ویتامینی از جنس خورشید

به گزارش مجله پارمیسفان، همانطور که می دانید یکی از ویتامین هایی که به راحتی در اختیار بشر قرار داده شده، ویتامینD می باشد که با در معرض قرار دادن پوست در برابر خورشید به دست می آید.

ویتامینی از جنس خورشید
فایده های ویتامین D برای سلامتی چیست؟

چکیده:

همانطور که می دانید یکی از ویتامین هایی که به راحتی در اختیار بشر قرار داده شده، ویتامینD می باشد که با در معرض قرار دادن پوست در برابر خورشید به دست می آید. این ویتامین به حفظ استخوان ها، داشتن دندان های سالم و جلوگیری از دیابت و سرطان یاری می نماید. در این مقاله به آنالیز اهمیت این ویتامین و خطرات ناشی از کمبود آن می پردازیم.

تعداد کلمات : 1663 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه

نویسنده: مگان واررندر

مترجم: علی مهربانی

مقدمه:

ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب هم شناخته می گردد، به وسیله بدن به عنوان پاسخ به نور خورشید فراوری می گردد؛ بعلاوه می تواند در غذا یا با مکمل ها مصرف گردد. داشتن ویتامین D کافی به چندین علت دارای اهمیت است، از جمله حفظ استخوان ها و دندان های سالم؛ بعلاوه می تواند ما را در برابر طیف وسیعی از شرایط مانند سرطان، دیابت نوع 1 و انقباض بافت ها محافظت کند.

ویتامین D نقش های متعددی در بدن دارد، از آن جمله است:

حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها.

حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن، مغز و سیستم عصبی.

تنظیم سطح انسولین و یاری به مدیریت دیابت.

حمایت از عملکرد ریه و سلامت قلب و عروق.

تأثیر در ژن های درگیر در توسعه سرطان.

ویتامین D چیست؟

ویتامین Dدر حقیقت، ویتامین نیست. با وجود نام، ویتامین D یک پروهورمون در نظر گرفته می گردد و در واقع یک ویتامین نیست. ویتامین ها مواد مغذی هستند که نمی توانند به وسیله بدن فراوری شوند و بنابراین باید به وسیله رژیم غذایی ما دریافت بشوند.

با این حال، ویتامین D می تواند به وسیله بدن ما سنتز شده، زمانی که نور خورشید به پوست ما می تابد. تخمین زده شده است که قرار گرفتن مستقیم پوست بدن در معرض نور خورشید به مدت 5 تا 10 دقیقه 2-3 بار در هفته به بیشتر مردم یاری می نماید تا ویتامین D کافی فراوری نمایند، اما ویتامین D به سرعت از بین می رود، به این معنی که فروشگاه ها می توانند خصوصا در فصل زمستان یاری کار خوبی باشند. مطالعات اخیر نشان داده است که درصد قابل توجهی از جمعیت دنیا، ازکمبود ویتامین D رنج می برند.

مزایای ویتامین D برای سلامتی

در این بخش به مزایای بالقوه ویتامین D برای سلامتی ، از جمله یاری به سلامت استخوان ها و پیشگیری از سرطان های احتمالی، اشاره می گردد.

1- نقش ویتامین D در سلامتی استخوان ها

ویتامین D نقش مهمی در تنظیم کلسیم و حفظ سطح فسفر در خون دارد که دو عامل مهم برای حفظ سلامت استخوان ها به شمار می آیند. ما به ویتامین D برای جذب و بازگرداندن کلسیم در روده احتیاجمندیم،که در غیر این صورت کلسیم به وسیله کلیه ها دفع می گردد. کمبود ویتامین D در بچه ها می تواند باعث ایجاد بیماری نرمی استخوان گردد؛ بیماری ای که به وضوح به علت نرمی استخوان ها ظاهر می گردد. در بزرگسالان، کمبود ویتامین D بصورت پوکی استخوان ظاهر می گردد که منجر به تراکم استخوان و ضعف عضلانی می گردد. پوکی استخوان شایعترین بیماری استخوان در زنان یائسه یا مردان مسن است.

2- کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزا

بچه های که 1200 واحد ویتامین D در روز به مدت 4 ماه در طول زمستان دریافت می نمایند، خطر ابتلا به آنفولانزای A را بیش از 40 درصد کاهش می دهند.

3- کاهش خطر ابتلا به دیابت

چندین مطالعه میدانی نشان داده است که رابطه معکوس بین غلظت های ویتامین D در بدن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ترشح انسولین و قدرت تحمل گلوکز گردد. در یک مطالعه خاص، نوزادانی که 2،000 واحد در روز ویتامین D دریافت کردند، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را تا 88 درصد تا 32 سالگی کاهش دادند.

4- نوزادان سالم

بچه ها با فشار خون طبیعی که به میزان 2000 واحد ویتامین در روز دریافت کردند، به میزان قابل توجهی سفتی دیواره شریانی را بعد از 16 هفته کاهش دادند در مقایسه با بچه ها که فقط 400 واحد در روز دریافت نموده بودند. شرایط کمبود ویتامین D با خطر و شدت بیماری های آلرژیک دوران کودکی، از جمله آسم، التهاب پوست و اگزما مرتبط می باشد. ویتامینD ممکن است اثرات ضد التهابی گلوکوکورتیکوئید ها را افزایش داده و به عنوان یک درمان حمایتی برای افراد مبتلا به آسم مقاوم در برابر استروئید مفید باشد.

5- حاملگی سالم

زنان باردار که کمبود ویتامین D دارند، خطر ابتلا به پرکلامپسی را افزایش می دهند و احتیاج به سزارین دارند. کمبود ویتامین D سبب دیابت بارداری و واژینوز باکتریایی در زنان باردار می گردد. بعلاوه گفتنی است که سطح بالای ویتامین D در طول بارداری با افزایش خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودک در طی 2 سال اول زندگی همراه است.

6- پیشگیری از سرطان

ویتامین D برای تنظیم رشد سلول و ارتباط سلولی بسیار مهم است. بعضی مطالعات نشان داده اند که کلسیتریول (شکل فعالیت هورمونی ویتامین D) می تواند پیشرفت سرطان را، با رشد و تکامل عروق خونی نو در بافت سرطانی، افزایش مرگ سلول های سرطانی و کاهش تکثیر سلولی و متاستاز، کاهش دهد. ویتامین D بر بیش از 200 ژن انسان تاثیر می گذارد، که می تواند در صورت کمبود ویتامین D آسیب برساند.

کمبود ویتامین D هم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، اوتیسم، بیماری آلزایمر، التهاب مفاصل شدت آسم و آنفولانزای خوکی همراه است. با این وجود، قبل از اینکه این ارتباط ها اثبات شوند، مطالعات قابل اعتمادتری ضروری است. بسیاری از این مزایا به وسیله اثر مثبت ویتامین D بر روی سیستم ایمنی بدن رخ می دهد.

ویتامین D در حقیقت، ویتامین نیست. با وجود نام، ویتامین D یک پروهورمون در نظر گرفته می گردد و در واقع یک ویتامین نیست. ویتامین ها مواد مغذی هستند که نمی توانند به وسیله بدن فراوری شوند و بنابراین باید به وسیله رژیم غذایی ما دریافت بشوند. با این حال، ویتامین D می تواند به وسیله بدن ما سنتز شده، زمانی که نور خورشید به پوست ما می تابد.

میزان مطلوب جذب

میزان مورد احتیاج ویتامین Dبستگی به سن افراد دارد. میزان ویتامین Dتوصیه شده را می توان به دو روش مقدار گیری کرد: در میکروگرم (mcg) و واحد های بین المللی(IU). یک میکروگرم ویتامین D برابر با 40 وات ویتامین D است.

میزان جذب توصیه شده از ویتامین D در طول زندگی، در سال 2010 به وسیله موسسه پزشکی ایالات متحده (IOM) به روز شده است و در حال حاضر بدین گونه مطرح شده است:

نوزادان 0-12 ماه - 400 IU (10میکروگرم)

بچه ها 1-18 سال - 600 IU (15میکروگرم)

بزرگسالان به سن 70 تا 600 IU (15میکروگرم).

بزرگسالان بیش از 70 تا 800 IU (20میکروگرم).

زنان باردار یا شیرده - 600 IU (15میکروگرم).

کمبود ویتامین D

گرچه بدن می تواند ویتامین D ایجاد کند، دلایل زیادی وجود دارد که می تواند کمبود آن رخ دهد. به عنوان مثال رنگ پوست تیره تر و استفاده از کرم های ضد آفتاب، توانایی بدن برای جذب اشعه ماوراء بنفش (UVB) B از خورشید که برای فراوری ویتامین D احتیاج است را کاهش می دهد. کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید 30 (SPF) می تواند توانایی بدن برای فراوری ویتامین را تا 95 درصد کاهش دهد. برای آغاز فراوری ویتامین D، پوست باید به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار گیرد، نه با اینکه لباس پوشانده گردد.

افرادی که در منطقه ها شمالی یا منطقه های با آلودگی بالا زندگی می نمایند، در شب کار می نمایند و در طول روز در خانه می مانند، باید در صورت امکان از ویتامین D استفاده نمایند. نوزادانی که فقط با شیر مادرتغذیه می شوند، احتیاج به یک مکمل ویتامین D دارند، به ویژه اگر آنها دارای پوست تیره بوده یا اینکه کمتر در معرض نور خورشید باشند. آموزشگاه آمریکایی اطفال توصیه می نماید که تمام نوزادان شیرده روزانه 400 وات ویتامین D دریافت نمایند. قطره های مخصوص نوزادان در دسترس هستند. اگر چه می توان از مکمل های ویتامین D استفاده کرد، بهتر است هر گونه ویتامین یا مواد معدنی را به وسیله منابع طبیعی به دست آورید.

علائم کمبود ویتامین D

علائم کمبود ویتامین D ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مبتلا شدن به بیماری ها بیش از حد معمول.

احساس خستگی

استخوان درد و کمر درد.

حالت افسردگی.

ریزش مو.

درد عضلانی

اگر کمبود ویتامین D برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند منجر می گردد به:

چاقی

دیابت

فشار خون

افسردگی

فیبرومیالژیا

سندرم خستگی مزمن

پوکی استخوان

بیماری های نورودنراتیو، مانند بیماری آلزایمر

کمبود ویتامین D هم ممکن است در ایجاد بعضی از سرطان ها، به ویژه سینه، پروستات و سرطان روده بزرگ یاری کند.

منابع غذایی ویتامین D

نور خورشید رایج ترین و کارآمدترین منبع ویتامین D است. ثروتمندترین منابع غذایی ویتامین D روغن ماهی و ماهی چرب است. در اینجا یک فهرست از غذاهایی با سطوح خوب ویتامین D وجود دارد:

روغن کبد کدو، 1 قاشق غذا خوری: 1،360 واحد

شاه ماهی، تازه، خام، 4 اونس: 1،056 واحد

شمشیرماهی، پخته شده، 4 اونس: 941 واحد

قارچ ماتیک خام، 1 فنجان: 786 عدد

ماهی قزل آلا خوراکی، پخته شده، 4 اونس: 596 واحد

ساردین، کنسرو شده، 4 اونس: 336 واحد

شیر خشک غنی شده، 1 فنجان: 120 واحد

تن، کنسرو شده ، 3 اونس: 68 واحد

تخم مرغ، مرغ، 44 واحد

بیشتر بدانید : عوارض مصرف زیاد ویتامین D

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین D

حد بالای سطح توصیه شده برای ویتامین 4000 D واحد در روز است. با این حال، موسسه ملی سلامت (NIH) پیشنهاد نموده است که مصرف روزانه کمتر از 10000 واحد از ویتامین D در در روز خطرناک است. مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به آهکی شدن بیش از حد استخوان ها و سخت شدن رگ های خونی، کلیه، ریه ها و قلب گردد. شایع ترین علائم زیادی ویتامین Dسردرد و حالت تهوع است. اما بعلاوه می تواند شامل کاهش اشتها، خشکی دهان، استفراغ، یبوست و اسهال باشد.

بهتر است ویتامین D مورد احتیاج خود را از منابع طبیعی دریافت کنید. هنگام انتخاب مکمل ها، نام تجاری خود را با دقت انتخاب کنید زیرا FDA ایمنی یا خلوص مکمل ها را نظارت نمی نماید. یک رژیم غذایی یا الگوی غذای کامل است که در پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامت بسیار مهم است. بهتر است یک رژیم غذایی با انواع مختلف بخورید تا اینکه فقط یک ماده مغذی را به عنوان کلید سلامتی بدانید.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1871

به "ویتامینی از جنس خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامینی از جنس خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید