قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آنها در غذاهای گوناگون

به گزارش مجله پارمیسفان، گوشت گوسفند یا بره به گوشتی گفته می گردد که از گوسفند اهلی بدست می آید. گوشت گوسفند استخوان دار است و چربی آن نسبت به چربی گوشت گاو ده به یک است. چون طبع گوشت گوساله و گاو سردتر از طبع گوشت گوسفند است برخی ها تمایل بیشتری به خوردن گوشت گوسفند دارند ولی گوشت گاو مقرون به صرفه تر از گوشت گوسفند است. بد نیست بدانید گوشتی که قرمز کمرنگ و استخوان اطراف آن متمایل به صورتی و چربی آن سفید باشد، گوشت حیوان جوان و نرم و آبدار است. برای اطلاعات بیشتر ما را در این مقاله از دسته دانستنی در مجله اینترنتی خبرنگاران همراهی کنید.

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آنها در غذاهای گوناگون

گوشت قرمز پر رنگ با چربی به رنگ زرد مایل به خاکستری متعلق به حیوان پیر است. گوشت گوسفند از قسمت های گوناگونی تشکیل شده است. هر قسمت از عضلات حیوان که فعالیت بیشتری دارد، خوش طعم تر است و هر قسمت که کمتر به حرکت افتاده باشد، نرم تر است. این قسمت ها عبارت اند از :

بخش بالا : شامل گردن ، کمر ، دنده ، راسته و فیله

بخش پایین : شامل سینه و سرسینه ، قلوه گاه ، ران ، سردست ، ماهیچه ، کف دست ، شکمبه، پیش ناف و پاچه گوسفند

محصولات جانبی : شامل سیراب شیردان ، زبان گوسفند ، ناف ، زردپی ، دمبلان ، شش ، طحال و خوئک

بخش بالا گوسفند

با بخش بالای گوشت گوسفندی آشنا شوید.

گوشت گردن گوسفندی

گوشت گردن یکی از مطبوع ترین قسمت های گوشت گوسفند است. گوشت گردن را میتوان به تکه های کوچک خرد کرد و در طبخ انواع خورشت ها استفاده کرد. خوشمزه ترین تکه ها قسمتهایی است که یک تکه از گوشت یکرنگ به همراه لایه ای چربی در کنار هم قرار گرفته باشند .

هم چنین گوشت اطراف گردن گوسفند به علت تحرک بیشتر برای سوپ ، آبگوشت ، همبرگر و کتلت مناسب است. گوشت گردن خواص متعددی دارد از جمله مقدار قابل توجه امگا 3 و پروتئین است. گوشت گوسفند دارای مقادیر بسیار زیادی آهن است که آهن موجود در گردن گوسفند به راحتی جذب بدن شده و به سادگی هضم می گردد.

خوردن مقداری گوشت گردن 20 درصد از آهن مورد احتیاج یک مرد و 12درصد آهن مورد احتیاج یک زن در طول روز را تامین می نماید.

بیشتر بخوانید: 5 غذای بدون مرغ و گوشت؛ مقرون به صرفه و با صرفه

مصرف این گوشت برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. این گوشت علاوه برا خواص فوق منبع غنی از موادی چون مس، منگنز و سلنیم است و مصرف یک وعده گوشت گردن می تواند تمامی احتیاج روزانه فرد به ویتامین ب را تامین کند. برای طبخ گوشت گردن می توانید چربی های اضافی را از گردن جدا نموده و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

البته جالب است بدانید نیمی از چربی های موجود در لاشه گوسفند اشباع نشده است و به همین علت خوردن آن ضرر خاصی برای شخص نداشته و موجب خوشمزه تر شدن غذا نیز می گردد.

گوشت دنده گوسفندی

گوشت دنده یکی از لذیذترین قسمت های گوشت گوسفند است. این گوشت نرم ، لطیف ، ترد ، پرچرب و خوش طعم است. از دنده گوسفندی برای تهیه یکی از محبوب ترین انواع کباب یعنی کباب دنده که به شیشلیک معروف است ، استفاده می نمایند.

گوشت راسته گوسفندی

این قسمت در کنار ستون فقرات گوسفند قرار داشته و درصد چربی آن بسیار کم است. راسته گران است و بسیار خوشمزه است. این قسمت یکی از قسمت های کم حرکت گوسفند بوده و برای پخت غذاهای مختلف و انواع کباب میتوان از آن استفاده کرد.

تقریبا یک گوسفند 3 کیلو گوشت راسته دارد. یکی از کباب های گوسفندی بسیار لذیذ که با گوشت راسته تهیه می گردد کباب برگ است. خوردن راسته گوسفند برای کسانی که دچار ضعف در ستون فقرات خود بوده یا دیسک کمر دارند مفید است.

گوشت فیله گوسفندی

گوشت فیله گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید و قسمت نرم زیر راسته است، این گوشت نسبت به گوشت راسته نرم تر و صاف تر است. گوشت فیله برای تهیه کباب برگ بسیار مناسب است. چنجه یکی از محبوب ترین غذاهای گوشتی است که منشا و خاستگاه آن منطقه خاورمیانه و عمدتاً ایران است.

این غذا بعدها در آسیای صغیر پر هوادار شد و در حال حاضر در سراسر جهان یافت می گردد. کباب چنجه یکی از انواع کباب هایی است که با گوشت فیله تهیه می گردد.

بخش پایین گوسفند

با بخش پایینی گوشت گوسفندی آشنا شوید.

گوشت سینه و سرسینه گوسفندی

در قسمت زیر شکم گوسفند واقع شده است. سینه گوسفند باید به آرامی پخته شده و قسمت چربی آن جدا گردد. می توان سینه را از دنده ها جدا نموده و با سبزیجات معطر پخت. این قسمت برای کباب بسیار لذیذ است. هم چنین گوشت سرسینه که درجلوی قفسه سینه حیوان قرار گرفته ، بسیار خوش طعم و برای انواع غذاها بکار می رود.

قلوه گاه گوسفندی

قلوه همان کلیه است که طبع معتدل (در بعضی منابع آمده سرد) و رو به خشکی دارد، اما مصرف آن به همه مزاج ها توصیه نمی گردد، زیرا هضم سختی دارد و خون ناصالحی فراوری می نماید.

برترین نوع قلوه براى گوسفند جوان و بز است که در همان ساعت ذبح شده باشند و حیوان عطش نداشته باشد. قلوه گاه سفت ترین قسمت لاشه بوده و چرخ نموده آن برای تهیه کباب کوبیده استفاده می گردد. برای تهیه یک گوشت چرخ نموده مناسب و کم چرب برای کباب کوبیده بهتر است که قلوه گاه گوسفند را که خیلی چرب است با گوشت گوساله مخلوط کرد.

بیشتر بخوانید: لازانیا اسفناج و قارچ؛ خوشمزه ترین لازانیا بدون گوشت!

گوشت ران گوسفندی

گوشت ران گوشت خوش خوراکی است که در انتهای لاشه گوسفند واقع شده است و از آن در تهیه کباب حسینی استفاده می نمایند. کباب حسینی نوعی کباب است که با سیخ چوبی طبخ می گردد. این کباب با گوشت مغز ران گوسفند تهیه می گردد و با فلفل سبز و پیاز مزه دار می گردد.

گوشت سردست گوسفندی

این قسمت در زیر زانوی گوسفند قرار گرفته است که معمولا پهن و مسطح است. سردست تقریبا 27 درصد از وزن لاشه را تشکیل می دهد و شامل ماهیچه های دست و شانه است. شانه گوسفند در نیمه پایینی بدن گوسفند واقع شده است و معمولا این قسمت به علت وجود استخوان، مقرون به صرفهتر از ران است.

می توان کباب خوشمزه ای از این قسمت همراه با سبزیجات معطر تهیه کرد. از گوشت سردست برای تهیه انواع خورشت های ایرانی و خارجی استفاده می گردد.

ماهیچه گوسفندی

ماهیچه گوشت لخم و بدون چربی عضلات و یکی از قسمت های لذید و مطبوع گوشت گوسفند است که بافت نرم و لطیفی دارد. از این قسمت در پخت انواع غذاهای ایرانی نظیر باقالی پلو با ماهیچه استفاده می نمایند.

پاچه گوسفند

پاچه گوسفند یکی از قسمت های پرهوادار گوسفند است که در ایران هواداران زیادی دارد. این بخش از بدن گوسفند سرشار از ژلاتین و اسیدهای چرب اشباع بوده که خواص گوناگونی برای بدن دارد.

خوردن پاچه گوسفند مخصوصا به کسانی توصیه می گردد که پاهایی لاغر و ضعیف دارند و یا از بیماری های مفاصل رنج می برند. خوردن پاچه تاثیر زیادی در تقویت عضلات و مفاصل پا دارد. پاچه گوسفند حاوی مواد ژله ای است که می تواند در بازسازی مفاصل مفید باشد.

پاچه گوسفند سرشار از پروتئین های مفید بوده که برای سلامتی بدن ضروری هستند. از طرفی پارچه یکی از بخش های پرجرب بدن گوسفند بوده و به علت مقدار کلسترول بالایش، خوردن بیش از حد آن مضر است.

بیشتر بخوانید: معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت

محصولات جانبی گوسفند

با محصولات جانبی گوشت گوسفند آشنا شوید.

زبان گوسفند

زبان گوسفند یکی از لذیذترین قسمت های بدن این حیوان است و به علت فعال بودن این عضو طعم دلچسبی دارد. زبان گوسفند بیشتر از هر عضو دیگری از ماهیچه و عضله تشکیل شده است. زبان دارای خواص گوناگونی است. زبان گوسفند نسبتا سرشار از روی و هم چنین پتاسیم و سدیم است و از این رو برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

اگر قصد پخت زبان را دارید، چون مدت پخت آن زیادتر از گوشت معمولی است ، مقداری زنجبیل را همراه زبان بپزید. هم ترد نماینده خوبی است و هم طعم دهنده خوبی برای آن بحساب می آید.

سیراب شیردان گوسفند

سیرابی یکی دیگر از اعضای داخلی بدن گوسفند و جزو معده حیوان است. سیرابی را بعد از ذبح گوسفند از بدن آن خارج می نمایند. خوراک سیراب شیردان یکی از خوراک های محبوب در سراسر جهان و پرهوادار در ایران است که به علت بوی ناخوشایند باید قبل از پخت آن را به خوبی تمیز کرد و شست و با ادویه های گوناگون بوی نامطبوع آن را از بین برد.

سیرابی خواص متنوعی دارد. این عضو منبع غنی از ویتامین ب می باشد. سیرابی نسبت به گوشت قرمز گوسفند کم کالری تر است و کلسترول بالا ندارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم گندم با گوشت یا بوقلمون؛ خوشمزه و کشدار

منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1933

به "قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آنها در غذاهای گوناگون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آنها در غذاهای گوناگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید