تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شیلات با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش مجله پارمیسفان، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای تولید و تجاری سازی محصولات شیلاتی با بخش خصوصی همکاری می کند.

تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شیلات با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در مرنام افتتاحیه تولید مشارکتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بخش خصوصی، گفت: تجاری سازی دستاوردهای علمی این موسسه و تولید محصولات فناورانه شیلاتی، دستاوردی بزرگ با رویکرد آینده نگری در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است.

او اضافه کرد: محققان علوم شیلاتی تا به امروز تولید دانش فنی 40 محصول فناورانه را در کارنامه تحقیقاتی به ثبت رسانده اند.

بهمنی با اشاره به تاریخچه 103 ساله تحقیقات شیلات در ایران اعلام نمود: در چارچوب موافقتنامه ای که در سال 1372 با هدف تولید و بهره برداری بهینه از آبزیان (به ویژه کیلکا ماهیان) بین وزارت جهاد کشاورزی و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به امضا رسید، عملیات اجرایی احداث و راه اندازی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، آغاز و در سال 1380 با موضوع تولید و مصرف فرآورده های خمیری ماهی به بهره برداری رسید و در اختیار شرکت بازرگانی شیلات وقت قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت های تحقیقاتی مناسب، این مرکز در سال 1383 با هدف انجام تحقیقات تخصصی در زمینه فرآوری، حفظ کیفیت، تولید محصولات با ارزش اضافه کرده و تکمیل زنجیره ارزش به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ملحق شد و از همان زمان با نام مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان تحت نظارت و مدیریت موسسه، نتایج حاصل از تحقیقات فرآوری آبزیان در کشور را برای بهره برداری به بخش های دولتی و خصوصی ارایه کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه آخرین فعالیت های تولیدی مرکز، به صورت جسته و گریخته در سال 1392 بوده است، اضافه کرد: از سال 92 به بعد به رغم فراخوان های عمومی متعدد برای ورود بخش خصوصی و فعال سازی مجدد خط تولید مرکز، متاسفانه استقبالی صورت نگرفت تا آن که سیاست های دولت و رویکرد کشور برای بهره برداری از امکانات و عرصه های دولتی هم دستخوش تغییر شد.

به گفته او، تا به امروز پروژه های ارزشمندی در مجموعه موسسه، حول سه محور حفظ کیفیت و افزایش عمرماندگاری آبزیان و فرآورده های شیلاتی، تنوع بخشی غذاهای دریایی و استخراج ترکیبات زیستی فراسودمند و زیست فعال با هدف بهره برداری حداکثری از منابع شیلاتی کشور اجرا شده است.

بهمنی گفت: علاوه بر تجربیات علمی و میدانی، تجاری سازی دانش فنی تولید محصولات مختلف شامل فرمولاسیون های مختلف غذاهای دریایی آماده، ترکیبات زیستی نظیر ژلاتین ماهی از زائدات گونه های مختلف آبزیان و هیدروکلوئیدهای قابل استخراج از جلبک ها شامل آگار، آلژینات، کاراگینان، کیتین و مشتقات آن از زائدات سخت پوستان از جمله اقدامات ارزشمند این موسسه به تعداد می رود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات با اشاره به برگزاری مزایده عمومی اسفند ماه 1399 در خصوص مشارکت در سالن فرآوری آبزیان و تولید محصول از طریق بخش خصوصی، گفت: یکی از شرکت های بخش خصوصی، با ارایه بهترین پیشنهاد و دارا بودن صلاحیت عمومی و اختصاصی به نام برنده مزایده، برای مدت سه سال انتخاب و قرارداد تولیدات مشارکتی با آن شرکت، منعقد شده است.

بهمنی، راه اندازی مجدد خط تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان را پس از 5 ماه تلاش، دستاورد مهمی دانست و اضافه کرد: فعال سازی مجدد سالن تولید مرکز پس از نزدیک به 8 سال توقف و فراهم سازی بستر اجرایی دستاوردهای پژوهشی در زمینه تنوع بخشی غذاهای دریایی و بهره برداری بهینه از منابع شیلاتی کشور، به ویژه آبزیان کم طرفدار و ارزان قیمت، با مشارکت مستقیم بخش خصوصی از مهم ترین اهداف قرارداد مذکور محسوب می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه بخش خصوصی برای این منظور، 280 میلیارد ریال، سرمایه گذاری کرده است، اضافه کرد: مشارکت در سرمایه گذاری و اجرای عملیات تولید اعم از فرآوری، عمل آوری و بسته بندی گونه های مختلف آبزیان، به صورت گوشت چرخ شده بدون استخوان (minced) و انواع فرآورده های برپایه آن، نظیر کوفته، برگر، کباب لقمه و ناگت، با و یا بدون روکش سوخاری، به صورت خام و یا سرخ شده، انواع فیله ساده و طعم دار شده، محصولات دودی گرم، مارینادها (ترشی ماهی)، خمیر آماده مصرف ماهی، آبزیان خشک طعم دار، پودر سوپ، پودر پروتیبن تغلیظ شده ماهی و سایر تولیدات با استفاده از امکانات موجود، با پشتیبانی های فنی و علمی پژوهشگران موسسه از مهم ترین موضوعات این قرارداد است.

او ابراز امیدواری کرد که این قرارداد، موجب ارتقای فرهنگ و بهبود الگوی مصرف آبزیان، افزایش تقاضا برای محصولات شیلاتی و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه شود.

بهمنی گفت: با انعقاد این قرارداد امسال حداقل برای 60 نفر به طور مستقیم و تا 150 نفر در سال های آینده از افراد بومی منطقه اشتغال ایجاد می شود.

او در انتها شرح داد: قرارداد تولید مشارکتی محصولات شیلاتی با بخش خصوصی، براساس ضوابط ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص قراردادهای مشارکت در تکمیل و توسعه فناوری و با هدف برون سپاری دستاوردهای پژوهشی در زمینه فرآوری آبزیان و اجرای مطالعات مشترک با بخش خصوصی، منعقد شده است و بدیهی است انجام پروژه های مشترک طی مدت زمان اجرای قرارداد منوط به تفاهمات بعدی و عقد قراردادهای جداگانه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1841

به "تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شیلات با مشارکت بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شیلات با مشارکت بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید