پروژه ای که چین را قدرت اول دنیا می نماید

به گزارش مجله پارمیسفان، مرحله دوم پروژه یک جاده یک کمربند امروز در چین افتتاح شد. آیا این جاده آغازی بر تسلط چین بر دنیا است؟

پروژه ای که چین را قدرت اول دنیا می نماید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از وب سایت شبکه خبری راشاتودی دومین مجمع بین المللی کمربند و جاده با حضور 37 تن از رهبران کشورهای دنیا و مقام ها و فرستاده های چندین کشور دیگر از 25-27 آوریل در شهر پکن برگزار می گردد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که سخنران این مراسم بود در اینباره گفت: جامعه بین الملل باید با ظهور سیاست حمایت از صنایع داخلی و تحریم های غیر قانونی یکجانبه پاسخ دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه نشست کمربند و جاده در پکن گفت: بسیار مهم است که به خطرات از هم پاشیدن فضای سیاسی، اقتصادی و فناوری دنیا، تشدید سیاست حمایت از صنایع داخلی با استفاده مکرر تحریم های یکجانبه غیرقانونی و حتی بدتر از آن، جنگ های تجاری که با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل به خطرناک ترین شکل ممکن اعمال شده اند، پاسخ موثر دهیم.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس وعده داد که کشورش از استانداردهای سطح بالای اقتصادی برای پیشبرد ابتکار عمل زیرساختی کمربند و جاده استفاده خواهد نمود.

او گفت: پکن خواستار یک همکاری باز، پاک و سبز برای این پروژه همراه با تحمل صفر نسبت به فساد است.

شی جینپینگ تاکید نمود: این ابتکار عمل قرار نیست یک باشگاه انحصاری باشد و حامی توسعه و موفقیت مشترک است.

از جمله رهبران شرکت کننده در این اجلاس، روسای جمهور بلاروس، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و نخست وزیرهای ایتالیا، پاکستان، میانمار و اتیوپی هستند. همچنین انگلیس، آلمان و فرانسه مقامهایی در سطح وزیران خود را برای شرکت در این اجلاس فرستاده اند اما از آمریکا هیچ مقامی قرار نیست در این اجلاس شرکت داشته باشد.

پروژه زیرساختی کمربند و جاده مشهور به جاده ابریشم جدید در سال 2013 از سوی چین شروع شد و در حالی که در آنها سال تنها 64 کشور توافقات در راستای حمایت از این پروژه امضا نموده بودند اکنون تعداد این کشور ها به 115 عدد رسیده است.

این طرح چیست و به چه منظور دغدغه رهبران دنیا شده است؟

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شرق آسیا در کافه خبر خبرنگاران در این خصوص گفت:

چین طرحی را تحت عنوان یک کمربند یک جاده اجرایی نموده است. این طرح به این صورت است که بخشی از جنوب چین از ویتنام، میانمار،مالدیو، سریلانکا رد می گردد و هند را دور می زند تا به بندر گوادر برسد. لازم به ذکر است که این طرح رشته مروارید نام دارد.

برنامه چین این است که این کمربند را از کاشغر به بندر گوادر متصل کند که این اتصال تنها جاده نیست؛ پیش بینی شده که یک خط راه آهن، خط لوله نفت و گاز و از طرفی دیگر شعباتی به وسیله قزاقستان، قرقیزستان می آید که به ترکمنستان و ایران متصل می گردد و در نهایت به سمت عمان و خلیج فارس کشیده می گردد. شعبه دیگر نیز از طرف آذربایجان، گرجستان به سمت اروپای شرقی می رود.

در واقع این پروژه ای است که برآورد شده است در قرن بیست یکم چین را به قدرت اول دنیای تبدیل کند، در قدرت های دنیا منطقه مکران صندلی بسزایی پیدا نموده است به دلیل اینکه چین از این کانال است که می تواند از ندربان قدرت دنیای بالا برود و در 30 سال آینده آمریکا را کنار بزند.

با تور چین سفر کنید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 169

به "پروژه ای که چین را قدرت اول دنیا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه ای که چین را قدرت اول دنیا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید