زنگ خطر فرونشست حتمی آثار تاریخی نصف دنیا

به گزارش مجله پارمیسفان، اصفهان با کم آبی شدید روبه رو است و خطر نشست آثار فاخر تاریخی، این شهر را تهدید می نماید. اگر زاینده رود جاری نگردد، آبخوان اصفهان تخلیه می گردد.

زنگ خطر فرونشست حتمی آثار تاریخی نصف دنیا

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه بی آبی و خشکی زاینده رود به غیر از کشاورزی به اقتصاد اصفهان خسارت فراوانی وارد می نماید و سرمایه گذاری را کاهش می دهد، گفت:

شرایط کنونی حاکی از نبود حکمرانی آب در کشور و اصفهان است، از سوی دیگر ادبیات مسئولان در حوزه آب باید تغییر کند.

مهدی بصیری با اشاره به اینکه کم بارشی سال جاری بسیار شدید است، اظهار داشت:

این کم بارشی با شرایط مدیریت کنونی و متداول حوضه زاینده رود، فاجعه آفرین است؛ چراکه به علت عدم حکمرانی لازم، هر کسی که دسترسی به آب دارد، برداشت می نماید و از سوی دیگر صنایع و فضای سبز همانند فرایند قبلی اتوماتیک می نمایند. بعلاوه بالادست رودخانه در اصفهان یا چهارمحال و بختیاری نیز بدون توجه به کم آبی شدید مانند سال های پرآب، از رودخانه با پمپ آب برداشت می نمایند. در این شرایط، آب شرب اصفهان به خطر افتاده و هیچ کنترلی بر آن نیست.

وی معتقد است نباید بگذاریم آثار فاخر تاریخی اصفهان با شکست و تخریب روبرو گردد.

زاینده رود جاری نگردد، آبخوان اصفهان تخلیه می گردد

این فعال محیط زیست تأکید کرد:

با توجه به اینکه زاینده رود تغذیه نماینده آبخوان شهر اصفهان است و شهرداری برای حفظ فضای سبز از این آبخوان آب برداشت می نماید و اگر آب در مدت دو سال در رودخانه جاری نگردد، بر اثر تخلیه شدید آبخوان، فرونشست زمین در شهر اصفهان به طور قطع اتفاق می افتد و آثار تاریخی این شهر در معرض خطر جدی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان اکنون باید تمام چمن و گل های فصل شهر را برای حفظ منابع آبی موجود از آب بگیرد، توضیح داد:

برای حفظ درختان باارزش فضای سبز اصفهان که بعضاً می توان آن ها را میراث گذشتگان نامید، آب موجود باید در آبخوان زیر سطح شهر حفظ گردد در غیر این صورت در سال آینده دیگر آبی در این آبخوان وجود نخواهد داشت و اصفهان با خشک شدن درختان روبرو خواهد شد و از سوی دیگر فرونشست زمین موجب تشدید و تسریع تخریب و شکسته شدن آثار تاریخی این شهر خواهد شد.

بصیری با بیان اینکه حکمرانی آب باید به نحوی باشد که در اولویت نخست به شرب، سپس محیط زیست و حفظ آثار تاریخی و درختان بزرگ اهمیت داده گردد، توضیح داد:

سیاست کاشت چمن در اصفهان اشتباه است، از سوی دیگر در شهرهای حاشیه زاینده رود همانند زرین شهر، درچه، باغ بهادران و... کاشت چمن باید حذف گردد.

دولت در مورد اعداد منابع آبی شفاف سازی کند

وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی، بحران آب و زایند رود را چطور می توان مدیریت کرد، اضافه نمود:

صحبت از اینکه مردم آب کمتری به مصرف نمایند، درست است؛ اما دولت باید به طور شفاف به مردم بگوید که چه مقدار منابع آبی داریم و احتیاج آب شرب استان چقدر است و دلایل کمبود آب را به طور صحیح بیان کند.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مسئولان به عنوان اطلاع رسانی، مقدار آب پشت سد زاینده رود را اعلام می نمایند، گفت:

این مقدار آب همواره در سد ثابت نیست، چراکه حجم آب ورودی و خروجی سد فرق دارد؛ در این شرایط مسئولان با شفاف سازی باید تأکید نمایند که نمی توان بیشتر از ورودی سد زاینده رود، آب را خارج کنیم و ذخیره سد را به حداقل برسانیم.

کاهش آب انتقالی به یزد و کاشان برای صرفه جویی بیشتر

بصیری با بیان اینکه مصرف آب در فضای سبز ذوب آهن بسیار بالا است، تأکید کرد:

لزومی ندارد ما تمام بخش ها را به علت بی آبی تعطیل کنیم؛ اما فضای سبز تأثیر چندانی در زندگی مردم ندارد و نباید با این اولویت های نادرست، آب مصرفی مردم ساکن در این استان به خطر بیفتد. در شرایط فعلی ضروری است آب انتقالی به کاشان، یزد و... به مقدار قابل توجهی برای صرفه جویی کاهش یابد و به مقدار احتیاج شرب، به این منطقه ها آب منتقل گردد.

وی اضافه نمود:

باید در راستای فرهنگ سازی و یاری به مردم در نصب شیرآلات و فلاش تانک های کم مصرف اقدام گردد.

بصیری با تأکید بر ضرورت آموزش مردم در صرفه جویی مصرف آب بدون نصیحت و شفاف سازی، گفت:

ادبیات مسئولان در حوزه آب باید تغییر کند، چراکه اکنون بعضی با پیش بینی نبود آب در اصفهان طی سال های آینده، مهاجرت به شهرها یا حتی کشورهای دیگر را شروع نموده اند.

وی توضیح داد:

به طور قطع بی آبی و خشکی زاینده رود به غیر از کشاورزی به اقتصاد اصفهان خسارت فراوانی وارد می نماید و سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2005

به "زنگ خطر فرونشست حتمی آثار تاریخی نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر فرونشست حتمی آثار تاریخی نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید