اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد جهانی

به گزارش مجله پارمیسفان، در شش دهه اخیر، صنعت توریسم توسعه متمادی وتنوع پذیری مالی را تجربه نموده که به واسطه آن تبدیل به یکی از سریع و رو به رشد ترین بخش های صنعتی در جهان شده است.

اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد جهانی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدارک لازم برای ویزای کانادا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

مقاصد جدیدی ظهور نموده اند ومقاصد سنتی قبلی مانند اروپا و آمریکای شمالی را به چالش کشیده اند و با وجود بحران های مقطعی حضور گردشگران بین المللی نشان دهنده یک رشد بی وقفه است (از 270 میلیون نفر در سال 1980 به 528 میلیون در سال 1995 و 983 میلیون در سال 2011)

طبق چشم انداز بلند مدت و ارزیابی فرایند توسعه آینده صنعت توریسم بر اساس برنامه توسعه این صنعت در سال 2030 در آخرین به روز رسانی سازمان دنیای توریسم (UNWTO)، تعداد گردشگران و مسافران سراسر دنیا بر اساس انتظارها به میزان 3.3 % به طور میانگین از سال 2010 تا 2030 افزایش پیدا می نماید.

این موضوع نشان دهنده سفربیشتر 43 میلیون گردشگر دنیای در هر سال و رسیدن به عدد 1 میلیارد و 800 میلیون گردشگر تا سال 2030 است.

به عنوان یک معامله و سرویس دنیای ، توریسم ورودی تبدیل به یکی از بزرگترین شاخه های مبادلات دنیای شده است ، درآمد کلی حاصل شده از توریسم ورودی با احتساب حمل و نقل مسافرین بیش از 1 تریلیارد و 200 میلیارد دلار در سال 2011 و یا به عبارتی 3 میلیارد و 400 میلیون در هر روز به طور میانگین بوده است.

حساب صادرات توریسم به اندازه 30% از مبادلات دنیای سرویس های ارتباطی و 6 % از کل میزان مبادلات دنیای است.

توریسم به طور دنیای به عنوان یک شاخه صادرات رتبه چهارم بعد از سوخت،مواد شیمیایی و غذا را دارا می باشد و برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از اصلی ترین منابع ذخیره ارزی و شماره نخست شاخه صادرات ، عامل فراوری فرصت های شغلی و زمینه ایجاد توسعه و فرصت های جدید محسوب می گردد.

بر اساس اطلاعات موجود از کشورهایی که داده های قابل استناد در این خصوص ارئه می دهند،سهم گردشگری در فراوری ناخالص ملی(GDP یا Gross Domestic Product) در حدود 5 % برآورد می گردد.

همینطور سهم گردشگری در اشتغال زایی کمی بیشتر است و در حدود 6 تا 7 % از رقم کلی مشاغل دنیای براورد می گردد(مستقیم و یا غیر مستقیم)

برای اقتصاد پیشرفته و متنوع ، سهم صنعت توریسم به نسبت رنج فراوری ناخالص ملی از حداکثر 2 % برای کشورهایی که گردشگری بخش کوچکی محسوب می گردد تا بیشتر ار 10 % برای کشورهایی که توریسم یکی از ارکان اصلی مالی محسوب می گردد را شامل می گردد.

برای جزایر کوچک و کشور های در حال توسعه وزن این صنعت سنگینی بیشتری می نماید و این نرخ به بیش از 25 % برای بعضی از مقاصد می رسد.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 743

به "اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید