صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا دولت مثل حساب ذخیره ارزی با آن رفتار نکند

به گزارش مجله پارمیسفان، دولت به آسان ترین کار در قبال صندوق توسعه ملی یعنی برداشت و هزینه از آن دست می زند که لطمه جایگاه صندوق است.

صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا دولت مثل حساب ذخیره ارزی با آن رفتار نکند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه تعادل وابسته به الیاس حضرتی با انتقاد از درخواست چندباره دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای هزینه های روزمره نوشت: فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی این بود که همه درآمد حاصل از فروش نفت کشور روانه بودجه نشده تا برای تامین هزینه های جاری صرف شود. بلکه هدف از تشکیل صندوق این بود که بخشی از درآمد های حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی به صندوق توسعه ملی سرازیر شده و در آنجا به سرمایه های زاینده تبدیل شود. به این ترتیب این منابع ضمن اینکه هم برای نسل حاضر و هم برای نسل های بعد قابلیت استفاده خواهد بود، ارزش افزوده ای هم خواهد داشت. از طرفی دیگر برنامه این بود که از طریق منابع صندوق بتوان در بازار های اقتصادی خارجی بین المللی حضور فعال داشته و بتوانیم از مزیت های ناشی از حضور در بازار های خارجی حداکثر انتفاع را برای کشور ایجاد کنیم.

متاسفانه سال به سال که از زمان تشکیل صندوق گذشت، اصول و قواعد صندوق توسعه ملی که در قالب اساسنامه تعیین شده بود، دچار انحراف شده و این انحرافات نیز هر روز و هر سال بیشتر شده است. به این ترتیب برداشت ها و استفاده هایی که از منابع صندوق می شود، عمدتا مواردی است که در چارچوب سیاست های دولت بوده نه قواعد اساس نامه صندوق توسعه ملی.

نمی گوییم همه این هزینه ها اهمیت ندارد و نباید برای تامین آن به سراغ صندوق رفت، ولی طبیعتا نظرم این است که اگر تلاش می کردیم به اساسنامه صندوق وفادار بمانیم، می توانستیم مزیت بیشتری را برای اقتصاد و مردم ایجاد کنیم. اکنون می بینیم که ورودی صندوق مثبت نیست. در نظر داشته باشید که اکنون میزان فروش نفت ایران محدود شده و در عین حال قیمت نفت هم افت کرده است. علی رغم این شرایط برداشت از منابع صندوق با مصوبات مراجع مختلف صورت می گیرد. عدد این برداشت ها از ورودی صندوق خیلی بیشتر است. به این ترتیب اکنون ما نه تنها فلسفه اصلی صندوق که آن تبدیل منابع حاصل از فروش نفت به سرمایه های زاینده اقتصادی است را دچار انحراف کرده ایم بلکه همان منابع صندوق که از پیش وجود داشته است را هم اندک اندک برداشت می کنیم و بیم آن می رود که همان سرنوشتی که حساب ذخیره ارزی به آن دچار شد، گریبان صندوق توسعه را بگیرد. باید تلاش کنیم صندوق توسعه ملی را به ریل اولیه برگردانیم و تلاش کنیم با توجه به فضای ایجاد شده اقتصاد کشور را بدون اتکا به نفت مدیریت کنیم. اکنون که این شرایط ایجاد شده و ما به دلیل تحریم ها و افت قیمت نفت، دچار کاهش درآمد نفتی شده ایم باید عادت کنیم که بدون وابستگی به نفت سیاست های خود را دنبال کنیم.

امیدواریم با روی کار آمدن مجلس جدید و با توجه به شرایط جدیدی که دولت با آن روبرو است، چنین رویکردی اجرا شده و ادامه دار باشد. اگر نگاهمان این باشد که به ظرفیت های دیگری که در اقتصاد ایران وجود دارد از جمله بخش اقتصادیاتی توجه کنیم و اجازه بدهیم صندوق توسعه ملی در ریل خود حرکت کند، می توانیم شاهد تحولاتی باشیم که ایفای نقش این صندوق در اقتصاد می تواند آن را ایجاد کند. این سرمایه گذاری ها هم می تواند روی تولید اثر بگذارد و هم درآمد های اقتصادیاتی دولت را افزایش دهد. چنین شرایطی خود می تواند بسیار آثار بهتر و پایدارتری داشته باشد تا شرایط کنونی که برای حل هر بحرانی به سراغ منابع صندوق رفته و به صورت مستقیم از آن خرج می کنیم.

می شود سیاست هایی را اعمال و دنبال کرد که هم اساسنامه صندوق توسعه ملی رعایت شود و هم این صندوق به کمک دولت بیاید. به عبارتی به نظر من راه چاره های مناسبی قابل پیگیری هستند، ولی همکاران دولت و کارشناسان تصمیم گیر، اکنون تصمیم گرفته اند که آسان ترین کار را که همان برداشت مستقیم از منابع صندوق است پیگیری کنند.

تجربه های ارزنده ای در این زمینه وجود دارد. مثلا دولت می تواند از کمک صندوق استفاده کرده و دست به انتشار اوراق بزند و در عین حال صندوق هم مجاز باشد که این اوراق را بخرد تا به این ترتیب هم دولت تامین اقتصادی شده و می تواند سیاست های لازم خود را پیگیری کند و هم می شود انتظار داشت که منابع تخصیص داده شده به دولت با سود آن برشود. در حالی که اکنون چنین نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1002

به "صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا دولت مثل حساب ذخیره ارزی با آن رفتار نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا دولت مثل حساب ذخیره ارزی با آن رفتار نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید