چگونه خشم در بچه ها را کنترل کنیم؟

به گزارش مجله پارمیسفان، خشم در بچه ها را می توان به یاری مصاحبه، ابراز محبت، آموزش تکنیک های مقابله با خشم و مهم تر از همه با الگوی مناسبی برای کودک بودن کنترل کرد.

چگونه خشم در بچه ها را کنترل کنیم؟

کنترل خشم در بچه ها این روزها سخت تر از گذشته شده است چرا که بسیاری از بازی های کامپیوتری و ویدیویی، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و حتی اخبار و حوادث دنیا، ابراز خشم و پرخاشگری را بیش از قبل عادی نشان داده و رفتار خشونت آمیز حتی گاهی در بعضی از برناهه ها و بازی ها تشویق نیز می گردد. تا جایی که بعضی از بچه ها حتی به این باور رسیده اند که خشونت یک رفتار درست و معقول بوده و در شرایط مختلف بهترین راهکار است. در این شرایط آموختن راه های کنترل خشم به بچه ها بسیار ضروری به نظر می رسد تا آنان خشونت طلب و پرخاشگر بار نیایند؛ آنچه که در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم.

راهکارهای کنترل خشم در بچه ها

به بچه ها خود یاد بدهید تا عصبانیت خود را تشخیص دهند و علایم آن را بشناسند تا بتوانند آن را کنترل نمایند. به آنها بگویید که خشم بر جسم و روانشان اثر می گذارد. وقتی خشمگین هستید ضربان قلبتان تندتر می زند. ممکن است نفس کشیدن برایتان سخت گردد و عضلات صورتتان سفت گردد. مشت خود را گره نموده و احساس کنید که می خواهید فریاد کشیده یا کسی را بزنید.

به کودکتان بگویید وقتی احساس خشم میکنی بهترین کار این است که آن را با کسی در میان بگذاری. با کسی که به او اعتماد داری مانند پدر، مادر، معلم یا دوست خوبت صحبت کن. در این صورت احساس بهتری پیدا خواهی کرد. اگر کودکتان در به کار بردن کلمات برای توصیف احساساتش مشکل دارد. به او خود یاد بدهید که به وسیله نقاشی کردن به بیان احساسات خود بپردازد. وقتی در این مورد نقاشی کشید در خصوص احساسات افراد و اشیا درون نقاشی از او بپرسید.

برای کنترل خشم در بچه ها راه های مقابله با خشم را بیاموزید. برای این کار زمانی را انتخاب کنید که آمادگی لازم برای پذیرش مطلب را دارد. سعی نکنید وقتی کودکتان در اوج ناراحتی و عصبانیت است به او راه های آرام شدن را بیاموزید. تکنیک هایی نظیر نفس عمیق کشیدن، تا ده شمردن، استراحت کردن، با اسباب بازی دلخواه بازی کردن، به اتاق خود رفتن و به موسیقی ملایم گوش دادن را به او بیاموزید. وقتی کودکتان عصبانی است از تذکر شفاهی به او بپرهیزید.

به بچه ها خود بگویید که خشمگین شدن امری طبیعی است خصوصا زمانی که کسی احساسات شما را جریحه دار نموده باشد. ممکن است به فکر انتقام دریافت بیفتید اما این کار، مشکل شما را حل نخواهد کرد. چرا که فکر کردن و بعد صحبت کردن با کسی که شما را خشمگین نموده بهتر از انتقام جویی است.

ایفای نقش یکی از بهترین تمرینات برای کنترل خشم است. از کودک خود بخواهید موقعیتی را که موجب عصبانیت او می گردد را تصور کند و سپس راهکار های ممکن را به ذهن بیاورد. شما می توانید نقش دوستی که او را عصبانی می نماید را بازی کنید و در حین بازی پاسخ بدون پرخاشگری را به او بیاموزید. ممکن است لازم باشد تا ایفای نقش را در چندین موقعیت تمرین کنید. ایفای نقش برای بچه ها در هر سنی مفید است. بچه ها کوچکتر به آن وانمود کردن می گویند. بعد از ایفای نقش کودک را به خاطر علاقه اش به کنترل خشم تشویق کنید.

صحبت کردن با کودک در خصوص خشم و عصبانیتش زمانی که هنوز خشمگین است اشتباه می باشد و ممکن است خشم کودک را دوباره برانگیزد. بهتر است به او بگویید هر زمان آماده تبادل نظر شدی به من خبر بده و در آن زمان با او صحبت کنید. تبادل نظری خود با کودک را با این پرسش آغاز کنید که چطور شد عصبانی شدی؟ در خصوص بچه ها بزرگتر می توان پرسید چه چیزی تو را خشمگین کرد. اگر می بینید در بیان خشم خود دچار مشکل است او را هدایت و یاری کنید. همچنین می توانید در ادامه از کودک سوال کنید که به جای عصبانیت چه کار دیگری می توانسته انجام دهد اما انجام نداده است. برای بسیاری صحبت کردن در خصوص خشم راه مفیدی برای یادگیری کنترل خشم در بچه ها می باشد.

بعضی از والدین خیلی سریع از کوره در می فرایند و خشم خود را برزو می دهند. این رفتار صرفا به کودک یاد می دهد که آنها نیز موقع عصبانیت چنین رفتاری داشته باشند. تا زمانی که خودتان الگوی مناسبی در کنترل خشم نباشید نمی توانید کنترل کردن خشم را به کودکتان بیاموزید. شرح شفاهی برای بچه ها جهت کنترل خشم در بچه ها کفایت نمی نماید. بلکه باید آن را علنا مشاهده نمایند. ضروری است شما برای آنها یک الگوی عملی باشید.

وقتی کودکتان با عصبانیت با شما برخورد می نماید، سعی کنید آرام باشید و او را سرزنش نکنید. در صورت احتیاج موقعیت را ترک نموده و قدم بزنید. اگر شما نیز متقابلا خشمگین بشوید در واقع برای کودک خود الگوی خشم و عصبانیت خواهید شد و کودک شما نحوه کنترل خشم را یاد نخواهد گرفت بلکه در عوض ممکن است به فکر انتقام و تلافی نیز باشد. آنها کنترل عصبانیت خود را به وسیله مشاهده رفتار و کردار شما موقع خشم یاد خواهند گرفت.

نکات مهم درمورد خشم در بچه ها

  • به دنبال روش هایی باشد که موجب افزایش هوش هیجانی کودک گردد. مثلا به او بیاموزید که احساسات خود را کنترل نموده و احساسات دیگران را پذیرا باشد. مسلط بودن به این مهارت اعتماد به نفس کودک را بالا برده و یاری می نماید با دید عمیق تر به مسایل بتواند مسائل خود را بدون توسل به زور و خشونت حل نماید.
  • بعضی از بچه ها چون احساس تنهایی می نمایند افسرده و ناراحت می شوند و این منجر به افزایش پرخاشگری و خشم در بچه ها می گردد. با کلام محبت آمیز با او صحبت کنید. با حرف زدن و گوش دادن به صحبت های بچه ها می توانید مانع پرخاشگری بچه ها شوید.
  • اگر در خصوص محتوای یک برنامه تلویزیونی مطمئن نیستید به همراه کودک به تماشای آن بپردازید (بهترین معیار برای خوب بودن یاد بد بودن یک برنامه این است که ببینید آیا بچه ها تحت تاثیر آن قرار می گیرد و خشونت را تقلید می نماید یا نه. اگر می بینید که تحت تاثیر برنامه تلویزیونی قرار گرفته باید از دیدن آن برنامه در آینده منع گردد).
  • بچه های که مجذوب خشونت های رسانه ای می شوند احتمال زیادی دارد که در آینده خشونت طلب و پرخاشگر باشند.
  • قبل از اینکه بچه هاتان فیلمی را ببیند قبلا آن را خودتان مورد مشاهده قرار بدهید.
  • اگر از تلویزیون برنامه خشونت آمیزی پخش می گردد فورا کانال را تغییر دهید.
  • احتمال پرخاشگری بچه های که نسبت به حیوانات خشونت روا می دارند بیشتر است.
  • همواره و همه حال در خصوص بچه ها هوشیار باشید مخصوصا در دوران نوجوانی.
  • اهمیت خوب بودن و درست بودن را به بچه هاتان گوشزد کنید.
  • در صورتی که نتوانید پرخاشگری و خشم در بچه ها خود را کنترل کنید بهتر است در این زمینه از یک متخصص یاری بگیرید.
منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1310

به "چگونه خشم در بچه ها را کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خشم در بچه ها را کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید