خبرنگاران نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر

به گزارش مجله پارمیسفان، مشهد- خبرنگاران- مدیر اداره منابع آب کاشمر گفت: بیش از یک میلیون مترمکعب آب از بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی در کاشمر به سفره های آب زیرزمینی نفوذ نموده است.

خبرنگاران نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر

حسین حکمتی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: این حجم آب معادل آبدهی سالانه سه حلقه چاه کشاورزی با دبی حدود 23 لیتر در ثانیه است که تنها با مهار رواناب ناشی از بارندگی اوایل سال جاری توسط بندهای تغذیه مصنوعی امامزاده سید مرتضی(ع) حاصل شده است.

وی گفت: بارندگی اوایل فروردین در شهرستان کاشمر موجب وقوع سیلاب در بیشتر مسیلها و رودخانه های این شهرستان شد و گروه های گشت و بازرسی امور منابع آب کاشمر برای آنالیز موانع و مسائل عبور سیلاب در منطقه به حالت آماده باش درآمده و اقدامات تکمیلی به طور ضربتی انجام شد.

او ادامه داد: با وجود حجم قابل ملاحظه بارش در منطقه خوشبختانه خسارات قابل توجهی به مردم و منطقه وارد نشد.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در مسیل غربی شهر کاشمر سیلاب در رودخانه سنگ نصوح بدون هیچ خسارتی وارد مسیل جنگا شد و از آنجا که برای آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی رسوب پشت دریچه تخلیه شده به محض ورود سیلاب، به طور کامل توسط بندهای تغذیه مصنوعی مهار شد.

حکمتی فر اضافه کرد:با توجه به شرایط بحرانی منابع آب زیرزمینی در منطقه ترشیز، توسعه طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی می تواند نقش بسیار مؤثری در تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جبران بخشی از کسری مخزن موجود ایفا نماید.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی های فروردین ماه، برای جلوگیری از تکرار وقایع سال قبل، خاکریزها در مسیلهای اصلی تقویت و انسدادها رفع شد.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در شهرستان کاشمر سه بند تغذیه مصنوعی تحت کنترل و مدیریت آب منطقه ای خراسان رضوی وجود دارد که سال قبل به دلیل حجم سیلاب و براساس تصمیم مدیریت شهری و مدیران شهرستان بندها به طور کامل آبگیری نشد و بند انحرافیرا برای عبور اضطراری سیلاب شکستند و جریان سیلاب به پائین دست راهنمایی شد.

حکمتی فر اضافه کرد: در پائین دست هم مسائلی در روستای حسین آباد خلیل آباد به وجود آمد، خاکریز بسیار قدیمی و فرسوده با مشکل روبرو و با دستور دادستانی و هماهنگی فرمانداری و بخشداری این شهرستان خاکریز تقویت گشت.

وی مطرح نمود: برای بندها هزینه زیادی صرف شده و هدف از اجرای آنها تغذیه آبخوان دشت کاشمر و روستاهای مجاور شهر است به همین جهت اجازه ندادیم سال جاری سیلاب از کنترل خارج و به پائین دست برود.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: با توجه به بارندگی ها و سیلاب فروردین ماه، همچنان آب پشت سد جریان دارد و تا به امروز دبی پایه ای حداقلی 600 تا 700 لیتر در ثانیه را پشت بند تغذیه مصنوعی داریم.

حکمتی فر اضافه کرد: بندهای اول و دوم 100 درصد و و بند سوم 40 درصد پر شده اند و در مجموع بندها بیش از یک میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند که پس از چند روز فروکش نموده و جذب آبخوان می گردد.

کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1010

به "خبرنگاران نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید