رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود 87 درصد مینی بوس ها، 81 درصد موتورسیکلت ها، 73 درصد اتوبوس ها و 61 درصد کامیون های کشور اسقاطی است در واقع کشور اسقاطی ها شده ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملا غیرممکن است.

رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا عیسی کلانتری روز یکشنبه، هم زمان با روز ملی هوای پاک و در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده های هوای کلانشهرهای کشور اضافه نمود: سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو به چرخه مصرف اضافه می کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم، حداکثر کمتر از 5 درصد خودروهایی که به چرخه فراوری اضافه می شوند باید از چرخه حذف شوند که این اتفاق نمی افتد.

وی گفت: بیشتر خودروهایی که در شهرها از جمله کلانشهرها تردد می نمایند اسقاطی هستند بنابراین اگر کوشش های وزارت نفت در سه تا چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت های ما مانند پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اسکان بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: از 11 میلیون موتورسیکلت در کشور حدود 9.6 میلیون اسقاطی است وقتی می گوییم که باید از رده خارج شوند می گویند این ها وسیله رزق و روزی مردم است و برای تعویض آنها توان اقتصادی نداریم و ناچار باید در شهر تردد نمایند که این به فراوری هوای آلوده منجر می گردد در حالی که هر موتورسیکلت اسقاطی 7 تا 8 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می نماید.

وی گفت: همچنین حدود 560 هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد است، تقریبا 61 درصد آلایندگی های کشور به ویژه در فصل سرما را خودروهای دیزلی ایجاد می نمایند که بخش عمده آنها کامیون ها هستند و اتوبوس ها و مینی بوس ها در ردیف بعدی قرار دارند.

کلانتری تاکید نمود: هوای پاک، هزینه می خواهد و تعطیل کردن مدارس، دانشگاه و شهر مشکل گشا نیست، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم باید تمام خودروسازی کشور تعطیل گردد، هوای پاک از حقوق شهروندی است، هوای ناسالم به مراتب خطرناک تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است اما چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و انرژی کمتری نیز مصرف می شد، هوا نیز سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم اما با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت های فسیلی که گاهی هم با اسراف در مصرف انرژی همراه بود، کار به جایی رسید که به تدریج هوای پاک به یک آرزو تبدیل شد.

کلانتری اضافه نمود: دولت ها هیچ وقت نه فکر این را نموده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه نمایند، امروز نزدیک به 83 میلیون نفر جمعیت داریم و روزانه 140 میلیون لیتر بنزین مصرف می گردد که بیشتر آن در چند کلان شهر صورت می گیرد، با این شرایط متاسفانه هوای پاک در بخش هایی از سال برای شهروندان یک آرزو شده است.

وی تاکید نمود: اکنون به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است، برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه ای در هیچ یک از برنامه های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش بینی نشده بود، متاسفانه چون در گذشته احتیاج نداشتیم برای هوای پاک هیچ هزینه ای نکردیم اما برای آب سالم هزینه شده و هنوز سالانه شاید میلیاردها تومان در کشور برای آب سالم هزینه می گردد.

رییس سازمان محیط زیست گفت: ما هزینه ای ننموده ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم، تحریم ها هم از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت فراوریی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه ها شدیم انبار پالایشگاه ها پر از مازوت شد به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می توانستند مازوت را مصرف نمایند و نه صادر به ناچار نیروگاه ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته ای شده ایم که در شرایط تحریم نمی دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری توضیح داد: هوای پاک هزینه می خواهد اگر دولت ها می خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد نمایند سرمایه گذاری می خواهد وگرنه تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و شهر مشکل گشا نیست.

وی گفت: 83 درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و 61 درصد منبع آلودگی ذرات زیر 10 میکرون خودروهای دیزلی هستند، بر اساس گزارش نیروی انتظامی 6 درصد خودروهای سواری ما اسقاطی هستند درز حالی که تمام خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رییس سازمان محیط زیست تاکید نمود: ناچار شدیم در فراوری سواری از خیلی از استانداردها چشم پوشی کنیم، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم تمام خودروسازی کشور باید تعطیل گردد که در این صورت می گویند 1.5 میلیون کارگر بیکار می گردد و از طرف دیگر هم هوای پاک می خواهند، توان اصلاح وجود ندارد به ویژه در شرایط تحریم، اگر کوشش های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با 12 هزار PPM سولفور فراوری می شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر 150 و 160 PPM که دستاورد خوبی است.

کلانتری گفت: با این ناوگان حمل و نقلی که داریم نباید انتظار هوای بهتری را داشته باشیم و اگر سرمایه گذاری نکنیم نمی توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این نصیبمان گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 792

به "رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی رئیس سازمان محیط زیست از متهم اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور؛ تحریم بودیم، از مازوت استفاده کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید