هشدار کم سابقه چین به کره شمالی

به گزارش مجله پارمیسفان، شی جین پینگ، رییس جمهوری خلق چین که به نرمش در برابر اقدامات کره شمالی شهرت دارد، اکنون در اقدامی نادر به این کشور هشدار داد از دست زدن به اقدامات تحریک آمیز در منطقه شبه جزیره کره خودداری کند.

هشدار کم سابقه چین به کره شمالی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، این هشدار در حالی مطرح می گردد که شی در آمریکا است و کره شاقتصادی احتمالا تا دو هفته دیگر یک موشک دوربرد را در سالگرد تاسیس حزب حاکم کارگر آزمایش خواهد نمود.

رییس جمهوری خلق چین به دنبال دیدارش با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با او بدون آنکه نامی از کره شاقتصادی ببرد، گفت: چین خود را به عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از سلاح هسته ای و برقراری صلح در این ناحیه از دنیا متعهد می داند.

با این حال وی در بخش دیگری از سخنانش پا را فراتر گذاشت و گفت که چین با هر اقدامی که مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باشد و باعث تنش در شبه جزیره کره گردد، مخالفت می ورزد.

اگر چه رییس جمهوری چین به صراحت به نام کره شاقتصادی اشاره نکرد، اما همین کافی بود تا مساله هشدار رهبر چین به کره شاقتصادی دستمایه رسانه های خبری منطقه گردد.

در همین ارتباط خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد: تاکنون سابقه نداشته است یکی از رهبران چین در ملاء عام با این شدت از کره شاقتصادی انتقاد کند.

این گزارش ادامه می دهد: روابط چین و کره شاقتصادی به گرمی سابق نیست و این هشدار هم ثابت می نماید مناسبات سیاسی در حد مطلوبی قرار ندارد.

روزنامه کوریا هرالد چاپ سئول نیز نوشته است: به نظر می رسد که چین با گرمتر شدن روابطش با کره جنوبی تمایل زیادی به توسعه روابط با کره شاقتصادی نشان نمی دهد.

این گزارش ها حاکی است که در نشست های مربوط به کره شاقتصادی در ماه های گذشته در چین، نمایندگانی از پیونگ یانگ حضور نداشته اند.

از سوی دیگر قرار است مراسم سالگرد تاسیس حزب کارگر کره شاقتصادی، دهم اکتبر (18 مهر) در پیونگ یانگ برگزار گردد اما از مقام های چین کسی در فهرست مدعوین نیست.

چین اصولا مستقیما به کره شاقتصادی در موضع گیری هایش اشاره نمی نماید و عمدتا از همه طرف ها دعوت می نماید خویشتنداری پیشه نمایند.

چین تقریبا یگانه متحد کره شاقتصادی و کشوری است که سوخت و مواد غذایی و یاری های اقتصادی در اختیار این کشور قرار می دهد اما پس از سرانجام مذاکرات هسته ای شش جانبه در اواخر سال 2008 و آزمایش اتمی سال 2013 این کشور روابط دوجانبه به شدت تیره شده است.

از سوی دیگر رییس جمهور جدید چین پیش از آنکه دیداری با مقام های کره شاقتصادی داشته باشد به کره جنوبی سفر کرد و با پارک گئون هی همتای کره ای خود برای توسعه روابط دو کشور به توافق رسید. ضمن آنکه پارک نیز ماه گذشته به چین سفر کرد و میهمان شی بود.

به نظر می رسد که بی ثبات شدن مرزهای چین با کره شاقتصادی هم در هشدار اخیر بی تاثیر نباشد.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه ای در پکن به تیراندازی در منطقه مرزی این کشور با کره شاقتصادی در استان جی لین در 18 سپتامبر (27 شهریور) اشاره نموده که باعث زخمی شدن دو سرباز چینی شده است.

اگرچه او نگفت که این تیراندازی از کجا بوده اما خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش نموده است که بر اساس اطلاعات دریافتی سربازانی از کره شاقتصادی به سوی یک خودروی حامل سربازان چینی تیراندازی نموده اند.

با این وصف سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین حاضر به نام بردن از کره شاقتصادی نشد اما ضمن تایید این حادثه خاطرنشان کرد که تیمی از بازرسان سازمان امنیت عمومی راهی منطقه مرزی شده اند تا مساله را آنالیز و منشا تیراندازی را شناسایی نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 488

به "هشدار کم سابقه چین به کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کم سابقه چین به کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید