گردشگری درمانی، آمار و واقعیت ها

به گزارش مجله پارمیسفان، سفر بیماران از کشورهای توسعه یافته به سایر نقاط جهان برای مسائل پزشکی و درمانی، اغلب برای یافتن درمان با هزینه پایین، توریسم بهداشتی/ درمانی نامیده می گردد. در کشورهای کمتر توسعه یافته، خیلی از بیماران به دلیل کمبود یا در دسترس نبودن امکانات پزشکی در کشور خودشان، مجبور به سفر به کشورهای توسعه یافته می شوند؛ اما همانطور که در تعریف اشاره شد، توریسم درمانی با این گونه سفرها متفاوت است. خدماتی که به نوعی مسافران به دنبال آن هستند، شامل عملهای پیشرفته از قبیل جراحی مفصل (مفصل ران/مفصل زانو)، عمل قلب، جراحی دندان و عمل زیبایی می گردد. افرادی که دچار اختلالات ژنتیکی نادر هستند، معمولا به کشورهایی سفر می نمایند که در درمان این گونه از بیماری ها بهتر شناخته شده باشد. بعضی از مسافران نیز برای درمان های سنتی، طب سوزنی، هیپنوتیزم درمانی و … به سایر کشورها سفر می نمایند. بالغ بر 50 کشور، توریسم درمانی/ بهداشتی را به عنوان یک صنعت ملی شناخته اند.

گردشگری درمانی، آمار و واقعیت ها

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا مهر 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تاریخچه

اولین نمونه ثبت شده از توریسم درمانی به هزاران سال پیش باز می گردد، زمانی که مهاجران یونانی از سراسر سرزمین های مدیترانه ای به قلمرویی کوچک و مقدس در خلیج سارونیک به نام اپیداوریا سفر می کردند. جایی که به عنوان سرزمین مقدس الهه درمان و شفا، آسکلپیوس، شناخته می شد. گاهی چشمه های آب معدنی نیز به عنوان اولین شکل توریسم درمانی شناخته می شوند. برای مثال در قرن هجدهم در انگلستان بیماران برای علاج بیماری هایی مانند نقرس، برنشیت و مرض کبد به چشمه های آب معدنی مراجعه می کردند.

کدام کشورها بیشترین مراجعه را به عنوان مقصد سفرهای درمانی دارند؟

هنـد:

مرکز عمل های قلبی و جراحی های ارتوپدی در سطح بین المللی که سالیانه 2.3 میلیارد دلار از توریسم درمانی فراوری درآمد می نماید.

مکزیک:

هزینه عمل های کاهش وزن و زیبایی در این کشور ارزان است.

سنگاپور:

سیستم درمانی این کشور در صندلی خوبی قرار گرفته است و به خصوص در درمان سرطان و کشت سلولی خدمات خوبی ارائه می دهد.

تایلند:

این کشور هرساله فقط 30000 آمریکایی برای انجام جراحی های مختلف به خود جذب می نماید. تایلند جراحان معتبر زیادی دارد که عضو کمیسیون پزشکی

بین المللی هستند.

برزیل:

این کشور خانه جراحان زیبایی در جهان می باشد.

کره جنوبی:

این کشور مرکز جراحان زیبایی است. همچنین مقصدی برای بیماران نخاعی و سرطانی است. کره جنوبی جراحان معتبر زیادی دارد که عضو کمیسیون پزشکی بین المللی هستند.

ترکیه:

پزشکان زیادی که در اروپا و آمریکا آموزش دیده اند، خدمات درمانی از قبیل جراحی قلب، سرطان، ارتوپدی و لیزر چشم را فراهم نموده اند.

سایر کشورها از قبیل کاستاریکا، مجارستان و . . .

چرا این کشورها؟

ایجاد یک مقصد درمانی در سطح جهانی کاری بسیار پیچیده و سخت است. ما عوامل مختلفی را در نظر می گیریم. از جمله:

سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در زیرسازی واحدهای درمانی

تضمین کیفیت، شفافیت در کار

شفافیت سیاسی و ثبات اجتماعی

زیربنای عالی در صنعت گردشگری

اعتبار در پیشرفت های پزشکی

سابقه نوآوری ها و موفقیت های پزشکی

تکنولوژی های درمانی جدید و مدرن

در دسترس بودن کارمندان با تجربه و آموزش دیده در سطح بین المللی

مسافران در پی چه احتیاجهای درمانی می باشند؟

عمل زیبایی

دندانپزشکی (عمومی، جراحی، زیبایی)

قلبی- عروقی (آنژیو، پیوند، CABG)

ارتوپدی (مفصل و ستون مهره ها، درمان های ورزشی)

سرطان (معمولا به عنوان آخرین گزینه)

نا باروری

کاهش وزن

آزمایش ها، اسکن ها و … برای نظر مجدد پزشکان

این بازار چقدر بزرگ است؟

یافتن جواب این سوال می تواند کمی مشکل باشد؛ زیرا در میان شرکت های تحقیقاتی بزرگ جهان، پیش بینی ها و تخمین ها به طور گسترده ای متفاوت هستند. این اختلاف بیشتر به خاطر تناقض در تعریف عبارت سفر درمانی است. همینطور داده های درست و قابل اتکا نیز کم می باشند. تعریف ما از مسافر درمانی هر کسی است که به آن طرف مرزها به هدف دریافت درمان سفر می نماید. اما توریست هایی که احتیاج اورژانسی دارند، کسانی که از کشور خود تبعید می شوند و یا همراهان بیماران را در نظر نمی گیریم.

حجم این بازار بزرگ در جهان، بین 24 تا 40 میلیارد دلار می باشد و این درآمد براساس 8 میلیون بیماری است که به طور تقریبی بابت هر ویزیت به طور میانگین، 3 تا 5 هزار دلار خرج می نمایند. این درآمد شامل کلیه هزینه های پزشکی، اقامت، نقل و انتقال و سایر هزینه های مرتبط می گردد.

به عنوان مثال می توان تخمین زد که در سال 2013 حدود 900 هزار آمریکایی برای مسائل پزشکی به سایر کشورها سفر نموده اند.

آیا این بازار در حال رشد است؟

بله. سن مردم همواره در حال افزایش است؛ بنابراین دسترسی به منابع درمانی با کیفیت کمتر می گردد. تخمین زده می گردد که نرخ رشد بازار توریسم درمانی، بین 15 تا 25 درصد در حال افزایش می باشد و بیشترین نرخ رشد برای مناطق شمال، جنوب شرق و جنوب آسیا می باشد.

شما چقدر می توانید صرفه جویی کنید؟

اگر هزینه های درمان را در کشور آمریکا معیار کار خود قرار دهیم، درصد صرفه جویی در هزینه های پزشکی در کشورهای مطرح شده، به این صورت می باشند:

برزیل : 25 تا 40 درصد مکزیک : 40 تا 65 درصد

کاستاریکا : 40 تا 65 درصد سنگاپور : 30 تا 45 درصد

هند : 65 تا 90 درصد تایوان : 40 تا 55 درصد

کره : 30 تا 45 درصد ترکیه : 50 تا 65 درصد

مالزی : 65 تا 80 درصد

منبع : Patientsbeyondborders.com

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 724

به "گردشگری درمانی، آمار و واقعیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری درمانی، آمار و واقعیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید