دانمارک و طرح تشکیل ناوگان اروپایی حفاظت از کشتی ها در منطقه خلیج فارس

به گزارش مجله پارمیسفان، دولت دانمارک به دنبال تشکیل ناوگان اروپایی برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس است.

دانمارک و طرح تشکیل ناوگان اروپایی حفاظت از کشتی ها در منطقه خلیج فارس

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی در اواخر تیرماه امسال در منطقه خلیج فارس، بریتانیا و فرانسه طرح تشکیل ناوگان اروپایی به منظور حفاظت از کشتی های بازرگانی را مطرح کردند.

یکی از کشورهایی که در همان ابتدا از این طرح حمایت کرد، کشور کوچک و کم جمعیت دانمارک بود. پذیرش این موضوع کمی شگفت انگیز است، ولی باید دانست که دانمارک دارای پنجمین ناوگان بازرگانی در جهانست و شرکت ای.پی. مولر مرسک بزرگترین ناوگان تجاری جهان را دارا می باشد. بر پایه اطلاعات کشتیرانی دانمارک، ماهانه 80 فروند کشتی این شرکت در آبراهه هرمز در رفت وآمد هستند و 5 درصد درآمد این شرکت از منطقه خلیج فارس تأمین می شود، بنابراین کسب منافع مالی، می تواند انگیزه مناسبی برای راهی شدن به چنین مأموریت هایی تلقی شود.

با اعلام انگلیس مبنی بر جدایی از طرح کشورهای اروپایی و پیوستن به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از کشتی های بازرگانی در منطقه خلیج فارس، فرانسه می خواهد به تنهایی رهبری یک کارزار برای راه اندازی ناوگان اروپایی را به عهده گیرد، به همین دلیل قرار است روز دوشنبه هفته جاری، نشستی در پاریس با حضور 15 کشور اروپایی برای ایجاد ناوگان اروپایی برگزار شود.

به نظر می رسد کشورهای اروپایی ماندگار در برجام، در کوشش هستند با ایجاد چنین ناوگانی خود را از سیستم فشار حداکثری آمریکا به جمهوری اسلامی ایران دور نگه داشته و همزمان خود را وارد درگیری و تنش میان آمریکا و ایران نکنند.

بسیاری از کشورهای مدعو برای مشارکت در ائتلاف آمریکا، به این خاطر دعوت آمریکا را اجابت نکردند که اقدامی ضدایرانی ننموده باشند، در این میان، دولت دانمارک که به دنبال پیگیری یک سیاست خارجی قدرتمند است، کوشش می نماید با هم پیمانان خود در ناتو، اتحادیه اروپایی و سازمان ملل به این هدف نایل آید.

دولت دانمارک بر این باور است که طرح اروپایی ها باید مکمل طرح آمریکا باشد و جایگزین آن نباشد. اگرچه دولت دانمارک موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام نموده، ولی نیازمند به یک رأی حداکثری مجلسی می باشد که احتمال رأی آوردن طرح در مجلس این کشور بسیار بالاست. البته قطعاً دانمارک متوجه است که کنار سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای حفظ برجام تعهداتی دارند که عدم تحقق آنها می تواند برجام را از بین ببرد. از سوی دیگر دانمارک می داند که اقدام آن در پیوستن به ائتلافها نباید در جهت رویکرد ضدایرانی دولت آمریکا باشد.

مرتضی محمدی کارشناس سیاسی

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 427

به "دانمارک و طرح تشکیل ناوگان اروپایی حفاظت از کشتی ها در منطقه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانمارک و طرح تشکیل ناوگان اروپایی حفاظت از کشتی ها در منطقه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید