نقش شبکه های اجتماعی در حرفه ای تر شدن اعتراضات مردمی

به گزارش مجله پارمیسفان، نتایج پژوهشی پیرامون اعتراضات توده ای و نقش شبکه های اجتماعی در سازماندهی و اجرای این اعتراضات منتشر شده است. گفته می گردد شبکه های اجتماعی نه تنها در توسعه و احتمال موفقیت اعتراضات موثر بوده اند، بلکه از خشونت کاسته اند.

نقش شبکه های اجتماعی در حرفه ای تر شدن اعتراضات مردمی

به گزارش ایسنا، به تازگی نتیجه پژوهشی منتشر شده که آنالیز 16500 مورد اعتراض در 162 منطقه موضوع آن بوده است و 50 محقق و کارشناس در انجام آن مشارکت داشته اند.

این پژوهش تحت سرپرستی دیوید کلارک، پروفسور علم سیاست در دانشگاه بینگهامتون در استان نیویورک اجرا شده است. کلارک هشت سال از کار خود را وقف تحقیق پیرامون اعتراضات توده ای در کشور های مختلف دنیا نموده است.

به گزارش دویچه وله بازه زمانی مورد پژوهش از سال 1990 به این سو است. باید یادآور شد که در این پژوهش به اعتراضات در خود آمریکا پرداخته نشده است.

کلارک می پرسد معترضان در پی چه چیزی هستند؟ چه چیزی باعث می گردد که آن ها برای اعتراض به خیابان ها بیایند؟ چه چیزی آتش اعتراض را شعله ور می سازد؟ و حکومت ها در مقابل این اعتراضات از چه شیوه های بهره گیری می نمایند؟ این ها محور های اصلی پژوهش یاد شده به شمار می آیند.

نقش شبکه های اجتماعی

به باور کلارک و پژوهش انجام شده، از زمان توسعه استفاده از شبکه های اجتماعی، اعتراضات سازمان یافته تر از پیش شده اند.

حتی گفته می گردد، اعتراضات به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی به طور نامتمرکز سازمان دهی می شوند، اعتراضاتی که رهبر مشخصی ندارند.

از سوی دیگر، اعتراضاتی که در کشور های مختلف در دهه گذشته روی داده اند، پیروز تر از اعتراضات پیشین بوده و در آن ها گرایش به خشونت کمتر مشاهده می گردد.

شیوه های مسالمت آمیز و در عین حال جالب این اعتراضات، به عنوان نمونه اعتراضات دوچرخه سواران برهنه در پرو یا اعتراضات میلیونی در هنگ کنگ، از امکان سرکوب خشن به وسیله حکومت های اقتدارگرا می کاهد.

از سوی دیگر، در صورت برخورد خشن حکومت، شرکت نمایندگان در تظاهرات با استفاده از شبکه های اجتماعی تصاویر و فیلم های سرکوب اعتراضات را به اشتراک می گذارند و همین موضوع می تواند برای حکومت های سرکوبگر دردسرآفرین باشد.

دیوید کلارک بعلاوه از سوءاستفاده حکومت های سرکوبگر از شبکه های اجتماعی نیز سخن گفته است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2008

به "نقش شبکه های اجتماعی در حرفه ای تر شدن اعتراضات مردمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش شبکه های اجتماعی در حرفه ای تر شدن اعتراضات مردمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید