نمک های رنگی جذاب اما خطرناک

به گزارش مجله پارمیسفان، این روزها بازار فروش نمک های رنگی (نارنجی، آبی و...) بی نام ونشان با عناوین فریبنده در فضای مجازی، عطاری ها و حتی در مغازه های فروش لوازم آرایشی- بهداشتی بسیار داغ شده است.

نمک های رنگی جذاب اما خطرناک

وقتی از فروشندگان از مزایای مصرف این نمک ها سؤال می پرسید فهرست بلند بالایی از خواص آنها ارائه می نمایند بدون این که از پشتوانه علمی کافی برخوردار باشند.

یکی از این نمک های پر تبلیغ نمک هیمالیاست. اصالت این نمک مربوط به منطقه ای در پنجاب پاکستان است اما بیشتر نمک های رنگی موجود در بازار ایران از معادن داخلی تهیه شده اند.

کافی است سری به سایت های خارجی بزنید و قیمت نمک های اصلی را بانمک های موجود در بازار ایران مقایسه کنید. ادعا می گردد مصرف این نمک ها به جای نمک خوراکی یددار می تواند مزایای متعددی برای بدن داشته باشد.

یکی از ادعاهایی که در خصوص این نمک ها وجود دارد، این است که حاوی املاحی از قبیل آهن، کلسیم و روی هستند.

به تازگی مقاله ای در سال2020 دریکی از مجلات معتبر علمی (مجله Foods در پایگاه MPDI) روی 30نوع از این نمک های هیمالیای موجود در بازار استرالیا منتشر شد.

نویسندگان این مقاله اذعان داشته اند، شاید این نمک ها نسبت به نمک های تصفیه شده حاوی مقادیر جزئی از سایر املاح مغذی باشند اما برای این که این نمک ها بتوانند احتیاج روزمره به این املاح مفید را رفع نمایند، باید حداقل به میزان 30گرم در روز مصرف شوند (معادل شش قاشق چایخوری) که این میزان سطوح بالایی از سدیم را وارد بدن ما می نماید.

جالب است بدانید مقدار توصیه شده مصرف نمک از سوی سازمان بهداشت جهانی برای مصارف روزمره کمتر از پنج گرم در روز است. بنابراین بهتر است احتیاج خود را به این املاح با مصرف سایر مواد غذایی تأمین کنیم، نه با مصرف مقادیر قابل توجهی نمک غیراستاندارد که حدود شش برابر مقدار توصیه شده نمک است.

نکته دیگری که در خصوص این نمک ها وجود دارد این است که اینها تصفیه نشده اند و حاوی انواع مختلفی از فلزات سنگین نظیر آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه هستند.

این مواد نه تنها برای بدن مفید نیستند بلکه مقادیر کم آنها در اندام های مختلف بدن تجمع یافته و سبب بروز آسیب جدی به آنها می شوند.

نکته مهم دیگری که در خصوص معایب جایگزینی نمک های یددار و تصفیه شده با این قبیل نمک ها باید به آن توجه کرد، این است که این نمک ها بدون ید هستند.

با توجه به تأکید سازمان بهداشت جهانی بر ضرورت مصرف نمک یددار و غنی سازی تمام نمک های مصرفی در مواد غذایی با ید، خواه ناخواه مصرف این نمک ها زیر سؤال می رود. در سرانجام این که هیچ کدام از این نمک های رنگی دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو نیستند و هرگونه تبلیغ با این عنوان کذب است.

دکتر مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1662

به "نمک های رنگی جذاب اما خطرناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک های رنگی جذاب اما خطرناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید