طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست.

به گزارش مجله پارمیسفان، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست.

طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست.

به گزارش خبرنگاران قزوین، حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به اجرای طرح نماد در مدارس، گفت: این طرح به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتار های پرخطر آسیب های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و مؤثر انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح نماد از سال 96 در استان قزوین آغاز شده است، شرح داد: در حال حاضر طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست.

اصغری تاکید کرد: در اجرای این طرح از معلمان و مدیران مدارس خواسته شده ارتباط صمیمانه تری با دانش آموزان خود داشته باشند تا زودتر برخی از مسائل، مسائل و آسیب های که این قشر از جامعه با آن درگیر هستند شناسایی شده و برای حل آن اقدام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: در طرح نماد باید بتوانیم همدلی همه دستگاه ها را برای این امر مهم داشته باشیم تا از مسائل و آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: آسیب های اجتماعی از معضلاتی است که این قشر مهم و تأثیرگذار را تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین باید تمام همت خود را برای پاسداری از این سرمایه عظیم به کار گیریم.

اصغری با بیان اینکه خانواده کوچکترین و مهمترین واحد در تربیت دانش آموز است که اگر آسیب ببیند دانش آموزان دچار خسارت جدی می شوند، اضافه کرد: وظایف دست اندرکاران تعلیم و تربیت این است که اصلاح نگرش و توانمندسازی، ایجاد مهارت فرزند پروری، شناخت آسیب ها و تسلط بر آن ها و در گام دوم با برقراری ارتباط با خانواده و دانش آموز بتوانند اقدامات اساسی برای رفع مسائل این قشر داشته باشند.

وی یادآور شد: سال تحصیلی جاری در سه حوزه غربالگری دانش آموزان انجام شده است که شامل خطرات فردی مانند خودزنی و اقدام به خودکشی، مصرف سیگار به ویژه در پسران و ازدواج زودهنگام در دختران در دوگروه به طور یکسان و بخش دوم شامل مسائل خانوادگی مانند طلاق، بی سرپرستی و ... و در بحث خطرات مدرسه مواردی همچون درگیری با عوامل مدرسه، درگیری دانش آموزان با یکدیگر، غیبت طولانی در مدرسه، خرید و فروش مواد در اطراف مدرسه، ترک تحصیل در هر دو گروه بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یادآور شد: بیش از 10 هزار نفر از دانش آموزان استان درگیر و یا در معرض خطر فردی هستند و بیش از 21 هزار نفر در معرض خطرات خانوادگی و هزار و 700 نفر در معرض خطرات مدرسه به ویژه در مناطق پرجمعیت قرار دارند.

وی اضافه کرد: شناسایی افراد در معرض آسیب با کمک خودِ دانش آموزان در مدارس و اقدامات بالینی از جمله فعالیت هایی است که در راستای کاهش آسیب بین دانش آموزان انجام می شود، اما اکنون با غیرحضوری شدن کلاس های آموزشی انجام اقدامات بالینی میسر نیست.

استان قزوین دارای 235 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1667

به "طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نماد به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به صورت پایلوت در شهرستان البرز در حال اجراست."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید