قیمت مسکن در کدام منطقه ها تهران کاهش یافت؟

به گزارش مجله پارمیسفان، تهران (پانا) - بازار مسکن شهر تهران مطابق پیش بینی ها در اولین روز پس از تعطیلات عید سال 1401 کساد است و بنا به گفته مشاوران املاک، تحرک محسوسی دیده نمی شود. قیمت ها نیز در مقایسه با اسفندماه تغییر چندانی نکرده و حتی در برخی منطقه ها با کاهش روبرو شده است.

قیمت مسکن در کدام منطقه ها تهران کاهش یافت؟

به گزارش ایسنا، خاتمه تعطیلات نوروزی معمولا با افزایش نسبی معاملات مسکن همراه می شود اما امسال به دلیل انتظارات کاهشی ناشی از مذاکرات هسته ای و ورود به ماه مبارک رمضان، پیش بینی می شود که رکود این بازار ادامه پیدا کند.

آگهی های ملکی کماکان پر است از واحدهای خالی بزرگ متراژ که روی دست فروشندگان مانده است. از آن طرف کمبود واحدهای کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرفی به وضوح دیده می شود. مشاوران املاک از ادامه کاهش قیمت در بعضی منطقه ها شاقتصادی مرکز خبر می دهند.

با توجه به شروع ماه مبارک رمضان از امروز پیش بینی می شود که شرایط رکود بازار مسکن ادامه یابد. البته این بازار از اواسط سال گذشته به دلیل سایه افکندن مذاکرات هسته ای دچار انتظارات کاهشی شده و این اوضاع کماکان حکم فرماست.

بررسی ها نشان می دهد تمایل به فروش ملک در تهران بخصوص نیمه شاقتصادی افزایش یافته و دو منطقه پرمعامله شهر تهران یعنی منطقه ها 5 و 4 هم از این قاعده مستثنی نیستند. سطح قیمتی در منطقه 5 بین 35 تا 45 میلیون تومان در هر متر مربع می رسد و در منطقه 4 از متری 22 تومان شروع می شود و تا 35 میلیون تومان متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپارس شرقی است و نرخها در منطقه های مثل سوهانک، شمس آباد، پاسداران، شیان و لویزان که در منطقه 4 قرار دارند به مراتب بیش از این رقم ها است.

تا دلتان بخواهد آپارتمان بزرگ از نوع لوکس و نیمه لوکس روی دست مالکان مانده است، مالکانی که حالا با وقوع رکود در بازار، استراتژی اقتصادی خود را تغییر داده اند.

دیگر بازده سرمایه حتی در نرخ سود بانکی هم مجذوب کننده تر از خواب سرمایه در بازار مسکن شده است به طور مثال اگر یک آپارتمان 10 میلیارد تومانی به فروش برسد و همین مبلغ در بانک سپرده گذاری شود سود ماهیانه آن با نرخ 18 درصد به حدود 153 میلیون تومان می رسد. تازه این در شرایطی است که بانکها نرخ مصوب را رعایت کنند؛ چرا که بعضی کارشناسان با استناد به احتمال کسری بودجه دولت انتظار سودهای بانکی بالای 22 درصد را دارند.

تورم بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه 1400 به کمترین مقدار خود از دی ماه 1396 تا کنون رسیده است. از آذرماه 1396 تحت تاثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و هجوم سرمایه ها به بازارهای غیرمولد فرایند رونق نسبی معاملات و رشد قیمت مسکن شروع شد و دی ماه 1396 تورم سالیانه بازار مسکن در شهر تهران به 16.7 درصد رسید. این رشد پس از آن رخ داد که مقدار افزایش قیمت مسکن در ماههای قبل از آن معمولا کمتر از 10 درصد بود.

از دی ماه 1396 به بعد فرایند صعودی قیمت مسکن شروع شد و آبان ماه 1399 با رشد سالیانه 118 درصد به بالاترین مقدار افزایش قیمت در بازه زمانی 34 ماهه رسید. پس از آن فرایند افزایش سالیانه قیمت نزولی شد تا اینکه در بهمن 1400 به 16.4 درصد رسید. این کمترین مقدار رشد قیمت از دی ماه 1396 تا کنون بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2075

به "قیمت مسکن در کدام منطقه ها تهران کاهش یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مسکن در کدام منطقه ها تهران کاهش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید