آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا نگران است

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران: بازگشایی بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و مستقر شدن نیروی دریایی چین در اقیانوس هند، پکن را قادر می سازد تا فعالیت های دریایی هند و آمریکا را زیر نظر بگیرد.

آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا نگران است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از داون، شی جین پینگ رئیس جمهور چین طی سفر خود به پاکستان قراردادهای همکاری در زمینه های انرژی و پروژه های زیرساختاری برای ایجاد جاده ها و تسهیل حملو نقل و معاملات جدید در سراسر آسیا را به امضا خواهد رساند.

همچنین سفر رئیس جمهور چین باعث بوجود آمدن نگرانی هایی شده است. از آنجایی که این سفر قرار بود در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی انجام گردد، اما به دلیل اوضاع امنیتی اسلام آباد در حالی به تاخیر افتاد که دولت پاکستان نمی خواست تا اتفاق غیرمنتظره ای در طول این سفر رخ دهد.

با امضاء کردن طیف وسیعی از قراردادهای همکاری از جمله انرژی و توافقنامه های تجاری دیگر، رئیس جمهور چین طی این سفر بندر گوادر بلوچستان را بازگشایی خواهد نمود. این بندر که بخشی از راهروی 3 هزار کیلومتری اقتصادی و استراتژیک پاکستان و چین تلقی می گردد، می تواند منطقه را از لحاظ تجاری، توسعه ای و سیاسی پویا کند.

بندر گوادر زمانی بخشی از کشور عمان بود که در سال 1958 میلادی به پاکستان فروخته شد و این منطقه استراتژیک نزدیک خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته است که به وسیله آن تقریبا 40 درصد نفت دنیا عبور می نماید.

ساخت و فعال کردن این بندر چند میلیارد دلاری در گوادر در سال 2013 میلادی به یک شرکت چینی واگذار شده بود.

بعضی از کارشناسان بر این باورند که آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا بیش از پیش نگران است.

این کارشناسان معتقدند که با بازگشایی این بندر و مستقر شدن نیروی دریایی چین در اقیانوس هند، پکن را قادر می سازد تا فعالیت های دریایی هند و آمریکا را زیر نظر بگیرد.

در حالی که این توافقنامه تجاری ممکن است برای پاکستان حیاتی باشد، اما چین نیز برنامه های زیادی برای تقویت بازوی اقتصادی خود دارد.

بعضی از مقامات چین این توافقنامه را پروژه شاخص سیاست های خارجی خواندند که به دنبال اتصال چین به بازارهای آسیا، اروپا و دیگر مناطق می باشد.

میشل کوگلمن عضو ارشد مرکز وودرو ویلسون مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: چین این بندر را بدون هدف ایجاد نمی نماید و این کشور با توافق ایجاد و تامین اقتصادی این بندر به دنبال هدفی به غیر از ساخت جاده و بندر می باشد.

بعضی دیگر از کارشناسان بر این باورند که این ابتکار انسجام و همبستگی بزرگی را در این منطقه بوجود می آورد.

میشل کولگمن گفت: همزمان با این توافقنامه، جاده ابریشم رقابت میان چین و آمریکا بخصوص هند را بیشتر می نماید.

وی ادامه داد: چین با افزایش سرمایه گذاری های خود در بیشتر مناطق آسیای مرکزی خواهان گسترش نفوذ خود است.

عضو ارشد مرکز وودرو ویلسون اضافه کرد: هند مدت هاست چشم خود را بر دارایی های انرژی موجود در آسیای مرکزی و افغانستان با وجود اینکه چین بعضی از این دارایی ها را در سال های اخیر بدست آورده، دوخته است. آمریکا نیز ابتکار جاده ابریشم خود را در این منطقه مطرح نموده است.

هند در خصوص رشد سرمایه گذاری چین در پاکستان به ویژه درباره قرارداد تامین اقتصادی جدید این دو کشور در زمینه راکتورهای هسته ای نگران است.

همچنین لازم به ذکر است پاکستان اضافه کردن 4 نیروگاه هسته ای جدید تا سال 2023 میلادی که توسط چین تامین اقتصادی می گردد را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس جمهور چین پس از ورود به اسلام آباد گفت: هدف ملاقات وی از پاکستان برای تقویت دوستی پکن و اسلام آباد بوده است.

در عین حال، نخست وزیر پاکستان نیز رئیس جمهور چین را دوست صمیمی خواند و گفت: پکن و اسلام آباد 51 توافقنامه در بخش های مختلف را به امضا رسانده اند و علاوه بر این، راهرو اقتصادی چین و پاکستان نیز منافع فراوانی برای ایالت های این کشور درپی خواهد داشت.

وی گفت: اسلام آباد خواهان روابط حسنه ای با همه کشورهای همسایه است. این درحالی است که روابط چین و پاکستان باوجود تحولات مختلف گسترش یافته است.

بر اساس اطلاعیه مشترک مقامات پکن و اسلام آباد، 8 پروژه مختلف در این ملاقاتها افتتاح و همچنین 5 پروژه های انرژی نیز کلید خورده است.

دولت پاکستان ملاقات دو روزه شی جین پنگ رئیس جمهور چین از اسلام آباد را برای توسعه اقتصادی این کشور با اهمیت می دانند.

بر اساس گزارش ها، مقامات اسلام آباد و پکن در این ملاقات توافقنامه های 28 میلیارد دلاری را امضا خواهند کرد.

مقامات اسلام آباد و پکن طی ملاقات رئیس جمهور چین، دستکم 32 پروژه را بر اساس توافقنامه 45 میلیارد دلاری راهرو اقتصادی چین و پاکستان به امضا خواهند رساند.

وزارت آب و برق پاکستان نیز 15 پروژه، وزارت خزانه داری 5، وزارت برنامه ریزی 4، وزارت بنادر و کشتیرانی 2، کمیسیون انرژی اتمی پاکستان 3، وزارت علوم و تکنولوژی 1، وزارت راه آهن یک و وزارت نفت نیز یک پروژه را با مقامات چینی به امضا خواهد رساند.

این نخستین ملاقات رئیس جمهور چین در 9 سال گذشته است.

دولت پاکستان امیدوار است که رئیس جمهور چین توافقنامه ای درمورد همکاری این کشور در پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را نیز به امضا برساند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 639

به "آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا نگران است" امتیاز دهید

1 کاربر به "آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا نگران است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا از نفوذ چین در جنوب آسیا نگران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید