانند شما را بترسانند. دانشمندان می گوید حدی از ترس برای تحریک سلسه اعصاب ما مفید است، پس بد نیست کمی هیجان بیشتر قاطی زندگی روزمره مان بکنیم و برای اینکار می توانیم کتاب هایی از استفن کینگ و ادگار آلن پو بخوانیم و برخود بلرزیم. اگر هم نوجوان هستید شاید کتاب های دارن شان به مذاقتان خوش بیاید.

هری پاتر، هابیت و ارباب حلقه ها نمونه های مشهوری در این سبک هستند. اساس این داستان ها بر سحر و جادو راسخ است. مطالعۀ داستان های فانتزی شاید بیش از دیگر سبک های رمان ما را از واقعیت موجود دور کند و باعث تمدد اعصاب گردد، شاید راز محبوبیتش هم در همین است.

کتاب های کمیک یا مصور به کتاب هایی گفته می گردد که در آن ها عکس و متن در کنار هم داستان را پیش می برند. مثال پرطرفدار این ژانر، کتاب های مصور تن تن است که هم بسیار بامزه هستند و هم هیجان انگیز. بعضی از رمان های عظیم دنیا هم در شکل و شمایل کتاب های مصور خلاصه و بازنشر شده اند، مثل مجموعۀ درجستجوی زمان از دست رفته که رمان سخت خوانی است، اما نوع مصور آن را همه می توانند بخوانند و خلاصه هم فال است و هم دیدن. اگر حوصله یا وقت خواندن رمان های قطور را ندارید، این گزینه را امتحان کنید.

این کتاب ها همواره و همواره هواداران خود را دارند. جین آستن یکی از نویسندگان محبوب این سبک است.

دسته ای از محبوب ترین نوع کتاب های غیرداستانی هستند. در سال های اخیر هم که چاپ سفرنامه ها در ایران حسابی پررونق شده است، کتاب های مارک و پلو، نیم دانگ پیونگ یانگ و 976 روز در پس کوچه های اروپا بعضی از محبوب ترین های این سبک در بازار کتاب ایران بوده اند.

مثل فیزیک کوآنتوم و اختر فیزیک؛ کتاب هایی در خصوص دانش های سیاسی، اجتماعی، تاریخی، کتاب های دینی، زبان شناسی و …. از رده کتاب های غیرداستانی هستند. در خصوص این دسته از کتاب ها، دانش نویسنده یا احاطۀ مترجم به موضوع کتاب مهم ترین نکته ای است که باید قبل از مطالعۀ کتاب به آن دقت کنید.

یک دستۀ دیگر از کتاب های غیرداستانی بسیار پرطرفدار که مخصوصا این روز ها در کشور ما اقبال به سمتش فراوان است، کتاب های انگیزشی و موفقیت است و همین میل فراوان هم باعث شده تا انبوهی از این کتاب ها به بازار سرازیر گردد که خب البته اتفاق مبارکی است. خودت را به فنا نده و هنر ظریف رهایی از دغدغه ها دو نمونه از کتاب های پرطرفدار این سال ها هستند.

منبع: خبر ببر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1791

به "کتاب ها چند دسته دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب ها چند دسته دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید