تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است، با متخلفان برخورد شدید می کنیم

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران: رئیس سازمان امور اراضی درباره خرید ویلا و زمین در شهر های شمالی بدون توجه به ضوابط و شرایط قانونی هشدار داد و گفت:خرید و فروش زمین های کشاورزی برای مالکان آن ممنوعیتی ندارد اما اجازه تغییر کاربری آن به مسکونی را نمی دهیم.

تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است، با متخلفان برخورد شدید می کنیم

به گزارش خبرنگاران، قباد افشار در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : متاسفانه برخی افراد سودجو، زمین های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان های شمالی بدون مجوز از مراجع ذیصلاح تفکیک می کنند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می فروشند و در این فاصله ارزش زمین ها به شدت افزایش می یابد و سود کلانی را در واقع کلاهبرداری می کنند و در این حال که کار انها کاملا غیر قانونی است که ما حتما برخورد می کنیم.

وی با اشاره به ارزش خاک در شمال کشور و حاصلخیزی ان گفت: اجازه کاربری شالیزارها را هرگز نمی دهیم تا به نسل آینده بدهکار نباشیم.

وی افزود : این روزها بخش قابل توجهی از آگهی های نشریات به فروش زمین ها و ویلاهای فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت اختصاص دارد که از هموطنان توصیه می کنیم در این موارد دقت لازم را بکنند تا متضرر نشورند و همکاران در ادارات و سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور آماده همکاری و اطلاع رسانی این باره هستند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور از رصد کردن تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی با تهیه عکس های هوایی خبر داد و گفت: بیش از 90 هزار هکتار تغییر کاربری غیر مجاز اجرا شده که هنوز پرونده این تخلف ها تشکیل نشده است.

قباد افشار گفت : در 18 سال اخیر 90 هزار هکتار زمین در سطح کشور تغییر کاربری غیرمجاز پیدا کرده که به صدور پرونده به محاکم قضایی منجر شده است. از 90 هزار هکتار 70 هزار هکتار حکم جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز صادر شده که 50 درصد آن اجرایی شده است.

افشار شرح داد : 40 درصد تخریب ها در تغییر کاربری اراضی غیرمجاز در اطراف کلان شهرها از جمله گیلان، گلستان، تهران، البرز و مازندران صورت می گیرد.

افشار گفت: دولت، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده است طرح پایش اراضی و سنددار کردن اراضی کشاورزی را در برنامه های خود قرار دهد که با همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک و معاونت راهبردی ریاست جمهوری انجام می شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین از تشکیل یگان های حفاظتی امور اراضی در تمامی استان ها در سال آینده خبر داد و گفت : یگان های حفاظتی در استان های قم - قزوین -مازندران - اصفهان و البرز به منظور گشت زنی در اراضی و حفظ کاربری آن تشکیل شده است که در دیگر استان ها نیز تشکیل می شود.

براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و ساخت وساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون به شدت برخورد خواهد شد.

با توجه به افزایش فعالیت سودجویان و دلالان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت وساز و تغییر کاربری اراضی به ویژه در شمال کشور مردم ضمن حفظ هشیاری، آگاه باشند براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت وساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع بوده و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

همچنین احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، استخر پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بنابر این گزارش صدور مجوز یا پروانه ساخت وساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و دیگر مسئولان، مشروط به نظر سازمان جهاد کشاورزی استان ذیربط است و متخلفان برای اعمال قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد. گواهی های صادره مبنی بر احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه ها وجاهت قانونی ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد.

همچنین واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن در خارج ازمحدوده شهرها منوط به کسب مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است.

هرگونه تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن ممنوع بوده و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

از هم میهنان به ویژه روستائیان سخت کوش و پرتلاش درخواست می شود اگر قصد احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زارعی و باغی خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، مجوز لازم را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کنند.

هموطنان گرامی می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین های کشاورزی مراتب را از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان امور اراضی به شماره 300005721 گزارش کنند یا به واحدهای کشیک ادارات اراضی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محل وقوع تغییر کاربری اطلاع دهند.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1024

به "تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است، با متخلفان برخورد شدید می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است، با متخلفان برخورد شدید می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید