تاریخچه و نقشه جامع شهر بابل در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله پارمیسفان، نقشه جامع شهر بابل را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر بابل در ویکی خبرنگاران

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, بابُلمعروف به شهر بهارنارنج مرکز شهرستان بابل- از پرجمعیت ترین شهرهای استان مازندران می باشد.این شهر به دو منطقه شهری تقسیم می گردد.بابل مرکز مخابرات استان مازندرانو مرکز منطقه 1 مخابراتی کشور ایران می باشد.جمعیت شهرِ بابل در سرشماری سال 1395 برابر با 250217 نفر بوده است.

بابل یکی از شهرهای مهم شمال کشور در زمینه پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری است. بابل دارای پیشینه ای قابل توجه می باشد، در گذشته به دلیل تجارت و عبور و مرور تاجران و بازرگانان در این شهر، آن را بارفروش می خواندند. بابل دارای بیش از 20 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی می باشد و مهم ترین دانشگاه این شهر دانشگاه صنعتی نوشیروانی است که رتبه اول را در میان دانشگاه های صنعتی ایران داراست.همچنین بابل تنها شهر غیر مرکز استان در شمال ایران است که دانشگاه علوم پزشکی سراسری دارد. دانشگاه علوم پزشکی بابل نخستین و یکی از مهم ترین دانشگاه های علوم پزشکی در شمال کشور است. این شهر در حد فاصل دریای مازندران و رشته کوه البرز، و در فاصله 15 کیلومتری دریای مازندران و همچنین 39 کیلومتری غرب ساری (مرکز استان) و 211 کیلومتری شمال شرقی تهران (پایتخت)، واقع شده است.

پیشینه تاریخی شهر بابل:

غالب پژوهشهای انجام گرفته در ارتباط با تاریخ شهر بابل بر این عقیده اند که شهر بابل کنونی همان مه میترای باستانی است. قطعیت این نظر به دلایلی اشتباه وجود دارد. پژوهشگرانی که هر دو شهر را یکی دانستند معتقدند مه میترایی باستانی در بیست کیلومتری شهر بابل کنونی است و اینکه دو شهر با بیست کیلومتر فاصله را یکی بدانیم با توجه به ساختار و سازمان قضایی ویژه شمال که پراکندگی سهام نقاط شهری توسط تا نسبتا عظیم وجه مشخصه آن است امری نادرست خواهد بود . در خصوص تشکیل گیری شهر بابل برای اولین بار در سال 881 هجری قمری ظهیر الدین مر عشی در تاریخ رویان ، از دهی به نام بارفروش ده نام برده است . این ده درهمین مکانی واقع بوده که امروزه شهر بابل است لذا می توان آنرا هسته اولیه بابل کنونی به حساب آورد .

مرآة البلدان (از کتب معتبر دوره قاجار) نیز بنای اولیه شهر بارفروش را در دوره صفویه می داند که با تاریخ فوق همخوانی دارد زمانی که مرعشی از شهر بابل نام برد ، سلسله سادات مرعشی حاکم در مازندران آخرین سالهای حکومت خود را در این منطقه میگذراند تا اینکه در سال 1006 ه.ق اخرین انها به طور کامل حکومت مازندران را به شاه عباس صفوی واگذار کرد .تا پیش از دوره صفوی بابل کنونی ،محل آب بندان کوچکی بود (که پشت آن اسنخر مانندی شکل گرفته بود) زارعان نواحی مجاور آنجا آب مزارع خود را تقسیم می نموده اند . این سد در محله کنونی آستانه واقع بود .اطراف سد را جنگل و مزارع فرا گرفته بود و تپه ای نیز در آن قرار داشت که سطح تپه مناسب برای فعالیت کشاورزی نبوده و بعنوان محل استراحت انبار ابزار و محصولات و خرید و فروش از آن استفاده می شد و شهرها و روستاهای اطراف را به هم پیوند می داد . لذا هفته بازاری در آنجا تشکیل شد و ساکنان مناطق مجاور در روزهای پنج شنبه کالاهای بازار بر احتیاج خود را برای مبادله و فروش به این بازار هفتکی می آورند ، با شرایطی که به لحاظ قضایی . فرهنگی پیش امد و وجود مقبره امازاده به نام قاسم ، این مکان کم کم جمعیتی متراکم شد و دهی در همین محل با نام بار فروش شکل گرفت بنا بر این هسته اولیه شهر بابل در محل آستانه و پنج شنبه بازار فعلی به وجود آمدند و علل شکل گیری آن عبارت بود از وجود سد و تپه، مرکزیت کشاورزی ، قرار داشتن در محل تقاطع شهر ها و سپس شکل گیری . پنج شنبه بازار و امامزاده قاسم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 928

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر بابل در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر بابل در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید