جزئیات ملاقات معاونان اول رئیسی و پوتین ، سطح روابط مالی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست

به گزارش مجله پارمیسفان، معاون اول رئیس جمهور روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را راهبردی توصیف و بر توسعه همکاری های تهران- مسکو در اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا تاکید نمود و گفت: اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط فیمابین جدی است.

جزئیات ملاقات معاونان اول رئیسی و پوتین ، سطح روابط مالی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست

به گزارش خبرنگاران، محمد مخبر ظهر پنجشنبه در ملاقات ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه به وجود زمینه های متعدد همکاری میان دو کشور اشاره نمود و گفت: ایران و روسیه از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه روابط فیمابین برخوردار هستند و می توانند سطح روابط خود را در زمینه های مختلف انرژی، ترانزیت، حمل و نقل، صنعت و امنیت غذایی ارتقا دهند.

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم توسعه همکاری های تهران- مسکو برای اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا تأکید کرد و اضافه نمود: دو کشور باید این طرح را به عنوان یکی از اولویت های جدی دنبال نمایند چرا که می تواند به توسعه همکاری های فیمابین در زمینه حمل و نقل و ترانزیت منجر گردد.

مخبر به همکاری های گسترده سیاسی میان ایران و روسیه هم گریزی زد و گفت: دو کشور در مسائل سیاسی هماهنگی های خوبی دارند اما سطح روابط مالی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست که ضروری است با اجرای تفاهم نامه ها و قراردادهای فیمابین، سطح مناسبات تجاری دو کشور را نیز ارتقا دهیم.

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت حل مسائل بانکی میان دو کشور تأکید و توضیح داد: روابط بانکی پیش احتیاج اصلی ارتقای مراودات تجاری دو کشور است و می تواند بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فراهم کند.

تشکیل کمیته ویژه برای پیگیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت تهران- مسکو

مخبر بر اهمیت کوشش جدی دو کشور جهت توسعه حمل و نقل و ترانزیت یادآوری کرد و گفت: ضروری است کمیته ای ویژه برای پیگیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت و توسعه حمل و نقل فعال گردد تا رفع موانع پیش رو با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاریبین تهران و مسکو را مورد تاکید قرار داد و از مواضع روسیه در زمینه مذاکرات هسته ای ایران و بعلاوه عضو شدن ایران در شانگهای قدردانی کرد.

تمایل روسیه بر همکاری های ترانزیتی

دستیار رئیس جمهور روسیه نیز در این ملاقات، مذاکرات خود با مسئولان ایرانی را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این سفر ملاقاتهای خوبی با فعالان مالی در اتاق بازرگانی ایران انجام شد تا مسائل پیش روی همکاری های تجاری و مالی رفع گردد.

ایگور لویتین با تاکید بر اینکه روسیه تمایل دارد همکاری های خود با ایران را در زمینه حمل و نقل و ترانزیت توسعه دهد گفت: ایران می تواند راستای جایگزین و مناسب برای حمل و نقل باشد و به عنوان هاب ترانزیت برای روسیه عمل کند.

وی اجرای طرح راه آهن رشت- آستارا را در توسعه همکاری های ترانزیتی دو کشور اثرگذار و مهم دانست و اضافه نمود: با اجرای این طرح بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت روسیه می تواند از این راستا انجام گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2154

به "جزئیات ملاقات معاونان اول رئیسی و پوتین ، سطح روابط مالی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ملاقات معاونان اول رئیسی و پوتین ، سطح روابط مالی دو کشور متناسب با روابط سیاسی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید